728 x 90

تولید اورانیوم فلزی به دستور آخوند روحانی متوقف شده است

تولید فلز اورانیوم
تولید فلز اورانیوم

روزنامه حکومتی وطن امروز به‌تاریخ ۱۲اسفند نوشته است تولید اورانیوم فلزی به دستور آخوند روحانی "متوقف شده است".

روزنامه حکومتی در این مطلب از دولت آخوند روحانی خواسته است در صورتی که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین در جریان است، قطعنامه‌ای علیه رژیم ایران تصویب شود در واکنش به آن غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم و تولید مجدد اورانیوم فلزی آغاز شود.

وطن امروز نوشته است: «ایران باید در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، علاوه بر نادیده گرفتن توافق با آژانس، گزینه‌های دیگر برنامه هسته‌یی از جمله حرکت به سمت غنی‌سازی ۶۰درصد که خامنه‌ای به آن اشاره کرده است، در دستور کار قرار دهد. علاوه بر این فرآیند غنی‌سازی اورانیوم فلزی که با دستور روحانی فعلاً به‌صورت موقت متوقف شده است، با تمام توان بار دیگر آغاز شود».

 

تولید اورانیوم فلزی توسط رژیم ایران مطابق توافق هسته‌یی برجام ممنوع است اما رژیم کمتر از دو ماه پیش اعلام کرد که فرایند تولید آن را با هدف "ارتقا سوخت اتمی" در تأسیسات اتمی اصفهان آغاز کرده است.

نماینده رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود.

خاطرنشان می‌شود ۳کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان از تولید اورانیوم فلزی در ایران ابراز نگرانی کرده بودند

۳کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان با ابراز نگرانی از تولید اورانیوم فلزی توسط رژیم ایران در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که این ماده نه تنها هیج استفاده معتبر غیرنظامی ندارد بلکه دارای پیامدهای نظامی بالقوه است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۱۲اسفند دومین روز از جلسه فصلی خود را برگزار خواهد کرد که بررسی گزارش مدیرکل درباره ایران هم در دستور کار آن قرار دارد.

گزارشها حاکی از تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که در صورت تصویب از رژیم ایران خواهد خواست به اجرای کامل تعهدات اتمی‌اش در توافق برجام بازگردد اما رژیم گفته است تنها در صورتی این کار را انجام می‌دهد که ابتدا تحریم‌های آمریکا رفع شده باشد و پس از "راستی‌آزمایی" آن توافق هسته‌یی را دوباره به‌صورت کامل اجرا می‌کند.

دولت آمریکا گفته است در صورتی تحریم‌ها را رفع می‌کند که رژیم ایران مجدداً به تعهدات برجامی خود برگردد.

بیشتر بدانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fce898bd-9bfb-422a-a16d-90be206a4a9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات