728 x 90

تسلیم در مذاکرات شرط گشایش - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی پانزدهم آذر بحرانهای اقتصادی اجتماعی به‌خصوص عبور دلار از کانال سی هزار تومان همراه با چشم‌انداز مبهم مذاکرات وین بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده است. پیدایش سویه جدید کرونا موضوع دو مقاله در همدلی است که نوشته‌اند به‌رغم ادعای وزارت بهداشت که امیکرون هنوز وارد ایران نشده، اما بنا بر برخی خبرها از جمله آزادی ورود اتباع آفریقای جنوبی به مرزهای آبی جنوب و ابتلای جمعی در برخی مدارس، به مردم توصیه کرده مراقب فرزندانشان باشند. این دو مقاله در روزنامه همدلی شیوع سویه جدید کرونا را منطبق بر منافع مافیای دارو دانسته‌اند که میلیاردها تومان به قیمت قربانی کردن مردم به جیب زده.

 

تسلیم در مذاکرات شرط گشایش

انفجار در نزدیکی سایت نطنز و بحران گرانی دلار برجسته‌ترین موضوعات در روزنامه‌ها هستند. روزنامه‌های باند ولی‌فقیه تلاش کرده‌اند سر و ته ماجرای انفجار در نزدیکی سایت نطنز را با انتقاد به دولت رئیسی هم بیاورند با این عنوان که چرا تمرین نظامی را از قبل اطلاع‌رسانی نکرده‌اید. و الآن معاندین نظام تفسیرهای دیگری از این انفجار می‌کنند. اما موضوع گران شدن دلار و سکه عمق بیشتری در روزنامه‌ها پیدا کرده.

«دیدید با دستور نمی‌شود؟!» عنوان مطلب همدلی است که ضمن سرکوفت زدن به آخوند رئیسی به‌خاطر دستور درمانی‌هایش صعود قیمت دلار به کانال ۳۰هزار تومان را طبیعی دانسته و با توجه به شکست مذاکرات و ابقای تحریم‌ها نوشته است: «رشد روز گذشته نرخ دلار و رسیدن به عدد سی هزار تومان ناشی از اخبار منفی منتشر شده پیرامون گفتگوهای اخیر برجامی بود که نشان می‌دهد تا چه اندازه اقتصاد ما به سرنوشت این مذاکرات تنیده شده است. با یک توافق خوب کشور از غل و زنجیره تحریم نجات یابد. گام مهم رسیدن به ثبات اقتصادی خلاصی از شر تحریم است».

«دلار به افق وین» عنوان مطلب رسالت هم‌سو با آخوند رئیسی است که برخلاف ادعای روزنامه‌های این باند در روز گذشته که گرانی دلار را به توطئه محافل ارزی در کشورهای همسایه نسبت داده بودند، گرانی دلار را نتیجه رویکردهای دولت رئیسی در جریان مذاکرات برجامی دانسته و نوشته است: «سیگنال آغاز مذاکرات در وین اثر زیادی در نرخ دلار به همراه نداشت اما سیگنال بی‌نتیجه بودن دور هفتم مذاکرات باعث شد دلار در بازار آزاد به کانال ۳۰هزار تومان وارد شود».

«اعتراض خودی‌ها» عنوان مطلب جهان صنعت است که ابراز وحشت مهره‌های باند خامنه‌ای که از رئیسی حمایت کردند و الآن از پیآمد سیاست‌ها یا بهتر است بگویم بی‌سیاستیهای اقتصادیش به وحشت افتاده و هشدار داده‌اند. این روزنامه به‌نقل از ۴مهرهٔ اقتصادی باند خامنه‌ای نوشته است: «دلار بیش از ۳۰هزار تومانی و روند صعودی قیمتها که در روزهای اخیر زیر سایه بلاتکلیفی مذاکرات برجامی شدت هم گرفته است، امان مردم را بریده و دولت رئیسی را با چالش مواجه کرده است». در ادامه افزوده: «از اصلاح‌طلبان به حاشیه رفته صدایی در نمی‌آید اما خطیر بودن وضعیت به‌وضوح مشخص است. شاهدش هم انتقادات و هشدارهایی است که در روزهای اخیر از سوی چهره‌های کهنه‌کار جریان اصول‌گرا مطرح می‌شود».

 

مسیرپیچیده و چشم‌انداز پر معما!

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای بر ضرورت باج‌خواهی از طریق رفتن به سمت بمب اتم و غنی‌سازی ۹۰درصدی تأکید شده. «پلن بی‌ایران چه باید باشد» عنوان مطلب فرهیختگان وابسته به ولایتی مشاور خامنه‌ای است که نوشته: «. آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی در فردو نویددهنده غنی‌سازی ۹۰درصدی در این تأسیسات مطمئن در صورت ادامه فشارهای غرب است».

«معمای برجام» عنوان مطلب آرمان است که به‌نقل از یک کارشناس در باند مغلوب نوشته است: «آیا اصلاً ارزش دارد به‌خاطر یکی، دو سال این توافق حاصل بشود و ایران به روی نقطه اول بازگردد با این همه هزینه‌ای که متحمل شده است. هزینه‌ای که هم بر اقتصاد وارد شده و هم هزینه‌ای که برای فعالیت هسته‌یی پرداخت کرده است و دوباره به نقطه ابتدایی برجام بازگردد و یک ترامپ دیگری از راه برسد و توافق را به‌هم بزند».

«مسیرپیچیده برجام برای احیا» عنوان مطلب دیگری است از ابتکار در باند مغلوب که او هم وضعیت بغرنج در پیش روی نظام را به‌نقل از علی بیگدلی کارشناس از باند مغلوب به این صورت توصیف کرده: «اگر قرار باشد علیه (نظام) در شورای امنیت قطعنامه صادر شود، چین و روسیه ممکن است این قطعنامه را وتو کنند، اما با توجه به‌وجود مکانیزم ماشه در برجام هر یک از اعضای اروپایی می‌توانند این مکانیزم را فعال کنند که موضوع می‌تواند برای (نظام) عواقب و تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را داشته باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c870cc60-7185-4a12-9665-c4cfdaeaa4c1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات