728 x 90

تظاهرات عراق، شلیک سپاه بدر به سوی تظاهر کنندگان

تظاهرات مردم عراق
تظاهرات مردم عراق

در تظاهرات روز جمعه عراق در استان دیوانیه در جنوب این کشور، یک نفر کشته بر جای گذاشت و دو تن دیگر با آتش شبه‌‌نظامیان بدر زخمی شدند.

روز جمعه ۲۹تیرماه ۹۷ بنا‌به دعوت بخش‌هایی از معترضان عراقی، مخالف بیکاری و فساد، تظاهرات دیگری در استانهای جنوبی عراق و بغداد برگزار شد.

فرانس پرس به‌نقل از یک منبع پزشکی در دیوانیه گفت یک جوان بیست ساله که در صفوف تظاهر کنندگان بوده در اثر شلیک محافظان مقر گروه بدر کشته شده است.

 

تظاهرات علیه احزاب فاسد وابسته به رژیم ایران

در روز جمعه تظاهرات گسترده‌ای با مشارکت هزاران نفر در استان بصره و ذی‌قار در جنوب عراق نیز برگزار شد. تظاهر کنندگان در مقابل ساختمان استانداری بصره تجمع کردند و علیه احزاب فاسد شعار دادند. آنها خواهان خدمات دولتی و فرصتهای شغلی شدند.

در شهر ناصریه یکی از بزرگترین شهرهای استان ذی‌قار نیز صدها تن از مردم در میدان الحبوبی واقع در مرکز این شهر تظاهرات کردند. آنها با در دست داشتن پرچمهای عراق علیه فساد دولتی شعار می‌دادند. تظاهر کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که برکناری وزیر برق، استاندار و مدیران دولتی استان بر روی آنها نوشته شده بود.

تظاهر کنندگان منزل یحیی الناصری استاندار ذی‌قار را محاصره کردند ولی نیروهای امنیتی مانع ورود آنها به خانه شدند و به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

 

تلاش برای تصرف منطقه سبز بغداد

در بغداد تظاهر کنندگان تلاش کردند از پل جمهوری عبور کنند و به سوی منطقه سبز بروند. منطقه سبز محل سفارتهای آمریکا و انگلستان و مقرهای دولتی است، از این رو نیروهای ضدشورش در مقابله با تظاهر کنندگان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

به گزارش رسانه‌های عربی تنها در میدان تحریر بغداد نزدیک به ۳۰نفر در اثر گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند.

بسیاری از کمیته‌های هماهنگی تظاهرات، شب گذشته به‌منظور اعلام همبستگی با استانهای جنوبی عراق به برگزاری تظاهرات در میدان تحریر بغداد دعوت کرده بودند.

 

توقف در تشکیل دولت جدید تا پاسخگویی به مردم

مقتدی صدر در اولین موضع‌گیری در مورد تظاهرات استانهای جنوبی در حساب توییترش نوشت: «تمامی فراکسیونهای سیاسی پیروز در انتخابات می‌بایست گفتگو بر سر ائتلاف را تا زمانی که به خواسته‌های برحق تظاهر کنندگان پاسخ داده نشده به‌حالت تعلیق در آورند».

بر خلاف این‌که استانهای جنوبی عراق ثروتهای نفتی فراوانی دارند ولی از عدم رسیدگیهای دولتی رنج می برد

در خیابانهای بصره زباله همه جا را پوشانده است و آبهای راکد و فاضلاب باعث مشکلات بهداشتی زیادی شده. همچنین آب آشامیدنی در این استان بعضاً طعم نامطبوع دارد یا گل آلوده است و برق این استان نیز طی روز هفت ساعت قطع می‌شود.

 

موضع آمریکا در حمایت از تظاهر کنندگان عراقی

ایالات متحده آمریکا تأکید کرد که از تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم عراق حمایت می‌کند.

هدر نائرت سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در مصاحبه‌یی مطبوعاتی گفت از حق مردم عراق برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. ما درک می‌کنیم که قطع برق و بی‌آبی یکی از امور درد آور است.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اضافه کرد: "حکومت عراق گفته است حق تظاهرات مسالمت‌آمیز عراقیان را به‌رسمیت می‌شناسد و قصد دارد که مشکلات بیشتری از " معترضین از جمله خدمات دولتی، برق و فرصتهای اقتصادی را حل کند ٰ".

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fb85092-9931-45e5-bff4-711db3246f81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات