728 x 90

تظاهرات گسترده مردم لبنان تحت نام «یکشنبه پافشاری»

تظاهرات لبنان - عکس از آرشیو
تظاهرات لبنان - عکس از آرشیو

در بیست وپنجمین روز اعترضات لبنان، مردم این کشور برای دستیابی به خواسته‌هایشان فراخوانی برای برگزاری تظاهراتی بزرگ در شهرهای لبنان را صادر کردند.

این تظاهرات گسترده قرار است در میدانهای «ریاض الصلح» و «شهدا» بیروت پایتخت لبنان برگزار شود.

اسکای نیوز در گزارشی از این تظاهرات نوشت: این تظاهرات برای تأکید بر ادامه جنبش‌های مردمی علیه طبقه حاکم و پافشاری معترضان بر خواسته‌هایشان و در صدر آن فراخوان به میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهور جهت مشورتهای پارلمانی به‌منظور موظف کردن نخست‌وزیر به تشکیل دولتی تکنوکرات و فراخوان به یک انتخابات پارلمانی زودرس انجام می‌شود.
 

خبرنگار اسکای نیوز در لبنان گزارش داد راهپیمایی‌هایی در شهر طرابلس از میدان نور به سمت منازل سیاستمداران با خواست تغییر سیاسی شروع شده است. معترضان در مقابل منزل پارلمانتر فیصل کرامی با شعارهایی مبنی بر سرنگونی رژیم تجمع نموده‌اند.
میشل عون رئیس‌جمهور لبنان تماسهای خود برای آماده‌سازی شکل تشکیل حکومت و تعیین‌تکلیف آنچه نخست‌وزیر (سعد الحریری) ارائه داده را شروع کرد.

در همین حال گزارشات خاطرنشان می‌کند که هنوز بعد از بازگشت سعد الحریری به ریاست دولت جدید و با توجه به عدم پذیرش یک حکومت تکنوکرات بدون حضور سیاستمداران توسط حزب‌الله این موضوع تعیین‌تکلیف نشده است.

 

 

تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان علیه سلطه حزب الشیطان در لبنان

قیام مردم لبنان در چهارمین هفته خود با پیوستن بخشهای دیگری از دانشجویان و دانش آموزان گسترش یافت. 

دانش آموزان و دانشجویان از طریق تظاهرات هماهنگ در مقابل موسسات عمومی خواستار برچیدن فساد حکومتی و سلطه حزب الشیطان خامنه ای بر لبنان شدند.

یک تظاهرکننده گفت:‌ اینها نسل انقلابند. اینها نسلی هستند که میخواهند کشور را از دست فاسدین رها کنند. ما نسل جوانی هستیم که فریاد میزنیم و حرف داشته و دردمندیم.

تظاهرکنندگان  در مقابل وزارت دارایی و درمقابل قضائیه لبنان شعار سرنگونی نظام فعلی را سردادند.

شعار ثوره ثوره

 الشعب یرید اسقاط النظام

 

مفتی اعظم لبنان، شیخ عبداللطیف دریان

مفتی اعظم لبنان، روز شنبه از قیام کنندگان حمایت کرد و خواستار  پایان دادن به فساد و فرقه گرایی که خواست قیام کنندگان است گردید.

شیخ عبداللطیف  دریان در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت میلاد حضرت محمد  به تشکیل دولت اضطراری ملی در لبنان  فراخوان داد

خبرگزاری رویترز این خبر را  با عنوان  «مفتی اعظم لبنان به اجرای خواسته های اعتراض کنندگان فراخوان داد» مخابره کرد.

 

 

شیخ صبحی طفیلی، دبیر کل پیشین حزب الله لبنان خامنه ای را  «بزرگترین حامی فساد در لبنان و عراق» معرفی کرد و طی پیامی ویدئویی خطاب به ولی فقیه ارتجاع گفت: «آیا خجالت آور نیست آنرا که خواهان عدالت است، عامل خارجی و آنرا که در خیابانها کشته می شود مزدور می نامی؟». «تو خود را ولی فقیه مسلمین، نه فقط ایران، بلکه همه جهان می دانی. آیا ولی فقیه، گرسنگان را می کشد و از جنایتکاران و فاسدین حمایت می کند؟... ، افراد مسلح تو تا بحال ۲۵۰ نفر را در عراق به قتل رسانده و بیش از ۱۱ هزار تن را محروح کرده اند، همچنانکه ما را در لبنان کشتند....شاهد بودیم که جماعت تو خیمه های افراد بی گناه در کربلا را سوزاندند. ما تا بحال برای خیمه های حسین گریه می کردیم. به نظر می رسد باز هم شاهد صحنه کربلا، اما به شکل دیگری هستیم.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81114146-7ccb-4780-80f2-71770197cd45"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات