728 x 90

تقصیر طبیعت یا جنایت حاکمیت؟

اعتراض مردم چهارمحال بختیاری به بی آبی
اعتراض مردم چهارمحال بختیاری به بی آبی

از تیرماه ۱۴۰۰ همزمان با قیام مردم خوزستان بر سر خشک شدن کارون و هورالعظیم و کرخه، و حالا با شروع قیام مردم اصفهان و چهارمحال و بختیاری، رژیم در رسانه‌های رسمی‌اش یک بهانه بیشتر ندارد، خشکسالی و کاهش نزولات جوی. و به این ترتیب تقلا می‌کند خودش را از واقعیت غارتگری و سرقت آب مردم مبرا نشان دهد.

اما واقعیت چیست؟

رژیم آخوندی بعد از شروع جدید قیام اصفهان، ترفند سانسور خبرهای قیام را کنار گذاشته و با پخش گوشه‌هایی از حرکات اعتراضی مردم تلاش می‌کند حرفهای خودش را به قصد در بردن نظام مطرح کند. تلویزیون رژیم در اولین گزارش خود از تجمع مردم شهرکرد گفت: «در این راهپیمایی سعی کردند دغدغه‌های آبی خودشون از بیش از یک دهه خشک‌سالی در مرکز آب ایران در جنوب غرب کشور در استان چهارمحال و بختیاری ذوب شدن یخچال ها، پایین آمدن دی‌بی‌ چشمه‌ها و رودخانه‌ها به گوش مسئولان برسونند و بگویند که ما برای آب شربمون دغدغه داریم» (تلویزیون شبکه خبر رژیم ۳۰آبان).

 

مردم اما با شعار «ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما» به این دروغ‌پراکنی تلویزیون رژیم واکنش نشان دادند و برخلاف ادعای تلویزیون رژیم نه حرفشان خشکسالی بود و نه آب شدن یخچال ها.

یک خانم هموطن شهر کردی می‌گوید: «برادرا فردا دوشنبه ساعت ۹صبح از میدان انقلاب به سمت چهارراه استانداری همه باهم دست به دست هم بشیم متحد بشیم. نرید تو خونه‌ها بخوابید».

این هموطن به جان آمده در ادامه روی نقطهٔ کانونی و علت اصلی بحران آب دست و در کوتاه‌ترین عبارات درد و درمان را می‌گوید: «مرگ بر مافیا، استانداری که تو محل خوابیده و نمیاد بیرون هیچ کاری نمی‌کنه. دست به دست هم بدیم که صدامون برسه به کشور بره برسه به سر منشاء مافیا»

به این ترتیب مردم چهارمحال و بختیاری هم مثل مردم اصفهان روشن کردند صورت مسأله خشکسالی نیست، غارت و چپاول منابع آبی توسط مافیای حکومتی است. چنان‌چه شعار می‌دادند: «مسئولان بی‌غیرت آب و بردن به غارت».

 

این که صورت مسأله بحران آب اساساً به کاهش بارندگی و خشکسالی بر نمی‌گردد را مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی هم ناگزیر به اعتراف شدند.

جوان روزنامه وابسته به سپاه پاسداران که خود مافیای اصلی چپاول منابع آب ایران است روز۲۹آبان به‌نقل از محبوب‌فر یک کارشناس حکومتی نوشت: «محبوب‌فر در پاسخ به این سؤال که مسئولان دولتی و محلی در اصفهان و پایتخت بار‌ها اشاره داشته‌اند که دلیل مشکلات آبی در اصفهان و توقف طرح‌های آبی در این منطقه کاهش بار‌ش‌ها بوده... سهم کاهش بارش‌ها را در بحران کنونی قابل توجه نمی‌داند. و در پاسخ به این سؤال که این خشکی‌ها از تغییرات اقلیمی است یا تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی زیست‌محیطی پاسخ می‌دهد: «اگر شما میانگین سالانه بارش‌ها در نقشه جغرافیایی ایران را مورد مطالعه قرار دهید میزان بارش‌ها در کشور چیزی حدود ۱۵ تا ۲۵درصد کاهش داشته است و کاهش ۱۵ تا ۲۰درصدی بارش‌ها هیچگاه نمی‌تواند موجب خشکی ۹۰درصد کشور و مواجهه ۹۰درصد کشور با فرو نشست شود» ». . این کارشناس حکومتی در ادامه تصریح کرده است: «اگر منابع آب کشور از دست سازمانهای اقتصادی و مافیای آب خارج شود مشکل قطعاً کم خواهد شد».

«مافیای آب» اسم مستعار سپاه پاسداران است که از پروژه‌های سودآور سدسازی تا صنایع نظامی، موشکی و اتمی رژیم و هم‌چنین پتروشیمی را که از جملهٔ صنایع آب‌بر هستند در اختیار دارد.

واقعیتی که رسانه‌های حکومتی در دعوای سهم‌خواهی گاه و بیگاه به آن اعتراف می‌کنند. و نسبت به پیامدهای غارت آب هشدار می‌دهند.

 

روزنامه حکومتی مستقل از باند مغلوب در روز۳۰ آبان، در وحشت از قیامهای مسلحانه خطاب به باند حاکم نوشت: «: «فردا مردم لرنشین هم با تفنگ شورش کنند خوبست؟ چرا تدبیر نمی‌کنید؟ چرا دچار اشتباه هزار و یکم می‌شوید. مافیا را مهار کنید».

ابتکار روزنامه دیگر باند مغلوب نیز در همان روز ۳۰آبان به ابعاد این بحران آخوند‌ساخته اشاره کرده و نوشت: «بحران آب در پنج استان چهارمحال و بختیاری، لرستان، یزد، اصفهان و خوزستان به تنش آبی تبدیل شده است. از یک‌طرف حملات گاه و بیگاهی به تأسیسات انتقال آب از اصفهان به یزد شده است و از طرف دیگر مردم چهار محال و بختیاری، خوزستان و لرستان از این‌که آب از سرچشمه‌ها به استانهای دیگر منتقل می‌شود شکایت دارند. هم‌چنین سیاست سدسازی نیز مورد انتقاد شدید آنها قرار گرفته است». این روزنامه در ادامه نوشته است: «مهرداد ویس کرمی عضو مجلس رژیم «تنش آبی را حاصل سیطره طولانی مافیای آب بر مدیریت آب دانست و گفت: تحقیق و تفحص از مافیای آب راه‌کاری اساسی است».

به این ترتیب از همه جای نظام انگشت ها به سوی مافیای آب یعنی سپاه و در رأس آن خامنه‌ای نشانه رفته است. باید دید بر اساس ادعای این عضو مجلس ارتجاع که خواستار تحقیق و تفحص از مافیا شده آیا چاقو می‌تواند دستهٔ خودش را ببرد؟».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e078e5b1-53b5-427c-9462-b5ac48a722ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات