728 x 90

تعدادی از فرماندهان ارشد نیروی قدس از ایران فرار کردند، افشاگری عضو ارشد مؤسسه هادسون

مایکل پریجنت
مایکل پریجنت

یک کارشناس امور ایران در حاشیه میزگردی درباره اعتراضات فزاینده در ایران و تاثیر تحریم‌های ایالات متحده، در نشست مؤسسه هادسن که روز چهارشنبه ۲۴مرداد ۹۷در واشنگتن برگزار شد، با اشاره به برخی گزارشها گفت که احتمال دارد چندین تن از اعضای عالی‌رتبه سپاه پاسداران رژیم ایران از این نهاد جدا شده باشند.

 

اعتراضات مردم و شکست برجام، باعث بروز اختلافات میان کادر رهبری ارشد و میانی

مایکل پریجنت، یک عضو ارشد مؤسسه هادسن، گفت:

«من شنیده‌ام که چندین نفر از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از مقامهای خود کناره‌گیری کرده و به همراه دارایی‌های‌شان از کشور خارج شده‌اند، اما نمی‌توانم منابع ثانویه‌ای برای این اخبار پیدا کنم. ما در زمینه مقامات عضو سپاه پاسداران و افرادی که آن را ترک کرده‌اند با کمبود اطلاعات رو‌به‌رو هستیم.»

پریجنت افزود: «چنان‌چه ما شاهد چنین جداشدن‌هایی باشیم، در آن صورت این مسأله بسیار مهمی خواهد بود. در حال حاضر آنچه ما می‌دانیم این است که افسران رده‌های میانی نیروی قدس از نرمش خامنه‌ای به سوی ایالات متحده در جریان توافق ایران موسوم به برجام، ناراحت بودند. ما می‌دانیم که اختلافاتی میان کادر رهبری ارشد و رهبران رده‌های میانی وجود داشته است.»

 

ایران از دیماه سال گذشته صحنه اعتراضات فزاینده و رو به گسترش بوده است و اقتصاد ایران، به‌ویژه پس از آن که آمریکا خروج خود از برجام را اعلام کرد، به سرعت به وخامت گرائیده است.

تحریم‌های مالی که از هفته جاری علیه رژیم ایران اعمال شده‌اند و نیز تحریم‌هایی که از ۱۵آبان بر صنعت نفت اجرایی خواهند شد، موجب افزایش نگرانی‌های مردم نسبت به وضعیت اقتصادی شده است.

پول ایران طی هشت ماه گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

در پی گسترش اعتراضات مردم و تشدید بحران اقتصادی قرار است حسن روحانی، در پاسخ به سؤال نمایندگان معترض مجلس این رژیم گزارشی را در مورد برنامه دولت خود برای مقابله با این وضعیت اضطراری به مجلس ارائه دهد.

 

مایکل پریجنت در مورد احتمال تغییر سیاست رژیم ایران و کاهش مطالبات مردم معترض گفت: «ولی اکنون دیگر برای بازپس‌گیری وجوه تخصیص‌یافته به سیاستهای خارجی و امنیتی و بازتخصیص آنها به مردم برای [رسیدگی به] مشکلات داخلی، مطابق مطالبات معترضان، خیلی دیر شده است. این کار می‌بایست دو سال پیش انجام می‌شد.»

 

میزان تاب آوری رژیم ایران در برابر اعتراضات فزاینده

کارشناسان مستقر در ایالات متحده در مؤسسه هادسن که میزان تاب آوری احتمالی رژیم ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند، می‌گویند چالشهای فراروی رژیم ایران ممکن است به‌زودی رهبران این رژیم را با دشواریهای ژرف‌تر، از جمله جدایی‌های احتمالی نیروهای امنیتی ایران رو‌به‌رو کند.

بهنام طالب لو، یک پژوهشگر عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن اظهارنظر کرد که: «در حالی که بودجه [ایران] رو به کاهش است و توانایی ایران برای پرداخت [دستمزدهای] نیروهای امنیتی خود کمتر و کمتر می‌شود، و نیز با توجه به این‌که تحریم‌ها بخش اعظم اقتصاد ایران را هدف قرار داده‌اند، اکنون پرسش این است: آیا رژیم [ایران]‌ برای دفاع از خود در برابر اعتراضات فزاینده، به نیروهای امنیتی‌اش اعتماد خواهد کرد؟»

این پژوهشگر ادامه داد: «[در حال حاضر] این یک پرسش فرضی است؛ اما زمانی که تحریم‌های سنگین در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸(۱۵آبان ۹۷) اعمال شوند و درآمدهای ایران را در سال ۲۰۱۹هدف قرار دهند، آن زمان است که این پرسش به یک پرسش عملی و تجربی تبدیل خواهد شد.»

 

وی همچنین پیشنهاد کرد که دولت آمریکا دامنه تحریم‌های خود علیه نیروهای امنیتی ایران را گسترش دهد تا وزیر کشور و فرماندهان سپاه پاسداران مسئول در شهرهای ایران، جایی که تظاهر کنندگان از اوایل امسال در خیابانها حضور داشته‌اند، را نیز در بر بگیرند.

 

تحقیق در مورد دارایی کادر رهبری رژیم ایران

خاطر نشان می‌شود که، لایحه اچ.آر.۵۴۶۱کنگره آمریکا (موسوم به قانون شفافیت دارایی کادر رهبری ایران) با اکثریت آرا در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و هم‌اکنون در مجلس سنای این کشور در دست بررسی است.

این لایحه از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد تا در مورد دارایی‌های ۱۸تن از فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات اجرایی مرتبط با سپاه پاسداران تحقیق کرده و نتایج را در اختیار عموم قرار دهد.

 

این فهرست شامل افراد زیر است:

  • فرمانده و جانشین فرمانده سپاه پاسداران: سرلشگر محمدعلی جعفری و سرتیپ حسین سلامی
  • فرمانده و جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه: سرتیپ محمد پاکپور و سرتیپ روح‌الله نوری
  • فرمانده و جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه: سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده و سید مجید موسوی
  • فرمانده و جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه: دریادار علی فدوی و علیرضا تنگسیری
  • فرمانده بسیج مستضعفین: سرتیپ غلام‌حسین غیب‌پرور
  • فرمانده نیروی قدس: سرلشگر قاسم سلیمانی
  • رئیس ستاد مشترک سپاه (همآهنگ کننده نیروی زمینی سپاه): سرتیپ علی‌اکبر پورجمشیدیان
  • فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران: علی‌اصغر گرجی‌زاده
  • رئیس دانشگاه موسوم به امام حسین سپاه پاسداران: محمدرضا حسنی‌ آهنگر
  • نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران: عبدالله حاج‌صادقی
  • مدیر عامل و رئیس بنیاد تعاون سپاه: مجید خراساًنی و احمد وحید دستجردی
  • مدیر عامل بنیاد تعاون بسیج: حمیدرضا تقی‌زاده
  • رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران (معاون سیاسی سپاه): رسول سنایی راد.

 

بیشتر بخوانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a41cd5b-b189-4ce9-bbd2-ca0b359109d6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات