728 x 90

تروئیکای اروپا در مذاکرات برجام: تضمینی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد

مذاکرات وین
مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز در گزارشی از پایان دور چهارم مذاکرات برجام در وین نوشت: سه کشور اروپایی در بیانیه‌یی ضمن اشاره به حصول "پیشرفت ملموس" در مذاکرات وین بیان کردند که تضمینی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.

آلمان، انگلیس و فرانسه روز چهارشنبه ۲۹اردیبهشت در بیانیه‌یی اعلام کردند که مذاکرات هسته‌یی در خصوص برجام به پیشرفت‌های ملموسی رسیده‌اند اما رسیدن به موفقیت تضمینی نداشته و هم‌چنان مشکلات سختی باید حل شوند.

دیپلمات‌های ارشد این سه کشور تأکید کردند که «حیاتی است رژیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی برای تداوم نظارت آژانس بر فعالیت‌های رژیم ایران پیدا کنند».

در این بیانیه آمده است: دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تلاش‌هایمان جهت احیای برجام ضروری است چرا که بدون آن توافق نمی‌تواند اجرا شود. رویترز افزود: انریکه مورا سفیر اتحادیه اروپا گفت: نسبت به گفتگوهای اتمی خوشبین است و قدرتهای اروپا محتاطند.

 

مقام رسمی اتحادیه اروپا که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌یی ایران را هدایت می‌کند روز چهارشنبه در حالی‌که این گفتگوها به تعویق می‌افتاد گفت که او اطمینان دارد که این مذاکرات به نتیجه می‌رسد، اگر چه دیپلماتهای اروپایی گفتند موفقیت با حل ناشده باقی ماندن مسائلی بسیار دشوار، رسیدن به توافق تضمینی ندارد.
این مذاکرات در هفتم ماه مه توسط روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان - در وین از سر گرفته شد...

جالینا پورتر، خانم سخنگوی وزارت‌خارجه ایالات متحده گفت که این گفتگوها "واقعاً به متبلور شدن گام‌هایی که باید توسط رژیم ایران و هم‌چنین ایالات متحده برداشته شود کمک کرده است.
جالینا پورتر افزود: «هنوز مسائل بسیار دشواری پیش رو داریم. ما چالشهای پیش روی خود را دست کم نمی‌گیریم».
انریکه مورا فرستاده اروپا گفت که درک مشترکی در مورد آنچه برای بازگشت آمریکا به توافق، لغو تحریم‌های مربوطه و از سرگیری تعهدات هسته‌یی توسط ایران وجود دارد.

مقامات گفته‌اند که مایلند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در اواسط ماه ژوئن، پیش بروند، زیرا نگرانند که کارزار انتخاباتی ایران می‌تواند گفتگوهای وین را مسموم کند.
آنها هم‌چنین ضرب‌الاجل نرمی هم برای روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) دارند، زمانی که توافق بین تهران و آژانس انرژی هسته‌ای، درباره ادامه نظارت بر برخی فعالیت‌های هسته‌یی ایران منقضی می‌شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/24e11547-e870-4d43-8f89-3aa6554eef54"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات