728 x 90

تنگنای پیچیده! و پایان تاب آوری - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی شنبه پنجم تیرماه چند موضوع مشترک دیده می‌شود. اول نمایش سخیف خامنه‌ای در تزریق واکسن است که صفحات اول همهٔ روزنامه‌ها را پر کرده است. موضوع دوم مذاکره با آمریکا است که در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه فقط از امتناع آمریکا برای دادن تضمین به نظام برای خارج نشدن از برجام و لغو نکردن همهٔ تحریم‌ها خبر داده‌اند. روزنامه‌های باند مغلوب با یادآوری واقعیتهای جامعه انفجاری بر ضرورت تمکین به شروط جامعه جهانی تأکید کرده‌اند. بحرانهای اقتصادی اجتماعی و چشم‌انداز تیرهٔ پیش روی دولت تازه از صندوق درآمده نظام، هم موضوع عام روزنامه‌های باند مغلوب است.

تنگنای پیچیده! و پایان تاب‌آوری

اعتماد در مطلب خود با عنوان «راز توقف پیشرفت در وین» نوشته است: «باید در نظر داشت که وضعیت اقتصادی کنونی ایران وضعیتی خطرناک است و ادامه آن تبعاتی بسیار بد و قابل پیش‌بینی در پی خواهد داشت. ایران در تنگنای پیچیده‌ای قرار دارد؛ هر یک روز تداوم تحریم‌ها آسیب زیادی به اقتصاد ایران وارد می‌کند و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد امکان تداوم وضعیت فعلی تا مدتی طولانی وجود ندارد».

«روزهای ناشناس اقتصاد ایران» عنوان سرمقاله جهان صنعت است که به نظام گوشزد کرده: «ایران دیگر آن‌قدر جان ندارد که تاب‌آوری بیشتری از آن را در معادلات گنجاند و این چیزی است که نادیده گرفتن آن آینده را با پیامدهای ناشناس روبه‌رو خواهد کرد... . روزهای ناشناس و پیامدهای پیش‌بینی نشده روزگار را سخت خواهد کرد».

«رئیس‌جمهور جدید و زنگار قفل نگاه به خارج» هم عنوان مطلب روزنامه همدلی است که نوشته است: «سؤال اینجاست که این دولت از پا تا به سر با شعارهایی ایدئولوژیک و انقلابی، در رویارویی با شکاف‌های اقتصادی چه برنامه‌ای خواهد داشت؟ شکاف‌هایی که در صورت عدم ترمیم در کوتاه‌مدت، ساختار اصلی دولت را دچار چالش‌های گسترده خواهد کرد»... .

چانه زنی!‌تنها رهنمود

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم وضعیت آچمز نظام ناخواسته ترسیم شده است.

«جوک برجامی واشنگتن» عنوان مطلب روزنامهٔ رسالت است که یادآوری کرده «منظور دمکراتها از امتیازات جدید، دائمی کردن محدودیت‌های مشخص‌شده زمانی در برجام و متعاقبا، خلع‌سلاح موشکی ایران است. این نگاه، حتی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز در میان دمکراتها نهادینه شده بود... . دمکراتها نه‌تنها «اراده‌ای عملی» برای بازگشت به توافق هسته‌یی با ایران ندارند، بلکه «نیتی واقعی» نیز در این خصوص نداشته و نخواهند داشت». رسالت که تا دو هفته قبل در برابر این وضعیت شعار خروج از مذاکرات وین می‌داد حالا در ادامه نوشته است: «در چنین شرایطی «اصرار بر ارائه تضمین واقعی و شفاف از سوی آمریکا» جهت حفظ توافق هسته‌یی، نباید حتی لحظه‌ای از دستور کار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در مذاکرات وین خارج شود».

«دنبال توافق لرزان» هم عنوان مطلب روزنامه وطن امروز از باند خامنه‌ای است که نوشته است: «هر روز نشانه تازه‌یی از تمایل کاخ‌سفید برای تحقق یک توافق ضعیف با ایران بروز می‌دهند. موضع اخیر یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا مبنی بر در کار نبودن ضمانتی درباره عدم خروج مجدد دولت آمریکا از برجام به فاصله نزدیکی پس از اقدام خصمانه واشنگتن در سانسور و توقیف دامنه رسانه‌های متعلق به صدا و سیما و جریان مقاومت، از خواست دولت بایدن برای حرکت در مسیر دولت دونالد ترامپ حکایت می‌کند». وطن امروز رهنمودی برای نظام در این تنگنا ارائه نداده است.

جوان وابسته به سپاه پاسداران هم وجه دیگری از انزوای نظام را به نمایش گذاشته و نوشته است: «اتفاق تازه‌یی نیفتاده، فقط کنفدراسیون فوتبال آسیا سر فوتبال ایران منت گذاشته و این حق را داده که خودمان انتخاب کنیم در کدام کشور از نمایندگان عربستان میزبانی کنیم. واقعاً دستمریزاد از این همه توجه و این همه امتیازی که برایمان قائل شدند. جای تشکر دارد از لابی پرنفوذ سعودی‌ها در فوتبال آسیا که چنین برنامه‌یی را برای فوتبال ایران در نظر گرفته‌اند... البته این شاهکار فقط به تیم‌های باشگاهی ختم نمی‌شود و ظاهراً قرار است گریبان تیم ملی را هم بگیرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4f98f977-00f2-4325-ae8e-8d728cb660d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات