728 x 90

تظاهرات علیه وخامت وضعیت اقتصادی در ایران گسترش می‌یابد

شاپور جدید اصفهان در دود و آتش ۱۱مرداد۹۷
شاپور جدید اصفهان در دود و آتش ۱۱مرداد۹۷

روزنامه «الشرق الأوسط» در انعکاس تظاهرات اخیر در شهرهای ایران نوشت:

دامنه اعتراضات علیه وخامت وضعیت معیشتی و گرانی برای دومین روز متوالی در اصفهان و تعدادی از شهرهای ایران گسترش یافته است. در شهرهای اصفهان و کرج پلیس با تظاهر کنندگان درگیر شد و از گاز اشک‌آور وباتوم استفاده کرد تا آنها را متفرق کند.

شاهدان گفتند اعتراضات روز گذشته اصفهان به شهر کرج در غرب تهران و اهواز و شیراز نیز کشیده شده است.

تظاهر کنندگان علیه خرابی وضعیت اقتصادی، بیکاری و گرانی شعار دادند.

بر اساس فیلمهایی که فعالان در سایتهای اجتماعی گذاشته‌اند معترضان علیه علی خامنه‌ای شعار می‌دهند و از مردم ایران می‌خواهند که به صفوف معترضان بپیوندند. فیلمهای دیگری نیز در سایتهای اجتماعی منتشر شده که در آن علیه سیاستهای منطقه‌یی رژیم و سوء مدیریت در رژیم ایران شعار می‌دهند. مردم شعار می‌دهند «سوریه را رها کن فکری به‌حال ما کن» و« نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»

 

تظاهرات اصفهان

در مرکز اصفهان تظاهر کنندگان لاستیک‌های خودرو آتش زدند تا راه را در مقابل نیروهای ویژه رژیم ببندند.

اعتراضات کنونی بعد از آن شروع شد که قیمت دلار و طلا به طرز سابقه‌یی بالا رفت. این افزایش قیمت کمتر از یک هفته پیش از اجرایی شدن اولین مرحله از مجازاتهای آمریکا علیه رژیم ایران صورت می‌گیرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش اصلی‌اش در مورد اعتراضات نوشت: این اعتراضات از دو روز پیش در شهرک صنعتی امیر کبیر شروع شده است. »

به نوشته رسانه‌های ایرانی، اعتراضات از ظهر دیروز پیش از آن که نیروهای پلیس آن را متفرق کنند شروع شده است. ولی روایت رسمی با فیلمها و اطلاعاتی که فعالان در مورد اعتراضات منتشر کرده‌اند متفاوت است.

فعالان گفتند نیروهای ضدشورش تظاهر کنندگان اصفهان را با آب داغ متفرق کردند. گزارشهای دیگری نیز وجود دارد که نیروهای پلیس با تظاهر کنندگان درگیر شده‌اند.

 

دعوت به تظاهرات عمومی

روز گذشته فعالان در شبکه‌های ارتباط جمعی به برگزاری تظاهرات در شهرهای ایران دعوت کردند.

اعتراضات جدید با تظاهرات خود جوشی که در ابتدای ماه ژانویه گذشته برگزار شد شباهت دارد.

خبرگزاری دولتی مهر به‌نقل از حمید رضا بابایی معاون امنیتی استان اصفهان نوشت مناطق متعددی در این استان شاهد اعتراضات کارگران علیه موج گرانی بوده است. او این تظاهرات را غیرقانونی و بدون مجوز توصیف کرد.

او همچنین دستهای خارجی را متهم کرد که تلاش می‌کنند با شعارهای سیاسی از خواسته‌های کارگران سوء‌استفاده کنند.

بابایی گفت: دستهای خارجی مردم را به تظاهرات ترغیب می‌کنند. او اشاره کرد که دولت به‌دنبال راه‌حل‌هایی است که به تظاهر کنندگان اصفهان پاسخ دهد.

 

تهدیدهای رژیم

صادق لاریجانی رئیس قضاییه رژیم تهدید کرد متهمین به بازی با وضعیت اقتصادی اعدام خواهند شد. او همچنین افزایش بحران اقتصادی را به دستهای پنهان نسبت داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا به‌نقل از حسین اشتری فرمانده انتظامی گفت نیروهای پلیس با هر گونه حرکتی که امنیت کشور را تهدید کند مقابله خواهند کرد.

هادی پژوهش جهرمی معاون امنیتی استان فارس گفت در شیراز تظاهر کنندگان علیه دولت شعار دادند ولی خبرگزاری ایرنا ارتباط وضعیت اقتصادی و تظاهرات را رد کرد.

معاون امنیتی استان فارس این تظاهرات را به بعضی کشورها نسبت داد و خواهان «مهندسی اعتراضات » شد ولی طرفهای مسئول نگفتند چه تعدادی دستگیر شده‌اند.

مطالب مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/666163bc-4a92-48bd-a92f-3e6ae98c11db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات