728 x 90

تلاش آمریکا برای حمایت بیشتر از تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران

اجلاس شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیو
اجلاس شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز ۲۱مرداد گزارش داد: آمریکا تلاشهای خود را برای کسب تمدید تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران مؤثرتر کرد، در اقدامی که می‌تواند حمایت بیشتری را از اعضاء شورای امنیت به‌دست آورد. رویترز افزود متن جدید ممنوعیت تسلیحاتی علیه رژیم ایران را «تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید می‌کند» و می‌گوید که این امر برای «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروریست»... دیپلمات ها گفتند پیشنویس ساده جدید ممکن است برای آمریکا آرای بیشتری کسب کند.

روز ۲۱مرداد سایت سفارت مجازی آمریکا اعلام کرد: چندین کشور خاورمیانه از جمله عربستان و بحرین به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تجدید تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران فشار می‌آورند و می‌گویند لغو این محدودیت باعث «هرج و مرج» خواهد شد.

روزنامه حکومتی آرمان ۲۱مرداد درباره نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به منظور تاثیرگذاری بر رأی اعضای شورای امنیت نوشت:

«به‌نظر می‌رسد چندان هم بی‌تأثیر نباشد. در آن صورت به‌خصوص چین و روسیه در استفاده از حق وتوی خود برای بی‌اثر کردن قطعنامه پیشنهادی آمریکا با دردسر روبه‌رو می‌شوند. چین و روسیه در کنار علاقه به حفظ سطحی از رابطه با ایران، برای گسترش روابط خود با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به‌ویژه عربستان و امارات اهمیت بالایی قائل‌اند و نمی‌خواهند به انتخاب بین یکی از دو طرف دعوا مخیّر شوند. قاعدتا وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا از سوی چین و روسیه بر روابط آنها با اعضای شورای همکاری تاثیر منفی می‌گذارد و این چیزی است که این دو کشور تمایلی به آن ندارند.
بنابراین، چین و روسیه در نوع برخورد با قطعنامه پیشنهادی آمریکا راه آسانی پیش رو ندارند و باید بین دو امر متناقض گونه‌ای آشتی برقرار کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0d40197c-4394-4be1-8acc-3c2b8ef17fc6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات