728 x 90

تهدید = رادیکال شدن جامعه! - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز دهم خرداد، صحنهٔ شکست سیاست انقباضی نظام برای در آوردن رئیسی از صندوق نمایش انتخابات است. هر چقدر در روزنامه‌های باند خامنه‌ای دود و دم در مورد دخالت‌های نظام در کشورهای منطقه و اعتراف به داشتن اتاق عملیات در لبنان در جریان جنگ غزه کرده‌اند و در کنار آن هشدارهای پاسدار سعید قاسمی و آخوند طائب خطاب به باند مغلوب و مهره‌های حذف شده را تیتر کرده‌اند اما هم در روزنامه‌های باند رقیب و هم در روزنامه‌های باند خود خامنه‌ای، آثار شکنندگی نظام بارز شده و نسبت به آن هشدار داده‌اند.

تهدید = رادیکال شدن جامعه!

هشدارها حول فضای انفجاری جامعه و شرایط انقلابی است که مردم در آن قرار گرفته‌اند. «تهدید مردم شایسته نیست» عنوان مطلبی از روزنامه آرمان به قلم غلامعلی رجایی مشاور رفسنجانی است که نسبت به تهدیدها از جانب مقامات رسمی و غیررسمی به نظام گوشزد کرده: «اگر فضا به سمت رادیکال شدن پیش برود، به ضرر انتخابات است، آن هم حال که در مقدمه انتخابات قرار داریم. به بیانی دیگر تهدید و ترساندن، نتیجه عکس می‌دهد. هم‌چنین ایجاد جو رادیکالی، نشان از ناپختگی و خامی است. با این تفاسیر این‌گونه سخن گفتن چند اشتباه دارد؛ یک آن که فضای کشور و جامعه را رادیکالی می‌کنند، دوم تهدید در اکثر موارد همیشه نتیجه عکس می‌دهد».

«اختتامیه‌یی برای یک‌سوگواری بی‌حاصل» عنوان سرمقاله ابتکار است که با اشاره به فضای سانسور و تهدید مهره‌های حذف شده و فعالان شبکه‌های اجتماعی نسبت به بازگشت امواج خشم بنیان‌کن مردمی هشدار داده و نوشته است: «هراسی که به‌نظر می‌رسد بخش اعظمی از جامعه ایران را درنوردیده، چشم‌ها را نگران آینده‌ای موهوم و بدون تعریف ساخته و می‌رود تا آرام آرام بذر یاس در دل‌ها بکارد. یاسی که بدون تردید در فاصله‌یی نه‌چندان زیاد به خشمی غیرقابل مهار تبدیل خواهد شد و یافتن راهی برای خروج از آن بسیار سخت و صعب می‌نماید». «شکاف دائمی میان نسلی» هم عنوان مطلبی است در اعتماد که به نظام گوشزد کرده اولاً این مهره‌های نمایش انتخابات همه دست‌اندرکاران وضع موجود در چند دهه هستند و دوم این‌که نسل عوض شده و هیچ‌یک را قبول ندارد. اعتماد تأکید کرده «با وجود نسل قدیم و این شکاف‌های ارزشی، باز کردن پرونده گذشته همیشه در دستور کار است و هیچ راهی هم برای عبور از آن به‌نظر نمی‌رسد همه افراد آن نسل از هر طیفی دچار این وضع هستند. این شکاف خیلی عمیق است».

«آیه یأس‌خوانها پیاده‌نظام دشمن هستند» عنوان مطلب وطن امروز از باند خامنه‌ای است که با مارک «پیاده نظام دشمن» به سهم خواهان باند رقیب، بی‌ظرفیتی نظام را در مواجهه با کوچکترین مخالفت خودیها به نمایش گذاشته. این روزنامه نوشته «کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ـ باید بدانند آنچه از رأی آوردن زِیْد یا عَمْرو مهم‌تر است، اصل نظام است، لذا مردم را به حضور در پای صندوق‌های رأی توصیه کنید و در مقابل اصل انتخابات مخالف‌خوانی نکنید».

انتظار عمیق‌تر شدن بحرانهای اقتصادی را داشته باشیم

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم اعترافات در مورد بی‌برنامگی مهره‌های شرکت‌کننده در نمایش انتخابات دیده می‌شود. اغلب روزنامه‌های حکومتی اظهارات راغفر اقتصاددان رژیم را انعکاس داده‌اند که گفته «در هیچ برنامهای از سخنرانیهای داوطلبان ریاست‌جمهوری این موضوع را مشاهده نکردم. بنابراین با ادامه روند موجود، انتظار عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی را باید داشته باشیم». «وعده‌های محال و دور از دسترس نامزدها» عنوان مطلب ایران ارگان دولت روحانی است که از جمله نوشته است «آشفتگی موجود در بیان و شعارهای نامزدها و تلاقی این مجموعه با هم در منظر افکار عمومی در نهایت باعث ایجاد تشویش ذهنی جامعه از نظر مطالبات، انتظارات، درک از واقعیت، امید به آینده، اعتماد به سیستم و امثال اینها خواهد شد».

آفتاب یزد هم به‌نقل از یک اقتصاددان دیگر تیتر زده «اگر برنامه‌یی از نامزدها سراغ دارید بدهید اقتصاددانها هم مطالعه کنند!». و به این ترتیب خالی بودن چنته کل باندهای حاکم را گوشزد کرده و پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران با ۴ ابر چالش و دهها چالش دیگر به سمت وخیم‌تر شدن می‌رود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/851906f4-9236-4c7d-93fd-799de5c88fd7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات