728 x 90

تورم، بحران معیشت و «خطرهای گسترده پیش رو»

نرخ تورم در ایران
نرخ تورم در ایران

خامنه‌ای جهت مهار بحرانهای سیاسی، اجتماعی رئیسی جلاد ۶۷ را به ریاست دولتش منصوب کرد. قریب به شش ماه از دولت رئیسی می‌گذرد. در این مدت از رئیسی جز سفر درمانی و انشاالله درمانی، در نیآمد و نه تنها وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی مردم بهبود نیافت بلکه با افزایش قیمت کالاهای اساسی سفرهٔ مردم خالی‌تر و وضعیت معیشت مردم به فلاکت نزدیکتر شد.

 

ادعای کنترل نرخ تورم... .

رئیسی جلاد در ادامه سفر درمانی‌ها در قم مدعی کنترل تورم شد و گفت: «دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و در کنار آن برخی از فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده است و بر اساس همین تصمیمها شاهد روند کاهشی تورم هستیم» (خبرگزاری حکومتی ایرنا ـ ۱۰دی ۱۴۰۰).

در شرایطی که کالاهای اساسی طی دو ماه اخیر بیش از صدرصد افزایش یافته و اقتصاد ایران در وضعیت رکود بی‌سابقه‌ای قرار گرفته، اما تلگرام خبر فوری (رژیم) ۱بهمن ۱۴۰۰ به‌نقل از مرکز آمار رژیم اعلام کرد: «گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه دیماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک درصد کاهش نشان می‌دهد».

به فرض این‌که همین آمار مبنا قرار بگیرد، باز بیانگر شرایط فقر و گرسنگی اکثریت مردم ایران در حاکمیت آخوندی است. به‌خصوص که حاکمیت آخوندی از هر طریق که بتواند دست در جیب مردم می‌کند.

رحمت الله نوروزی به سیاست چپاول مردم با افزایش مالیات بر آب، برق و گاز در مجلس ارتجاع اعتراف کرد و گفت: «الآن ۲۵درصد تعرفه برق است مدام تو این دو سال تورم گرانی داره مردم را اذیت می‌کند، الآن توانیر هم آمده باز تعرفه‌های جدید برای مردم ایجاد کرده ما باید آب برق گاز این را بگونه‌ای باشه که ما به یک نگاه عادلانه... ایجاد کنیم» (خبرگزاری مجلس ـ ۳بهمن ۱۴۰۰).

 

افزایش قیمتها و شتاب رشد تورم ماهانه

در حالی‌که شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها در اجاره مسکن، خوراکیها و خودرو هستیم و کمر مردم زیربار حجم گرانی‌ها خم شده، رئیسی جلاد با آمارهای غیرواقعی و با دروغ‌درمانی چشمان خود را بر گرانی‌ها و تورم افسار گسیخته می‌بندد.

روزنامه جهان صنعت ۲بهمن۱۴۰۰در بررسی نرخ تورم ماهانه نوشت: «به گواه آمارهای مرکز آمار نرخ تورم در ماه‌های اخیر کاهشی بوده و از شتاب رشد قیمتها کاسته شده است!... . به‌نظر نمی‌رسد این مسأله به‌معنای رهایی از تورم بالا و مزمن اقتصاد ایران باشد. ضمن آن که کالاهای خوراکی که در رأس کالاهای مصرفی قرار دارند هم‌چنان تورم بالایی را تجربه می‌کند. برای مثال نرخ تورم متوسط کالاها در آذرماه ۵۸.۳درصد و در دیماه نیز ۵۶.۵درصد بوده است. اگر چه تورم میانگین با کاهش یک درصدی همراه شده و از ۴۳.۴ درصد در آذر ماه به۴۲.۴درصد در دیماه رسیده، اما تورم نقطه به نقطه با رشد ۰.۷ درصدی به ۳۵.۹ درصد رسیده است. شتاب گرفتن رشد تورم ماهانه نشان می‌دهد که برخلاف گزاره‌های مقامات دولتی، تورم می‌تواند کماکان وارد مسیر رشد شود».

تلگرام خبر فوری رژیم ۲بهمن۱۴۰۰ هم‌زمان با اعلام کاهش نرخ تورم توسط رئیسی جلاد، از افزایش ۲۶درصدی قیمت قند و شکر خبر داد و نوشت: «قیمت شکر در میادین به کیلویی ۱۶۹۰۰تومان رسید. قیمت هر کیلو شکر در میادین تا ۲۸دیماه۱۳۴۰۰ تومان بود... . دولت معافیت مالیاتی شکر را لغو و این محصول را نیز در زمره اقلام مشــمول این قانون قرار داد»... «در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه دخانیات، گروه نان و غلات شامل انواع برنج ایرانی و گروه ادویه و چاشنی شامل زعفران و رب گوجه‌فرنگی بوده است».

 

شکست سیاست کنترل تورم، با چاپ اسکناس

رژیم آخوندی در سراشیب بحرانهای لاعلاج اقتصادی با سیاست ضدمردمی چاپ اسکناس که خود تورم‌زا است، تلاش کرد تا کسری بودجه تا ۷۰۰هزار میلیارد تومانی۱۴۰۱ دولت رئیسی جلاد را با خالی کردن سفره مردم تأمین کند.

کارشناسان حکومتی در نقد سیاست پولی رژیم در سیاست مهار تورم از همان آغاز به رئیسی هشدار داده بودند، از جمله روزنامه جهان صنعت۲۲شهریور ۱۴۰۰، در مقاله «شکست سیاست‌های پولی» نوشته بود: «اقتصاد ایران حداقل تا پایان سال (۱۴۰۰) با چند مانع بزرگ در مسیر کنترل تورم مواجه می‌باشد:

اول ـ کسری شدید بودجه.

دوم ـ سرریز نقدینگی لجام‌گسیخته به بازارهای اقتصادی.

سوم ـ عدم تمایل نهاد تصمیم‌گیر به تغییر تاکتیک سیاست‌گذاری. با توجه به شکست سیاست پولی بانک مرکزی. بی‌توجهی به این سه اصل می‌تواند زنگ خطری برای بقای حیات اقتصادی کشور باشد».

طبق گزارش بانک مرکزی رژیم حجم پایه پولی با رشد ۲۲.۲درصدی در ۹ماهه امسال[۱۴۰۰] به ۵۶۱هزار میلیارد تومان رسیده است (همان منبع).

 

ضرب آهنگ رشد تورم ماهانه

هر چند بر اساس داده‌های آماری حکومتی رابطه بین تورم و نقدینگی در ایران در دوره‌های مختلف متفاوت بوده، اما افزایش رشد روزانه نقدینگی یکی از دلایل اصلی تورم در سیاست‌های اقتصادی رژیم و به‌طور اخص در دولت رئیسی جلاد است.

روزنامه جهان صنعت ۲بهمن ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان «ضرب آهنگ رشد تورم» در بررسی رشد تورم ماهانه نوشت: «با احتساب ۱۰۲هزار میلیارد تومانی که در ۹ماهه امسال به پایه پولی اضافه شده، می‌توان گفت که موتور چاپ پول بانک مرکزی روزانه ۳۵۶میلیارد تومان پول پرقدرت وارد چرخه اقتصادی کرده است... . تحرکات جدید متغیر تورم‌زای پولی می‌تواند افزایش سطح عمومی قیمتها را تأیید کند. نقدینگی نیز مطابق بررسی‌های جدید کماکان در مسیر رشد قرار دارد، به‌طوری که حجم کل نقدینگی با رشد ۲۷.۴درصدی در ۹ماهه امسال به ۴۴۲۹هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب در مدت یاد شده ۹۵۲هزار میلیارد تومان و روزانه ۳.۴هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد شده است... حجم کل نقدینگی در پایان سال به حدود ۴۸۰۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید».

«... روند نسبت نقدینگی به شاخص قیمت طی دوره سال۱۳۹۰ تا آذر ۱۴۰۰ به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه تعیین‌کننده نرخ تورم نشان‌دهنده رشد ادامه‌دار و قابل‌ملاحظه است. به‌طوری‌که در آذر ۱۴۰۰نسبت به آذر ۱۳۹۹ حدود ۲۸درصد رشد سالانه را تجربه کرده است». (روزنامه فرهیختگان، رژیم ـ ۳بهمن ۱۴۰۰).

رشد مستمر نقدینگی

رشد نقدینگی (چاپ پول بدون پشتوانه) عامل تورم و فقر

 

پیش‌بینی افزایش دو برابر نقدینگی

گرچه در ماه‌های اخیر بانک مرکزی رژیم مدعی کاهش سرعت خلق نقدینگی است اما تزریق پول به سیستم بانکی دست ارگانهای حکومتی را برای چپاول بیشتر مردم بازتر کرده است، که خود باعث افزایش بیشتر نقدینگی خواهد شد.

روزنامه حکومتی فرهیختگان در شماره۳بهمن۱۴۰۰ از افزایش نقدینگی در ماه‌های آتی خبر داد و نوشت: «ادامه بسط پول و تزریق پول به سیستم بانکی و عدم کنترل پایه پولی در ماه‌های آتی می‌تواند با افزایش رشد نقدینگی و تورم را در اقتصاد ایران رقم بزند... نقدینگی خلق‌شده در مهرماه ۱۴۰۰ به میزان ۱۵۹هزار میلیارد تومان بوده که این مبلغ نسبت به یارانه پرداختی در حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان در ماه، بیش از ۴۵برابر یارانه پرداختی بوده است. طی ۹ماه نخست ۱۴۰۰، بالغ بر ۹۵۳هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق شده که به‌ازای هر نفر ایرانی معادل ۱۱میلیون تومان است. پیش‌بینی می‌شود خلق نقدینگی تا انتهای سال به رقم ۱۱۶۶هزار میلیارد تومان برسد که ۲۰برابر معادل ریالی ارز ترجیحی است. ادامه روند افزایش لجام‌گسیخته نقدینگی حاکی است که تا پایان سال۱۴۰۲، نقدینگی دوبرابر می‌شود و تورم افسارگسیخته بیشتری در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود».

 

هشدار از کارکردهای اجتماعی گرانی و تورم

کارکردهای گرانی و تورم به‌ویژه هنگامی که در یک خط سیر پیوسته ریل صعودی داشته باشند، به‌طور خاص شکاف بین دستمزدها و نرخ تورم را روزبه‌روز عمیق‌تر می‌کند. از این سو در مقابل «وعده و باید درمانی» رئیسی جلاد برای مردم عاصی و به جان آمده راهی به جز به کف خیابان آمدن و اعتراض و شورش باقی نگذاشته است.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۸دی ۱۴۰۰ در هشداری به سردمداران رژیم از خشم انفجاری مردم نوشت: «این روزها اعتراضات اصناف مختلف از جمله کارگران، معلمان، کارمندان قوه‌قضاییه، بازنشستگان، کادر درمان و. . به‌دلیل رفاه، حقوق‌های پایین و درگیری معیشت فراگیر شده است. اما برخلاف وعده‌های دولت هنوز گره‌ای از مشکلات مردم باز نشده است. بر اساس آمارها بین ۱۷۶ کشوری که از نظر شاخصهای رضایتمندی مطالعه‌شده ما رتبه بسیار بدی داریم... در آینده نه چندان دور اغلب اصناف مطالبه‌گر برای احقاق حقوقشان هم‌صدا و کنار هم قرار می‌گیرند. در نتیجه این هم‌صدایی شرایطی را ایجاد می‌کند که منجر به شکست مسئولان و دولت [بخوانید منجر به سرنگونی] می‌شود. بنابراین بی‌توجهی به خواسته‌های مردم بسیار خطرآفرین است».

 

یک «اقلیت کوچک، ثروتمند و فاسد»!؟ به‌دنبال بقاء

آن روی سکه گرانی روزافزون و سفره خالی مردم، چپاول عظیم ثروت مردم توسط ایادی غارتگر خامنه‌ای جنایتکار است. یک کارشناس حکومتی در رابطه با چپاول منابع ملی توسط آخوندهای غارتگر به سایت فرارو (رژیم) ۲۳دی ۱۴۰۰گفت: «بسیاری از مردم هیچ‌گونه سهمی از باز توزیع ثروت در کشور ندارند، اما یک اقلیت کوچک ثروتمندی که به انواع رانتها و ارتباطات بزرگی دسترسی دارند، ... هم‌چنین یارانه‌های پنهان نیز بسیار ناعادلانه توزیع می‌شود، در این رابطه ثروتمندان با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، سهم بیشتری از یارانه دریافت می‌کنند و در این بین اقشار کم‌درآمد نیز کمترین سهم را در این رابطه دارند».

روزنامه حکومتی جمهوری۲بهمن ۱۴۰۰در جنگ باندی به‌نقل از آخوند جوادی آملی با اشاره به رباخواری و اختلاس در سیستم بانکی کشور نوشت: «اعلام ارائه تسهیلات با سود ۲۰درصد و ۲۵درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، ... اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه».

محمود جامساز یک کارشناس اقتصادی در مصاحبه با سایت حکومتی اقتصاد پویا۱۴دی۱۴۰۰ گفت: «زمانی که حجم نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی‌شود دولت تنها به فکر تأمین هزینه‌های بقاء خود و بوروکراسی فشل و‌ ناکارآمد‌ خویش و بالا دستی‌هاست، این شیوه هزینه کرد دولت جز ویرانی اقتصادی نتیجه‌ای در بر نداشته است».

 

قیام و سرنگونی تنها راه علاج

اینها گوشه‌یی از اعترافات باندهای حکومتی برای غارت و چپاول بیشتر مردم است که روشن می‌کند که اصلی‌ترین علت تورم افسارگسیخته قبل از هر چیز فساد سیستماتیک حکومت آخوندی است.

دستگاه فاسدی که از رانت قدرت برای افزایش ثروت خود و ایادی و پاسدارانش استفاده می‌کند و تنها راه علاج ریشه‌کن کردن این دستگاه فاسد از خاک پاک ایران‌زمین است.

روزنامه ستاره صبح (رژیم) ۲۰بهمن ۱۴۰۰نسبت به خطر نارضایتی‌ها نوشت: «وقتی مردم می‌بینند که هر چه سخن می‌گویند به‌جایی نمی‌رسند، دست به اعتراض می‌زنند»، «مسئولان باید کلی‌نگر باشند و هر چه سریع‌تر بحران معیشتی مردم را حل کنند وگرنه مشخص است که خطرهای گسترده‌ای[بخوانید قیام گرسنگان و شورشگران]، در پیش رو است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7b1bd5fc-f0d5-4bc0-a2b5-945376129c96"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات