728 x 90

تردید نکنید انفجار گرسنگان صورت خواهد گرفت - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز چهارشنبه ۱۸ اسفند بحران مذاکرات وین در کنار بحرانهای اجتماعی اقتصادی و هم‌چنین بازتاب مواضع وزیر خارجه روسیه بر سر برجام در درون رژیم بیشتر مطالب روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه از جمله سیاست روز تلاش کرده‌اند مواضع لاورف را وفق مواضع رژیم و در راستای تضمین خارج نشدن از برجام تفسیر کنند.

در روزنامه‌های باند مغلوب اما این موضع را آن‌چنان که اعتماد نوشته است: «غیر منطقی، غیراخلاقی و غیراصولی» تفسیر کرده‌اند. آرمان هم نوشته‌ گرچه مواضع نظام بر سر مذاکرات از بالاتر نظام مشخص می‌شود ولی امیرعبداللهیان هم در قد و اندازه‌ای نیست که با لاوروف طرف شود. به‌هرحال روزنامه‌های باند خامنه‌ای نزدیک به دلواپسان مثل کیهان و وطن امروز هم ضمن تأکید بر مبهم بودن وضعیت مذاکرات مشخصات توافق احتمالی از نظر خودشان را به دولت رئیسی گوشزد کرده‌اند.

مسائل اجتماعی اقتصادی اما بیش از بحرانهای خارجی نظام در روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته. جنگ باندها در وحشت از واکنش مردم به پیامدهای حذف ارز ترجیحی، لاپوشانی آمار تلفات و مبتلایان کرونا و هم‌چنین اظهارات جنتی مبنی بر «معجزه بودن سیر کردن گرسنگان» و ادعای رئیسی برای رفع خط مطلق فقر تا قبل از پایان سال از جمله مسائل مهمی است که در روزنامه‌ها مطرح شده است. ترجیع‌بند مطالب روزنامه‌های حکومتی هم زوزه نسبت به اعتلای موقعیت مجاهدین است که از زبان قریب آبادی است که رسالت انعکاس داده است.

اما حرف اول در روزنامه‌های حکومتی تهدید انفجار اجتماعی است:

 

تردید نکنید انفجار گرسنگان صورت خواهد گرفت

روزنامه آرمان هشدار مصطفی اقلیما کارشناس مددکار اجتماعی در رژیم را انعکاس داده که در وحشت از قیام گرسنگان به نظام گوشزد کرده: «در ماه‌های گذشته هر روز یک بخش از جامعه نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. معلمان و بازنشستگان از جمله گروه‌هایی بودند که نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض داشتند. این وضعیت درباره دیگر گروه‌های شغلی نیز وجود دارد. مردم نیز توانایی تحمل این وضعیت را ندارند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باید منتظر انفجار گرسنگان باشید. تردید نکنید که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند اگر امسال انفجار گرسنگان صورت نگیرد در سال آینده صورت خواهد گرفت».

مردم‌سالاری هم با اشاره به پیامدهای ارز ترجیحی به نظام هشدار داده «این شرایط برای مردم قابل‌تحمل نیست».

 

چرا نمی‌توانیم شکم گرسنگان را سیر کنیم؟

روزنامه‌های حکومتی صحبت‌های جنتی در خبرگان را دستمایه حمله برای ناکارآمدی باند حاکم کرده و به گوشه‌یی از واقعیتهای اجتماعی اشاره کرده‌اند.

همدلی زیر عنوان «چه کسی پاسخگوی گرسنگان است؟» نوشته جنتی به‌عنوان یک روحانی بانفوذ در حکومت و در میان جامعه روحانیت ایران اکنون به مدت چهار دهه از قدرت و نفوذ بی‌مانندی در تأیید صلاحیت افراد حاضر در عالی‌ترین سطوح تصویب قوانین و گسترش گفتمان فرهنگی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی برخوردار بوده است؛ چه نقشی برای خود قائل است؟و چه اندازه از بار این سرزنش را برعهده می‌گیرد؟سخن سوم این است که بالاخره کجا و کدام قسمت از ارکان نظام جمهوری اسلامی دارای اشکال و عیوب اساسی بوده است که در کشوری چنین ثروتمند، اکنون نمی‌توانیم شکم‌های گرسنه را سیر کنیم؟ آیا قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای اشکال است؟ آیا دولتها و وزیران و کارگزاران عالی‌رتبه نظام، ناتوان و ناکارآمد بوده‌اند؟ آیا مدیریت کشور فاقد برنامه و دستورکار بوده است؟ آیا نظام در تعیین اولویتها و سیاست‌های کلان دچار خطا شده است؟».

«اندر خم سیر کردن شکم مردم» عنوان مطلب جهان صنعت است که نوشته: «آقایان با وعده‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی، رأی گرفته، بر مسند می‌نشینند و دست آخر هم تغییری در اوضاع و احوال بد مردم ایجاد نمی‌شود!

بالاخره این‌که مشکلات آن‌قدر زیاد شده باشد که دغدغه مسئولان سیر کردن شکم مردم باشد، کم چیزی نیست. از طرف دیگر معجزه دانستن این اقدام در حالی که هر روز در روزنامه‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا از بهبود اوضاع و تسهیل فروش نفت و پول درآوردن و خلاصه بی‌نیازی به برجام و لغو تحریم می‌خوانیم، نکته قابل تاملی است». این روزنامه حکومتی در ادامه به‌نقل از عباس عبدی گروگانگیر سفارت آمریکا و ریزشی فعلی با کنایه نوشته است: «معجزه بزرگتر گرسنه کردن بود که اجرا شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e1945ef7-c4b5-4479-a9e9-0f8d2c59a18d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات