728 x 90

توافق عربستان، امارات و روسیه، کاهش شدید قیمت نفت، تشدید فشار تحریم ایران

توافق عربستان، امارات و روسیه بر سر افزایش میزان تولید و عرضه نفت خام
توافق عربستان، امارات و روسیه بر سر افزایش میزان تولید و عرضه نفت خام

نشست وزیران نفت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه در سنت پترزبورگ و توافق بر سر افزایش میزان تولید و عرضه نفت خام، باعث کاهش شدید بهای آن در بازارهای جهانی شد. بهای نفت برنت یکباره سه درصد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شد که تمدید تحریم‌های ایران و همچنین وضیعت بحرانی ونزوئلا باعث افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شود.

بهای نفت برنت دریای شمال هفته گذشته از مرز ۸۰دلار برای هر بشکه عبور کرد. افزایشی که ظرف سه سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.

 بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از اعلام توافق سنت ‌پترزبورگ، روز جمعه ۲۵ مه (۴ خرداد)  به ۷۶ دلار و ۴۴ سنت رسید که نسبت به روز پیش از آن کاهشی معادل ۳درصد داشت.

 

مقالات مرتبط

 

توافق روسیه و عربستان

در نشست سنت پترزبورگ، وزیران نفت عربستان سعودی‌، امارات و روسیه شرکت داشتند. در این نشست توافق شد که برای کنترل نوسانات بهای نفت خام در بازارهای جهانی، سیاست محدود کردن تولید و عرضه نفت از دستور کار خارج شود.

کارشناسان بازارهای جهانی انرژی، توافق سنت پترزبورگ را عاملی موثر در کاهش بهای این فرآورده ارزیابی می‌کنند.

علیرغم اینکه سه کشور فوق به توافق رسده اند اما، از منظر عمومی می‌توان این توافق را به عنوان توافق کشورهای عضو و کشورهای غیرعضو اوپک نام برد.

حدود ۲سال پیش در پی سیر نزولی بهای نفت خام، اوپک در همراهی با روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک ، برای افزایش قیمت نفت تصمیم گرفته بودند میزان تولید و عرضه نفت خام خود را کاهش دهند. در آن زمان بهای هر بشکه نفت خام به زیر ۴۰دلار کاهش یافته بود.

با توجه به اینکه هر بشکه نفت خام معادل ۱۵۷لیتر است ، برخی از مفسران بازار انرژی بهای یک لیتر نفت ( بشکه ای ۴۰دلار ) را با بهای یک لیتر آب آشامیدنی مقایسه کرده و نتیجه گرفته بودند که نفت از آب ارزانتر شده است. در پی سیاست محدود کردن میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک و همراهی روسیه.

 

نشست اوپک

در جریان گفت‌وگوهای بین وزیران نفت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه توافق شد که میزان تولید و عرضه نفت خام روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد.

توافق سنت پترزبورگ حدود یک ماه پیش از نشست وزیران نفت اوپک حاصل شده است. اجلاس آینده اوپک قرار است روزهای اول و دوم تیرماه ۱۳۹۷ ( ۲۲ و ۲۳ ژوئن ) در وین برگزار شود.

کارشناسان بازارهای جهانی انرژی پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت افزایش میزان عرضه نفت خام امکان اینکه بهای نفت بار دیگر به مرز ۸۰دلار برای هر بشکه برسد، منتفی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41abdf20-8141-4086-99eb-0f34b67e7143"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات