728 x 90

تشدید بحران در درون رژیم ایران و نزدیک شدن ضرب‌الاجل اف.ای.تی.اف

سازمان جهانی ضدپولشویی و تأمین مالی تروریسم(اف.ای.تی.اف)
سازمان جهانی ضدپولشویی و تأمین مالی تروریسم(اف.ای.تی.اف)

با نزدیک شدن ضرب‌الاجل اف.ای.تی.اف برای تن‌دادن به کنوانسیونهای مربوط به آن جدال در رأس رژیم در این زمینه شدت گرفته است.

کواکبیان، مجلس ارتجاع ۳۰اردیبهشت ۹۸

ما حدود بیش از سه چهار ماه است که بحث سی اف تی و پالرمو را فرستادیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً شنیدیم که دبیر مجمع او را از دستور خارج کرده واقعاً من نمیدانم ایشون همچین اختیاری را داشتند که از دستور خارج کنند؟....

 

روز سه‌شنبه یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نام محمد صدر اعلام کرد که دو لایحه سی.اف.تی و پالرمو از دستور کار این مجمع خارج شده و این موضوع به سرعت به بحرانی در درون رژیم تبدیل شد.

 

مصطفی میرسلیم عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ادامه مطرح کردن سی.اف.تی و پالرمو ساده‌لوحی است. وقتی ما را در شرایط قهری تحریم‌ها قرار داده‌اند پیوستن به چنین میثاقهایی موجه نیست. به‌ویژه که ماه گذشته سپاه پاسداران را هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند.

 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت رژیم پیش از این گفته بود: حرف منطقی این مجمع برای تأیید کنوانسیونها گرفتن تعهد و تضمین قطعی اروپایی‌ها توسط وزرات خارجه است.

 

جنیدی، معاون آخوند روحانی برای رفع و رجوع این موضوع، اعلام کرد کنار گذاشتن این لوایح اصلاً عملی نیست و مجمع باید در زمان مشخص این دو لایحه را بررسی کند. با این حال، وی یک مهلت پنج ماهه برای مجمع تشخیص نظام قائل شد.

 

این در حالیست که به‌نوشته روزنامه حکومتی شرق، اف.ای.تی.اف تأکید کرده است که اگر در پایان چهار ماه (اواسط خرداد ماه) همه خواسته‌هایش برآورده نشود، اقدامات جدید را علیه مؤسسات مالی جمهوری اسلامی به اجرا می‌گذارد که از اقدامات این ارگان می‌توان به بازگرداندن نام نظام به لیست سیاه اف.ای.تی.اف اشاره کرد که باعث نگرانی‌ها شده است.

 

به‌دنبال پخش خبر خارج شدن بررسی سی.اف.تی و پالرمو از دستور کار تشخیص مصلحت نظام، چند عضو این مجمع در هراس از پیامدهای چنین اقدامی، اخبار منتشر شده در این زمینه را رد کردند.

آخوند مجتهد شبستری گفت: بررسی این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده و هم‌اکنون در کمیسیونهای تخصصی مجمع در حال بررسی است.

 

آخوند مجید انصاری نیز گفت: از ابتدا تصمیم گرفته شد لوایح پالرمو و CFT با هم در کمیسیون مربوطه در مجمع بررسی شود و خود مجمع تشخیص، درباره آن اظهارنظر کند. اما هنوز گزارش نظر کمیسیون به مجمع فرستاده نشده است.

 

و احمد توکلی نیز گفت: این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است بلکه زمینه بررسی آن وجود ندارد.

 

یک رسانه حکومتی در مورد سردرگمی در ابهام در مورد تن‌دادن به اف.ای.تی.اف نوشت: کمتر از ۱۰روز دیگر مهلت جمهوری اسلامی تمام می‌شود. انتشار اخبار ضدو نقیض در این‌باره نمی‌تواند نشانه خوبی در این زمینه باشد و رد این لوایح بلاتکلیفی بی‌حاصلی را در پی خواهد داشت.

 

جواد ظریف روز ۱۵مهر ۹۷در مجلس رژیم با التماس و درخواست بر نیاز حیاتی رژیم به تصویب این لوایح تأکید کرده و گفته بود:

ما وقتی که که با چینیها صحبت میکنیم چینیها که دیگر مشکل نیات استکباری علیه ایران ندارند چین از نظر مواضع بینالمللی مواضعی بسیار شبیه جمهوری اسلامی دارد. چین شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایرانه. ما با روسیه شریک راهبردی هستیم.

اما رئیس بانک مرکزی روسیه ۳روز پیش به آقای دکتر همتی گفته بدون FATF ما نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم، چینی‌ها بارها به ما گفته‌اند که بدون اف ا تی اف نمی‌توانیم به من نگویید که تضمین بده اگر اف ا تی اف را امضا کردیم اگر این کنوانسیون را پذیرفتیم و شرایط FATF را اجرا کردیم آن وقت همه مشکلات حل می‌شود. نه آنوقت یکی از مهمترین بهانه‌ها برداشته می‌شود که دیگر نمی‌توانند در این زمینه با بهانه‌گیری جلوی کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b023cae8-c5b8-41c2-88a8-d8a2ffbc66a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات