728 x 90

ترک تحصیل تحمیلی ۲۵درصد از دانش‌آموزان

ترک تحصیل دانش آموزان
ترک تحصیل دانش آموزان

از شروع سال تحصیل جدید رسانه‌ها و نهادهای حکومتی از ترک‌تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان مدارس خبر می‌دهند.

به‌نوشته روزنامه جوان ۱۱دی۹۹ «زنگ خطر افزایش ترک‌تحصیلی‌ها به صدا درآمده و بسیاری از مدیران آموزش و پرورش استانها در سراسر کشور آمار آن را اعلام کرده‌اند».

مشکل بزرگ آنهایی که ترک‌تحصیل کرده و یا می‌کنند، نداشتن تجهیزات مربوط به تحصیل آنلاین از جمله نداشتن گوشی مناسب هوشمند و در مناطقی از کشور نیز به‌دلیل نبودن اینترنت و یا قطع خطوط آن است.

البته از پیش مشخص بود که امسال چنین وضعیتی پیش می‌آید، و دولت روحانی نیز از قبل می‌دانست به‌دلیل وضعیت کرونا امکان بازگشایی مدارس نیست، اما الزامات و امکانات آموزش در فضای مجازی را فراهم نکرد.

در زمینه ترک‌تحصیل کودکان روزنامه ایران ۴دی۹۹ نوشت: «اواسط مرداد ماه بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد بیش از سه میلیون دانش‌آموز به دلایلی هم‌چون نداشتن گوشی یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت امکان استفاده از سامانه شاد را ندارند و در خطر ترک‌تحصیل هستند. این موضوع حالا خودش را نشان داده است تا جایی که کارشناسان معتقدند عوامل متعددی موجب افزایش ازدواج کودکان شده است که به تبع آن ترک‌تحصیل یکی از عوامل مهم آن عنوان شده است».

در میان آنهایی که از تحصیل بازمانده‌اند آمار دختران ترک‌تحصیل کرده بسیار بیشتر است طوری که رسانه‌های رژیم نیز ناگزیر به اذعان به این واقعیت تلخ شده‌اند.

 

در این رابطه روزنامه ایران ۴دی۹۹ در گزارشی با عنوان «تاثیر ترک‌تحصیل کردن دانش‌آموزان دختر بر افزایش کودک همسری نوشت: «چندی پیش گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر اساس آن در بهار سال جاری ازدواج بیش از هفت هزار دختر زیر ۱۴سال در ایران ثبت شده است. هم‌چنین در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۸، حدود ۱۳۰هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۴سال و بیش از صد مورد ازدواج پسران کمتر از ۱۵سال به ثبت رسیده است. هم‌چنین در بهار امسال، ازدواج یک دختر زیر ۱۰سال و پنج پسر کمتر از ۱۵سال نیز به ثبت رسیده است… بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مدیران کل آموزش و پرورش در استانهای مختلف آمار ترک‌تحصیل دختران و پسران افزایش پیدا کرده است. آن‌طور که معلمان مدارس برخی از مناطق محروم می‌گویند، امسال به‌خاطر شرایط کرونا و نداشتن گوشی برخی از دختران خانه‌نشین شده‌اند و ازدواج می‌کنند و پسران هم راهی بازار کار می‌شوند».

ترک تحصیل کودکان خانواده‌های فقیر به‌ویژه دختران، و کمک نکردن دولت ضدمردمی به آنها برای ادامه تحصیل، در شرایطی است که همین دولت به مدارس غیرانتفاعی آقازاده‌ها و گرگ‌زاده‌های نظام، حاتم‌بخشی می‌کند.

در این شرایط نابرابر کودکان بخش‌هایی از کشور ناگزیرند برای دسترسی به اینترنت در سوز و سرمای زمستان به کوه‌ها و تپه‌ها پناه ببرند، ساکنان مدارس غیرانتفاعی و لاکچری هم کلاس درسشان با حضور معلم و استاد برگزار می‌شود و هم از بهترین امکانات ارتباطی برای تحصیل برخوردارند.

خبرگزای تسنیم ۳دی۹۹ ضمن اشاره به شیوع کرونا و ضرورت آموزش مجازی برای بسیاری از کودکان و ناتوانی خانواده‌هایشان درتهیه امکانات آموزش مجازی، به نابرابری میان دانش‌آموزان خانواده‌های فقیر و خانواده‌های لاکچری اذعان کرده و در این رابطه نوشت: «شیوع کرونا و آموزش مجازی، مسأله نابرابری را در همه ابعاد در جامعه عیان‌تر کرد».

این رسانه حکومتی در زمینه بودجه دولت روحانی برای مدارس غیرانتفاعی و لاکچری متعلق به آقازاده‌های نظام و مهره‌های بالای حکومتی نوشت: «دولت در حالی‌که مسئول مستقیم مدارس دولتی و تأمین امکانات برای تحصیل رایگان کودکان است، نه قیم مدارس غیردولتی، به شکل نامعقولی بودجه مدارس غیرانتفاعی را ۲۳۳درصد افزایش می‌دهد، اما برای انبوه دانش‌آموز بازمانده از تحصیل مجازی، با شانه خالی کردن از مسئولیت، بیش از هر چیز به سراغ خیریه‌ها می‌رود.

 

بودجه هنگفت مدارس غیردولتی، در حقیقت باید صرف خرید لوازم هوشمند برای کودکان محروم شود، و این وظیفه دولت است که ردیف بودجه‌یی برای تهیه این امکانات اختصاص دهد. و یا وزارت آموزش و پرورش که درآمد قابل توجهی از نرم‌افزار شاد داشته چرا به‌جای رفتن سراغ خیریه‌ها، به سراغ خزانه خود نمی‌رود؟

این چه سیاستی است که دولت اسپانسر مدارس غیردولتی می‌شود اما تأمین امکانات مدارس دولتی را به خیریه‌ها می‌سپارد».

البته این بخشی از بذل و بخشش نظام به مدارس غیردولتی و لاکچری است که آقازاده‌ها در آنها تحصیل می‌کنند، تحصیل آنهایی که در خارج از کشور هستند و ارسال دلارهای متعلق به مردم برای آنها، بخش دیگری از جفای حاکمیت به حق دانش‌آموزان محروم و ریختن به حلقوم نورچشمی‌های نظام است .

در رابطه با نادیده گرفته شدن این کودکان خبرگزاری تسنیم ۳دی۹۹ نوشت: «۳.۵میلیون دانش‌آموز، معادل ۲۵درصد جمعیت دانش آموزی کشور، توسط مسئولان دیده نشده‌اند، و لابد می‌پندارند ترک‌تحصیل حتی در این مقیاس هم امری عادی است!».

بسیار روشن است که آمارهای ارایه شده در زمینه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سایر مشکلات آنها توسط نهادها و رسانه‌های حکومتی کوچک‌نمایی شده و همواره آمار واقعی بیشتر از آمار رسمی است، و این امر در زمینه آمار کودکان ترک‌تحصیل کرده نیز صدق می‌کند.

محروم شدن یک چهارم دانش‌آموزان از تحصیل به‌دلیل مشکلات متعدد از جمله فقر خانواده و فراهم نکردن زمینه تحصیل آنها از جانب حاکمیت، در شرایطی است که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهایی در منطقه این امکانات برای کودکان ا از قبل فراهم شده است.

آری، رژیم ضدبشری آخوندی استعداد میلیون‌ها کودک ایرانی و آینده‌شان را نابود کرده است. غافل از این‌که با این جنایات، نفرتی را کاشته است که در خشم و خروش جوانان در آینده نه‌چندان دور درو خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eadb4f85-79f7-48b9-88e0-65faca939209"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات