728 x 90

تظاهرات عراق، زیرگرفتن تظاهر کنندگان با خودرو نظامی

در دومین هفته از اعتراضات مردم علیه دولت عراق ممنوعیت رفت و آمد شبانه خودروها در استان بصره لغو شد اما عشایر استان ذی‌قار دو هفته به دولت و حکومت مرکزی فرصت داده‌اند تا به خواسته‌هایشان پاسخ بدهد. آنها تهدید کردند مجدداً دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

 

در بغداد نیروهای ضدشورش پراکنده شده‌اند و خروجی‌هایی که به فرودگاه بغداد منتهی می‌شود را بسته‌اند. فعالان می‌گویند که بسیج دستگیری تعدادی از جوانان به اتهام برگزاری تظاهرات غیرمجاز در بعضی مناطق شهر شروع شده است.

دولت عراق برای پاسخگویی فوری به خواسته‌های تظاهر کنندگان یک بسته پیشنهادی ارائه کرد ولی برخلاف اقداماتی که انجام داده، مخالفان در ۹استان جنوب عراق قصد دارند به همراه بغداد تظاهراتی یکپارچه را برگزار کنند که خواسته‌هایش بهبودی در خدمات دولتی و حسابرسی از فاسدان است.

رسانه‌های عراقی گفتند در منطقه شعله بغداد تظاهراتی شبانه برگزار شد که خواسته‌اش خدمات دولتی و فرصتهای شغلی برای جوانان بیکار است.

 

 

خواسته‌های تظاهر کنندگان عراقی

تظاهر کنندگان در استانهای جنوبی و بغداد ۱۲خواسته جدید را مطرح کرده‌اند تا به تظاهراتشان پایان دهند. آنها به دولت سه روز فرصت دادند تا به خواسته‌های مردم رسیدگی کند. این مهلت روز جمعه ۲۹تیر۹۷تمام خواهد شد

تلویزیون اسکای نیوز عربی در ارتباط با تظاهرات مردم عراق این‌گونه گزارش می‌دهد: بیش از ده روز از شعله ورشدن تظاهرات و اعتراضات در عراق می‌گذرد و این تظاهرات به استانهای دیگر نیز کشیده شده است. ولی بصره هم‌چنان مرکز ثقل این تظاهرات به‌شمار می‌رود اینجا تظاهرات پراکنده فضای منع تردد را می‌شکند و درگیریهایی هم بین نیروهای امنیتی و معترضان وجود دارد و دهها نفر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

در سمت شرق بصره ولی نه در فاصله‌ای دور از این شهر معترضان چادر‌هایی در مسیر معبر شلمچه برپا کرده‌اند و از مسؤلان دولتی خواستار پاسخ به مطالباتشان هستند.

یکی از تظاهر کنندگان می‌گوید: ما به این چادر آمده‌ایم تا به تحصنی نامحدود بپیوندیم. این محل یکی از معابر مهم ورودی به استان بصره است. ما خواستار این هستیم که این اقدامات به سایر مناطق بصره نیز تعمیم داده شود. او تأکید می‌کند که اینکار به‌عنوان اهرم فشار بر حکومت محلی و دولت مرکزی انتخاب شده است.

 

شراره‌های تظاهرات در بغداد

گزارشگر اسکای نیوز می‌گوید: شراره‌های تظاهرات به بغداد هم رسیده است. تظاهر کنندگان شعارهای بقیه معترضان بصره را می‌دهند.

در کربلا درگیریهایی میان تظاهر کنندگان و نیروهای امنیتی وجود داشت، به‌طوری‌که صدای شلیک و بازکردن آتش نیز شنیده شده است.

شهر سماوه نیز به نوبه خود صحنه درگیریها با نیروهای امنیتی بوده و در این شهر چند نفر کشته و زخمی شده‌اند

تظاهر کنندگان مقر(عمارحکیم) و حزب‌الدعوه، حزب نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق که عامل رژیم ایران در عراق بود را به آتش کشیدند. مقر حزب فضیلت و شبه‌‌نظامیان بدر در استان مثنی هم به آتش کشیده شد.

گزارشگر اسکای نیوز در مورد بغداد می‌گوید برای تظاهرات در حی العامل فراخوان داده شده است. تظاهراتی نیز در منطقه شعله بود که نیروهای ضدشورش اقدام به متفرق کردن مردم کردند ولی میان مردم و نیروهای ضدشورش درگیری وجود نداشت.

 

تلاش خودرو نظامی برای زیر گرفتن معترضان

العربیه در پایگاه اینترنتی خود نوشت در شبکه‌های اجتماعی عراق فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد یک خودرو نظامی تلاش می‌کند تظاهر کنندگان عراقی را زیر بگیرد؛ این در حالی است که قانون اساسی عراق حق تظاهرات مسالمت‌آمیز را به‌رسمیت شناخته اما نیروهای امنیتی عراقی در روزهای اخیر، برخورد خشونت‌آمیز با معترضان را آغاز کردند تا جایی که شماری از معترضان کشته و تعداد زیادی از فعالان به‌ویژه در استانهای بصره، کربلا و ذی‌قار بازداشت شدند.

 

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a68eca1-e3bc-4010-8e07-36720b344dea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات