728 x 90

ترس از مکانیسم ماشه و ناامید از جنازه به کما رفته برجام

برجام به کما رفته
برجام به کما رفته

این روزها مکانیسم ماشه که رژیم به‌شدت از آن وحشت دارد موضوع بحث و اظهارنظر در روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ۱۱شهریور است که با عناوینی چون «جرزنی در دقیقه ۹۰» و «چرا نباید به آژانس اطمینان کنیم؟» و «این جای خالی نباید پر می‌شد!» از آن یاد می‌شود.

وطن امروز نوشت: «کشورهای اروپایی به‌دنبال راضی کردن ایران برای ماندن در توافق هسته‌یی در صورت بازگشت تحریم‌ها هستند؟

وین، پایتخت اتریش امروز سه‌شنبه میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) خواهد بود. به‌نظر می‌رسد اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران یکی از دستور کارهای این جلسه است.»

وطن امروز افزود: «این نشست تحت تاثیر اقدام آمریکا در راه‌اندازی مکانیسم ماشه علیه ایران برگزار می‌شود. یکی از محورهای جلسه امروز بررسی اقدام احتمالی ایران در صورت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خواهد بود.

مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند بدون توجه به‌نظر اتی که دیگر کشورهای عضو شورای امنیت دارند، بنا بر بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ۳۰روز پس از فعال کردن مکانیسم ماشه تحریم‌ها به‌صورت خودکار باز می‌گردد.»

این روزنامه حکومتی به بی‌حاصل بودن عدم توجه کشورهای اروپایی به بازگشت تحریم‌ها اشاره کرده و نوشت: «بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران حتی اگر کشورهای اروپایی و سایر کشورها مدعی شوند به این تحریم‌ها بی‌توجه خواهند بود به منزله پایان رسمی برجام است. پایان برجام برای ایران یعنی آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰درصد و لغو رژیم بی‌سابقه نظارتی آژانس که در نتیجه توافق برجام علیه ایران اعمال شده است.»

وطن امروز نوشت: «عدم واکنش قاطع ایران به این اقدام آمریکا ضربه جدی به منافع و وجهه جمهوری اسلامی وارد می‌آورد. ایران تجربه عدم واکنش قاطعانه به بدعهدی طرف مقابل را دارد و دود بی‌واکنشی دولت روحانی به چشم منافع ملی ایران رفته است.

پس از خروج آمریکا از برجام، دولت روحانی که آن موقع دست بالا برای خروج از برجام و بازگشت به وضعیت هسته‌یی پیشابرجامی را داشت، ترجیح داد جنازه به کما رفته برجام را حفظ کند و این‌گونه فشارها و محدودیتها علیه ایران در قالب محدودیت‌های برجامی حفظ شد.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «ایران در جلسه امروز باید به صراحت اعلام کند در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، نه‌تنها از برجام خارج می‌شود و دیگر برای محدودیت‌های برجامی ارزشی قایل نیست، بلکه درباره تعهدات خود برای بازرسی از اماکن مورد درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد کرد، علاوه بر این ممکن است از NPT نیز خارج شده و همکاری خود را با آژانس قطع کند.»

روزنامه رسالت نیز به سفر اخیر رافائل گروسی به ایران اشاره کرد و نوشت: «اگر چه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر اخیر خود به تهران متعهد شده است تا درخواست دیگری غیر از دسترسی به دو مکان مدنظر آژانس (جهت راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌یی ایران) مطرح نکند، اما ماهیت ساختار و عملکرد قبلی این سازمان بین‌المللی، جای خوش‌بینی چندانی را در این خصوص برای کشورمان باقی نمی‌گذارد.»

رسالت افزود: «از سوی دیگر، «بازرسی نامحدود از اماکن نظامی ایران» یکی از خواسته‌های مشترک ترامپ و بازیگران اروپایی بوده و حتی دموکراتها نیز قصد دارند در صورت پیروزی در انتخابات از طریق گروسی و دیگر سران آژانس، این خواسته شوم و البته دست‌نیافتنی را پیگیری کنند.»

این روزنامه حکومتی سفر گروسی به تهران را در مسیر اهداف آمریکا ارزیابی کرده و نوشت: «باید بپذیریم که رافائل‌ گروسی در این مسیر، نقش یک «کاتالیزور» یا عامل تسریع‌کننده (به سود اهداف آمریکا) را ایفا می‌کند. اساساً مهم‌ترین تعهد گروسی به ترامپ و نتانیاهو، تقویت «استراتژی فشار حداکثری علیه ایران» از مجاری ظاهراً حقوقی می‌باشد

نباید بیانیه مشترک اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس را مترادف با پایان «سیاسی‌کاری آژانس» در قبال پرونده هسته‌یی کشورمان دانست. شورای حکام آژانس نشان داده است که در گلوگاههای خاص، خصوصاً زمانهایی که آمریکا به «فشارهای آژانس علیه ایران» نیاز دارد به‌صورتی آشکار وارد صحنه می‌شود. بنابراین، نباید موضوع را تمام‌شده تلقی کرد!»

وطن امروز به‌نقل از اسدالله رمضان‌زاده نوشت: «مطالعات ادعایی»، «تکیه بر اسناد جعلی»، «فشارهای غیرقانونی»، «تصویب قطعنامه در شورای حکام»، «تهدید به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت» و «».…

این همان جای خالی مهمی بود که ما نباید آن را پر می‌کردیم!

وی افزود: کسانی که امروز، پس از اثبات و مشاهده عینی خساراتی که برجام به کشور وارد کرد، به بزک این توافق روی آورده‌اند، به‌خوبی می‌دانند به واسطه ظرفیتی که برجام برای طرف مقابل (دشمنان ایران) ایجاد کرده است، ارسال این پرونده از آژانس به شورای امنیت، مترادف با وضع دوباره تحریم‌های چند جانبه علیه ایران خواهد بود.

رمضان‌زاده اضافه کرد: «در هر حال آژانس، آمریکا و تروئیکای اروپا قطعات این بازی را در کنار یکدیگر چیدند تا به همان «نقطه‌چین» اول متن مقاله رسیدند! این «نقطه‌چین»، «پاسخ ایران» بود! متأسفانه، اعطای دسترسی ایران به آژانس برای دسترسی به اماکن مربوط، معنایی جز «تکمیل پازل موقت آژانس» در قبال کشورمان ندارد. نام این پازل را باید «موقت» گذاشت، زیرا آژانس قطعاً این بازی را در آینده نیز تکرار خواهد کرد! بدیهی است آژانس قصد دارد «خطوط قرمز امنیتی» کشورمان را به بهانه‌های فنی مخدوش کند. در این میان، به جای «بهانه ندادن دست آژانس» باید «برخورد قاطع با ادعاهای آژانس» و «ایجاد هزینه برای هدایت‌گران پنهان و آشکار مدیرکل آژانس» را در دستور کار قرار دهیم!»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/76300033-2ae5-4952-8562-efa22a86a13c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات