728 x 90

توقف واردات برق و گاز توسط عراق و افزایش فشار اقتصادی بر رژیم ایران

عراق واردات برق و گاز از ایران را متوقف می‌کند
عراق واردات برق و گاز از ایران را متوقف می‌کند

روزنامه حکومتی آرمان روز سه‌شنبه ۲اردیبهشت در رابطه با توقف خرید برق و گاز ایران توسط عراق نوشت:  عراق شریک معتبری برای صادرات ما بود و سالیانه با احتساب گاز و برقی که به عراق صادر می‌کردیم بین ۹ تا ۱۲‌میلیارد دلار مبادله بازرگانی با این کشور داشتیم. اما از دوره اول تحریم‌ها، آمریکا عراق را مجبور کرد که منابع جدیدی جایگزین منابع ایران کند.

 

این روزنامه نوشت: کویت اعلام آ‌مادگی کرد گاز عراق را تأمین کرده و برق این کشور را هم ترکیه تأمین کرد. امری که بر اقتصاد ما فشار خواهد آورد.

قبل از این‌که قیمت ‌نفت تا این حد کاهش پیدا کند، حدود ۲۰۰‌هزار‌ میلیارد کسری بودجه داشتیم که الآن هزینه تولید نفت و انتقال‌مان در حدود بشکه‌یی ۱۴تا ۱۶دلار تمام می‌شود.

ما برای این‌که نفت‌مان از تهدید به دور باشد با لوله‌کشی، نفت را به جزیره خارک می‌بریم و هزینه تولید نفت‌مان به‌دلیل کهنه‌بودن تکنولوژی، بالا درمی‌آید.

 

این روزنامه حکومتی به ترس از اعتراضات مردمی به‌دلیل فقر و ناداری در پساکرونا اعتراف کرده و نوشت: مردم اکنون گرفتار کرونا هستند، اما طی ماه‌های آینده قطعاً دولت با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شود که توان پاسخگویی به همه انتظارات مردم را ندارد. در صورت ادامه این وضعیت به‌رغم پیشنهاداتی مبنی بر این‌که کمکهایی از بنیاد مستضعفان و آستان قدس دریافت شود اما نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند. ما نیاز به ارز خارجی داریم.

 

خاطرنشان می‌شود روز دوشنبه ‍۱اردیبهشت العبادی سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد: عراق از خرید برق و حتی واردات گاز مورد نیاز برای فعالیت نیروگاه‌های تولید برق از رژیم ایران کاسته است.

سخنگوی وزارت برق عراق با بیان این‌که کشورش در حال حاضر بیش از ۱۳هزار مگاوات ساعت برق تولید می‌کند از کاهش واردات برق به‌دلیل نزدیک شدن به خودکفایی در تولید این انرژی خبر داد.

روزنامه دولتی «الصباح» عراق، نوشت: احمد العبادی روز دوشنبه گفت میزان برقی که اکنون نیروگاههای عراق تولید می‌کنند نیاز داخلی را به انرژی پوشش می‌دهد و بر همین اساس عراق به مقدار ۷۵درصد بی‌نیاز از خرید برق از ایران شده است.

 

خبرگزاری رسمی رژیم روز دوشنبه ۱اردیبهشت نوشت: «فاضل الدباس» کارشناس مسائل نفتی گفته است «مدت معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اجازه این کشور برای واردات انرژی و گاز از ایران، در پایان ماه جاری میلادی، به پایان خواهد رسید».
وی با بیان این‌که عراق «برای برون‌رفت از بحران، هیچ جایگزینی پیدا نکرده است» تصریح کرد، دولت آمریکا پیش‌تر به دولت عراق گفته بود که «باید جایگزینی برای واردات گاز و انرژی پیدا کند».
این کارشناس عراقی با اشاره به این‌که آمریکا، کشورهای مصر، عربستان و امارات را به‌عنوان جایگزین ایران، پیشنهاد کرده است، خاطرنشان کرد: «تا این لحظه، نمی‌دانیم که دولت عراق چه تصمیمی گرفته و به چه سمتی حرکت خواهد کرد».


در همین رابطه، «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق 27فروردین‌ماه جاری گفت که «معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بر واردات برق و گاز از ایران تأثیر می‌گذارد، شش ماهه بود و هر بار کاهش یافت تا این‌که به ۳۰روز رسید».

وی خبر داد، طرف آمریکایی می‌خواهد بداند که میزان جدیت طرف عراقی و وزارت برق این کشور در زمینه متنوع کردن منابع تأمین انرژی این کشور و استفاده از انرژیهای جایگزین مانند استفاده از انرژی خورشیدی تا چه میزان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4982404a-606b-4ee4-b8ed-b7bdd2b4ffb8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات