728 x 90

تظاهر کنندگان لبنان برای ششمین روز، کشور را در حالت درگیر نگهداشتند

ششمین روز تظاهرات و قیام در لبنان
ششمین روز تظاهرات و قیام در لبنان

قیام و شورش مردم لبنان برای ششمین روز متوالی گسترده‌تر از روزهای قبل در شهرهای مختلف جریان دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ششمین روز قیام در لبنان نوشت: لبنانیها با وجود تدابیر اضطراری، تظاهرات را زنده نگه می دارند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: تظاهر کنندگان لبنان برای ششمین روز متوالی کشور را در حالت درگیر نگهداشتند. آنها با وجود این‌که دولت یک طرح نجات اضطراری اتخاذ کرد، به مطالبات خود ادامه دادند. این تظاهرات از بیروت به سراسر شهرهای عمده لبنان و به بخش وسیعی از لبنانیان مقیم خارج گسترش یافت. روز سه‌شنبه ارتش مسیرهایی که توسط تظاهر کنندگان چند روز است بسته شده بود را باز کرد. در خارج از لبنان، لبنانیهای مقیم خارج در آمریکا و آفریقا در همبستگی با اعتراضات در لبنان دست به تحصن و تظاهرات زدند. آنها در پاریس، سوئیس، قبرس و قسمتهای مختلف آمریکا تجمع کردند و شعارهای ضددولتی سر دادند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: تظاهر کنندگان لبنان، حتی بعد از اصلاحات پیشنهادی دولت، محکم ایستاده‌اند.

تظاهر کنندگان برای ششمین روز تظاهرات سراسری ضددولتی پافشاری و اصلاحات اقتصادی پیشنهادی را رد می‌کنند. آنها بر استعفای دولت اصرار دارند. تظاهرات خیابانی در سراسر شهرها لبنان رو به گسترش است. اینها بزرگترین اعتراضاتی است که طی ۱۵سال گذشته لبنان شاهد آن بوده است. تظاهرات، مردم را ورای هر گونه تفرقه بر اساس ضدیت مشترک با دولت متحد کرده است

ولیدجنبلات که نمایندگانی در دولت دارد، اصلاحات را به‌عنوان «داروی بی‌رمقی» که هدف آن خریدن زمان است مورد انتقاد قرار داد.

 

العربیه الحدث گزارش داد: با وجود نگرانی از این‌که ممکن است پس از گذشت ۶روز، رفته‌رفته از جمعیت تظاهر کنندگان کم بشود، اما خلاف انتظار، امروز زودتر از روزهای قبل، میدان ریاض در مرکز بیروت تجمع مردم بسیار بیشتر از روزهای قبل شکل گرفته است. امروز موج تظاهرات شهرهای دیگری مانند صیدا را نیز فراگرفته است. هم‌چنین با وجود محدودیت‌هایی در مناطق جنوبی، تظاهرات در مناطقی مانند نبطیه، صور و هرمل نیز شکل گرفته است.

 

خبرگزاری فرانسه: تظاهر کنندگان لبنانی شعار انقلاب انقلاب سر می‌دهند و خواستار حذف کامل نظام سیاسی هستند.

قیام مردم لبنان و اعتصاب عمومی در بسیاری از شهرها ادامه دارد. جمعیت عظیم قیام کنندگان، میادین اصلی بیروت و سایر شهرها را تا پاسی از شب ترک نمی‌کنند. آنها اختلافات فرقه‌یی و مذهبی را کنار زده و یکصدا خواستار کنار رفتن نظام سیاسی حاکم هستند. قیام‌کنندگان خشم خود را از دست‌نشاندگان رژیم آخوندی و حزب‌الشیطان اعلام می‌کنند.

 

اشرف ریفی وزیر سابق دادگستری لبنان گفت:‌

«می‌خواهیم لبنان را از چنگ رژیم ایران آزاد کنیم.»

 

اسکای نیوز گزارش داد:

لحظه‌یی قابل‌ توجه برای لبنان است. اصلاحات اعلام شده مردم را راضی نکرده است. ویژگی قابل‌ توجه انسجام مردم است. مردم همه شکافها و اختلافات قومی و مذهبی را کنار زده‌اند و به خیابان آمده‌اند و همگی خواهان برکناری کل نظام سیاسی لبنان هستند.

 

خبرگزاری فرانسه از بیروت گزارش داد:

جنبش اعتراضی مردم اصلاحات اعلام شده را رد کرده و به‌دنبال حذف کامل طبقه سیاسی حاکم است.

شروع این جنبش با اعتراض به افزایش مالیاتها بود اما بلافاصله گرایشات خودجوش، همه مردم را علیه سیستم حاکم متحد کرد.

جمعیت تا پاسی از شب به اعتراضات ادامه می‌دهند. آنها همه امکانات سیاسی و فرقه‌یی در خانه را ترک کردند تا زیر پرچم ملی جمع شوند و شعارهای ضد[حکومت] سر دهند.

جمعیت یکباره فریادهای « انقلاب، انقلاب» سر می‌دهند.

مطالب مرتبط:

 
 
 
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/88faba71-35fa-4262-8fbc-81cfada09c71"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات