728 x 90

تلاش آمریکا برای محکومیت رژیم ایران در شورای امنیت به‌خاطر دخالت در یمن

تلاش آمریکا برای محکومیت رژیم ایران در شورای امنیت  به خاطر دخالت در یمن
تلاش آمریکا برای محکومیت رژیم ایران در شورای امنیت به خاطر دخالت در یمن

خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه ۲۹ آذرماه به‌نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد آمریکا خواهان گنجاندن محکومیت رژیم ایران در پیش‌نویس قطعنامه‌یی است که برای پشتیبانی از آتش‌بس در الحدیده یمن، در حال تدوین است...

رویترز افزود متن اولیه پیش‌نویس «کمک تسلیحاتی از هر طرفی باشد» را محکوم کرده و آن را «نقض قطعنامه صادرات اسلحه به یمن» دانسته است، اما از هیچ کشوری نام نبرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک، آمریکا با تعدیل این پیش‌نویس، خواستار محکوم کردن رژیم ایران در این بند شده، است.

پیش از این آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل ‌متحد در جلسه شورای امنیت گفته بود بقایای تعدادی از موشکهای بالستیک که حوثی‌ها به سمت سعودی پرتاب کردند، نشان می‌دهد احتمالاً این موشکها ایرانی باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

اسناد جدید سازمان ملل درباره مسلح کردن شبه‌نظامیان حوثی یمن توسط رژیم ایران

گزارش محرمانه‌ای توسط کمیته کارشناسان سازمان ملل ‌متحد تهیه شده است که نشان می‌دهد کمکهای تسلیحاتی رژیم ایران به شبه‌نظامیان حوثی در یمن پس از تحریم تسلیحاتی این کشور توسط شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه دوشنبه ۳۰ژوئیه، گزارشی در این باره منتشر کرده و نوشته که از متن این گزارش محرمانه مطلع شده است.

در این گزارش کمیته کارشناسان که به شورای امنیت ارائه شده آمده است: «هم‌چنان بر این باوریم که موشکهای بالستیک کوتاه برد و جنگ‌افزارهایی دیگر، پس از تحریم تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۱۵، از ایران به یمن ارسال شده است».

 

جزییاتی از گزارش ۱۲۵صفحه‌یی سازمان ملل متحد

سایت العربیه ۸مرداد۹۷

در این گزارش ۱۲۵صفحه‌یی آمده است: «اسلحه‌ای که حوثی‌ها به کار بردند که اخیراً توسط کارشناسان بررسی شده و موشکها و پهپادها از جمله آن است، ویژگی‌هایی شبیه جنگ‌افزارهای مشهوری دارد که در جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شود».

در این گزارش که در فاصله زمانی ژانویه تا ژوئیه ۲۰۱۸ را در بر می‌گیرد، آمده است: «تیم کارشناسان در سفیری که اخیراً به سعودی داشت و طی آن بقایای دهها موشک را بررسی کرد، نوشته‌ها و نشانه‌هایی را بر روی این آثار به جا مانده کشف کرد که نشان می‌دهد ساخت ایران است».

 

ارسال اجزای موشک از ایران به یمن

گزارش سازمان ملل ‌متحد افزوده است: «به نظر می‌رسد با وجود تحریم تسلیحاتی، هم‌چنان حوثی‌ها موشکهای بالستیک و پهپاد به دست می‌آورند که به احتمال زیاد هدف از آن، شدت بخشیدن به حملاتشان علیه اهدافی در سعودی باشد».

بنا بر ارزیابی کمیته کارشناسان: «بسیار هم احتمال دارد که اجزای موشکها خارج از یمن ساخته شده باشد، سپس به یمن ارسال شده و حوثی‌ها اقدام به مونتاژ آن کردند».

کمیته کارشناسان همچنین می‌خواهد از اطلاعاتی اطمینان حاصل کنند که می‌گویند حوثی‌ها کمکهای مالی ماهانه‌ای از ایران به شکل سوخت دریافت می‌کنند.

در پی گزارش نیکی هیلی در مورد تحویل موشک به شبه‌نظامیان حوثی، کشورهای عربی خواستار حسابرسی از رژیم ایران شدند

 

جلسه شورای امنیت، بررسی تهدید موشکی رژیم ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0532c840-641b-4b4b-ac84-5201e5c04433"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات