728 x 90

تعطیلی مدارس یا نفس کشیدن! کدام یک فاجعه‌بارتر است؟!

آلودگی هوا
آلودگی هوا

سازمان هواشناسی می‌گوید آلودگی هوا تا چند روز آینده در اغلب کلان‌شهرها از جمله تهران، کرج، اصفهان و مشهد ادامه دارد و حتی بیشتر هم خواهد شد. به‌همین خاطر حدود دو هفته است که مدارس تعطیل شده‌اند و آموزش بشکل مجازی صورت می‌گیرد. غوغای کمبود گاز و سردی هوا، بخشهای وسیعی از میهن را غرق در گرفتاریهای لاعلاج کرده است. رژیم آخوندی به دلارهای صادرات گاز و میعانات و پتروشیمی احتیاج مبرم دارد بنابراین به نیروگاه‌ها و صنایع و پالایشگاهها، مازوت می‌دهد تا منبع درآمدش از کار نیافتد. حالا چه بر سر ریه‌های مردم ستم دیده از جور نظام ولایت فقیه می‌آید معلوم نیست. اما فاشیزم مذهبی بی‌رحم‌تر از این هاست که بشود آن را در چنین تصمیمات منجر به کشتار جمعی یک ملتی خلاصه کرد. بگذریم که این ویرانگر حرث و نسل دومین کشور تولیدکننده و دارنده ذخائر عظیم گاز را به‌علت غارتگری محض و نپرداختن به سرویسهای زیرساختی با ابر بحران کمبود گاز مواجه ساخته است.

به‌تازگی دولت آخوندرئیسی به این نتیجه رسیده است که به‌جای تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، استانداردها و شاخص آلودگی هوا را بالاتر ببرد تا مدارس باز بمانند و کودکان مردم با انواع بیماریهای تنفسی در کلاسهای جهاد تبیین خامنه‌ای حضور داشته باشند.

 

سال گذشته آلودگی هوا برطرف شده بود!

سال پیش احمد وحیدی، مهره تروریست بین‌المللی خامنه‌ای در دولت رئیسی که وزارت کشور را در دست دارد گفته بود برنامه‌های مهمی تا آخر سال (؟!) درباره آلودگی هوا اجرا می‌شود. فقط یکی از آنها برقی کردن وسایل حمل و نقل! آن هم تا پایان سال! بود.

«امروز مصوبات و احکام مهمی در خصوص کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که تلاش داریم، این برنامه‌ها تا پایان سال۱۴۰۰ طراحی و بخش‌هایی از آن اجرایی شود. منابع متحرک، سهم ۶۰درصدی از عوامل آلودگی کلان‌شهرها دارند. در این خصوص ضرورت دارد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید وسایل نقلیه برقی در دستور کار قرار گیرد» (فارس۲۰ آذر۱۴۰۰).

 

باز و بستن مدارس در جنگ باندهای رژیم آخوندی

اگر چه قیام حماسه آفرین جوانان ایران به فرمانده سابق نیروی تروریستی قدس، مجال برقی کردن همه خودروها را نداد! اما پاسداران در تأمین شوکرهای برقی برای سرکوب دختران و زنان شجاع میهن کوتاهی نکردند. با این حال با آلودگی خفقان‌آور هوا در کل کشور، یقه وزیر کشور گیر افتاده است که چه برنامه‌ای دارد. وی با همیاری بخش دیگری از دولت آخوند رئیسی طرح بالا بردن استاندارد آلودگی هوا را ارائه داد تا دانش‌آموزان به مدارس بروند تا کمتر فرصت شرکت در فعالیت‌های ضدحکومت فاشیست‌ها را داشته باشند. بهانه هم آن که بچه نباید از تحصیل باز بمانند ولو به قیمت انواع بیماریهای تنفسی صعب‌العلاج و هزینه‌های سرسام‌آور برای بهبودی آنها.

 

تعطیل نکنیم، استاندارد آلودگی را بالا ببریم!

بهرحال وزیر کشور می‌گوید با کمک سازمان محیط‌زیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین کردیم تا استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس‌مان را تعطیل کنیم. وزیر آموزش و پرورش هم خواهان تغییر شاخص آلودگی است «اما وزیر بهداشت با این کار مخالف است. وی می‌گوید: «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۱۰برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و به‌ویژه گروه‌های حساس خطرناک است. این درست نیست که صرفاً با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت مسأله را پاک کنیم» (آرمان ملی۵بهمن۱۴۰۱).

 

هوا با بخشنامه پاک نمی‌شود

کارشناسان در این باره می‌گویند؟ «شاخصهای آلودگی هوا را نمی‌شود با بخشنامه و دستور تغییر داد. عفونت تنفسی، شایع‌ترین علت مرگ کودکان است. استاندارد سالیانه ذرات معلق در کشور ۶برابر راهنمای سازمان بهداشت جهانیWHO است و این یعنی مواجهه مردم با آلودگی هوا بالا است؛ پس باید به جای تغییر شاخص‌ها، رویکرد خود را بر کاهش آلاینده‌ها و کنترل منابع انتشار بگذاریم» (خبرآنلاین۵بهمن۱۴۰۱).

 

چندی پیش مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات، هر سال حدود ۴۰هزار نفر در کشور به‌دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان خود را از دست می‌دهند که این عدد، معادل ۱۰درصد کل موارد فوتی‌ها است. «اماخطر این بیماری در کودکان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. برخی دیگر از بیماریها از جمله لوسمی (سرطان خون) یکی از شایع‌ترین سرطانها در کودکان است. مطالعات ارتباط معنی‌داری میان مواجهه با آلاینده‌های ناشی از ترافیک و خطر ابتلا به لوسمی در میان کودکان را نشان می‌دهند. هم‌چنین آلودگی هوا به‌صورت بیماریها و امراض قلبی‌عروقی، تنفسی و سکته مغزی متوجه ساکنان بسیاری از شهرهای ایران می‌شود» (فرارو۴بهمن۱۴۰۱).

 

تعطیل کردن مدارس، القای رسانه‌های خارجی

وزیر جنایتکار رئیسی مهمل بافی را به جایی رسانده که برای ممانعت از تعطیلی مدارس پای رسانه‌های خارجی را به میان کشیده است. وی می‌گوید: «اگر جایی جان بچه‌ها به خطر بیفتد ما خودمان پیش قدم می‌شویم، اما نباید طوری باشد که در جو القائات رسانه‌یی خارجی عمل کنیم» (مردم‌سالاری۳بهمن۱۴۰۱)

پس راه‌حل تغییر استانداردهاست تا شاخصهای آلودگی هوا دستکاری شود یا استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی تغییر کند تا دیگر کسی نگوید چرا با وجود آلودگی هوا، مدارس تعطیل نمی‌شوند! واضح است که نظام ولایت فقیه از کم کردن آلودگی هوا عاجز است بنابراین استانداردها را تغییر می‌دهد! مانند این‌که شاخص تعطیلی ادارات خوزستان با دمای ۴۰ درجه را به۷۰ درجه بالا ببرند. حالا هم می‌خواهند شاخص ۱۵۰ درجه آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس را تا ۳۰۰ درجه ارتقا دهند! بهرحال سال به سال آلودگی هوا بدتر می‌شود. سال گذشته ۶۹درصد هوای قابل‌قبول داشته‌ایم در حالی‌که امسال (تابهمن‌ماه) فقط ۵۰درصد هوا قابل‌قبول بوده است و نخستین نتیجه آن هم تعطیلی مکرر مدارس بوده است.

 

هوای پاک جایی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ندارد

متأسفانه سال آینده هم وضعیت هوا بدتر خواهد شد. معاون اسبق سازمان محیط‌زیست می‌گوید: «در لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه خاصی به موضوع آلودگی هوا نشده است» (ایسنا۵بهمن۱۴۰۱)

فضای مرگ‌آور آلودگی هوای کلان‌شهرها هر ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان از جمله علل بیماریهای قلبی عروقی، تنفسی و گوارشی است که بسیاری از مردم ستم دیده ایران و خصوصاً کودکان و کهنسالان را راهی بیمارستانها و دردآورتر آن که بسوی دیار عدم می‌گرداند. رژیم آخوندی با بازی باز و بستن مدارس، آشکار افلاس و بیچارگی‌اش را نشان داده است. اما قیام شورانگیز جوانان ایران و به‌ویژه دانش‌آموزان آگاه و دلیر همان مدارس، در کف خیابان‌ها و در هیأت کانون‌های شورشی، عزم آن دارند تا علت اصلی همه‌ آلودگیها و فساد و تباهیها را سرنگون ساخته و میهنی آباد و شاد و پاک و خرم بسازند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a47da1cd-b156-47ec-b3ba-c294dec69450"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات