728 x 90

ترامپ در اجلاس شورای امنیت سیاست‌های رژیم ایران را مورد حمله قرار می‌دهد

ترامپ در شورای امنیت-آرشیو
ترامپ در شورای امنیت-آرشیو

اجلاس شورای امنیت در روز چهارشنبه چهارم مهرماه به ریاست دونالد ترامپ برگزار خواهد شد و وی درصدد است سیاست‌های رژیم ایران در خاورمیانه را مورد حمله قرار دهد.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه از نظر رئیس‌جمهوری آمریکا سیاست‌های این رژیم نقشی بی‌ثبات کننده در کل منطقه دارند و برای مقابله با همین نقش بی‌ثبات کننده او پس از خروج از برجام، مجازاتهای سنگین اقتصادی علیه حکومت ایران به اجرا گذاشت.

تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل با حضور رؤسای حکومت ها و دولتها واقعه‌یی نادر در تاریخ‌ سازمان ملل از زمان تأسیس آن در سال ۱٩٤۵به‌شمار می‌رود و این سومین بار است که یک رئیس‌جمهوری آمریکا ریاست این نهاد بین‌المللی را برعهده می‌گیرد.

اغلب پانزده کشور عضو این شورا رؤسای دولتها یا حکومتهای خود را به این نشست خواهند فرستاد، به استثنای روسیه و چین که وزرای امور خارجه‌شان در نشست روز چهارشنبه حضور خواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید

هشدار نیکی هیلی نسبت به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط رژیم ایران

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که در هند به‌سر می‌برد در یک پیام پیش از آغاز اجلاس شورای امنیتدر روز چهارشنبه ۶تیر ۹۷درباره توافق هسته‌یی و قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت گفت”گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل نشان‌دهنده نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران است.“

وی در این پیام اضافه کرد: «گزارش دبیرکل متحد شامل شواهدی است که رژیم ایران با ارسال سلاح به نقاط مختلف خاورمیانه و حمایت از سازمانهای تروریستی قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده و می‌کند. این رژیم با حمایت از حوثی‌ها و حزب‌الله و حماس و بشار اسد، منابع عظیم کشور را در حمایت از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه صرف می‌کند به جای این‌که آن را برای نیازهای داخلی صرف کند»

نیکی هیلی در این پیام تأکید کرد ”آمریکا اجازه نخواهد داد تخلفات و اقدامات ویرانگر رژیم ایران بی‌پاسخ بماند و از دیگر اعضای شورای امنیت نیز می‌خواهیم همین کار را انجام بدهند.“

 

هشدار آمریکا به طرفهای معامله رژیم ایران

روز سه‌شنبه۵تیر ۹۷از این اظهارات آمریکا خبر داده بودند که واشنگتن به کشورهای مختلف گفته که تا ماه نوامبر واردات نفت از ایران را به پایان برسانند و به هیچ کشوری نیز در این زمینه معافیتی نمی‌دهد. هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران است.

نیکی هیلی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «یک خواست سیاسی بین طرفین وجود دارد که چگونه روی این مسأله کار کنیم. نخست‌وزیر مودی کاملاً نسبت به مواضع ما درباره ایران آگاه است و سؤالی در این باره نپرسید. انتقادی هم نداشت. شرایط را فهمید هم‌چنان که می‌داند روابط هند و ایالات متحده قدرتمند است و لازم و شایسته است که به همین شکل باقی بماند»

ژاپن و کره جنوبی نیز که از دیگر واردکنندگان بزرگ نفت ایران به‌شمار می‌آیند در حال گفتگو با آمریکا درباره تحریم‌ها هستند. اما آمریکا گفته است که کسی را از تحریمها مستثنی نمی‌کند.

 

برگرداندن تحریمها توسط آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲۷ژوئن ۲۰۱۸ در ارتباط با تحریمهای آمریکا بعد از لغو برجام توسط دولت ترامپ نوشت، این دولت روز چهارشنبه کاهش تحریمها علیه رژیم ایران را که بعد از توافق اتمی سال ۲۰۱۵(برجام) شروع شده بود کنار گذاشت.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجوزهایی که به شرکتهای تحت کنترل آمریکا اجازه می‌داد قطعات هواپیماهای مسافربری، فرش، پسته و خاویار به ایران صادر کنند را فسخ کرده است.

در اطلاعیه خزانه‌داری آمریکا آمده است هر عملی در کادر این معاملات تا ششم ماه اوت لغو می‌شود و در غیر اینصورت با تحریمهای آمریکا مواجه می‌شود.واشنگتن در نخستین گام مجوز فروش هواپیماهای تجاری با قطعات و مالکیت آمریکایی به ایران را لغو کرد.

 

لغو مجوز معامله با رژیم ایران

با توجه به این‌که به شرکتها تا چهارم نوامبر ضرب‌الاجل داده شده که معاملاتشان با ایران را به پایان برسانند یک سلسله مجوزهای دیگر برای سایر معاملات از جمله خرید نفت از ایران نیز در هفته‌های آینده فسخ می‌شوند.

دولت ترامپ تلاشهایش را برای منزوی کردن رژیم ایران و اقتصاد رو به وخامتش از نظامهای مالی و تجاری بین‌المللی افزایش داد و روز سه‌شنبه پنجم تیر۹۷گفت به کشورهای خارجی فشار می‌آورد تا واردات نفتی‌شان از ایران تا ۴نوامبر را به صفر برسانند.

 

فعالیت بی‌ثبات کننده رژیم ایران

نیکی هیلی سفیر دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد روز ۳۰شهریور۹۷در اجلاس شورای امنیت گفت:‌

رژیم ایران هم‌چنان یک مشکل است و در هر نقطه خطرناکی از جهان اثر انگشت این رژیم وجود دارد، برای همین صحبت در مورد رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن و صحبت در مورد سایر کارهایی که برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه انجام می‌دهد قطعاً از موضوعات شورای امنیت خواهد بود.

نیکی هیلی افزود: هیچ رژیمی به اندازه جمهوری اسلامی منبع بی‌ثباتی نیست.

ما بحث در شورای امنیت در جلسه چهارشنبه را گسترش دادیم و به موضوع تکثیر هسته‌یی هم می‌پردازیم. قطعاً وقتی که ما از تسلیحات کشتار جمعی صحبت می‌کنیم رژیم ایران بخشی از بحثها خواهد بود.

 

چهل سال است رژیم ایران رفتار غیرقانونی دارد

نیکی هیلی گفت: بیش از چهل سال است که رژیم ایران خارج از قانون رفتار می‌کند و بسیار سخت است که نام یک درگیری در خاورمیانه را بدون اشاره به ردپای ایران ببریم.

وی افزود: رژیم ایران از دیکتاتورهایی حمایت کرده که علیه مردم خودشان از گاز شیمیایی استفاده کرده‌اند. تهران به شبه‌نظامیان موشک می‌دهد، برای شبه‌نظامیان و تروریستهای خارجی پول تأمین می‌کند و علیه منافع و سیاست‌های شورای امنیت فعالیت دارد. در سراسر خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران حاکمیت همسایگان خود را به خطر می‌اندازد. در لبنان، سوریه و یمن به‌طور کامل به حاکمیت آنها بی‌توجه است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود:‌ در ماههای اخیر تجاوزات رژیم ایران افزایش یافته و به‌طور آشکار نیروهای نیابتی با پول، آموزش و تجهیزات تهیه شده از سوی تهران در عراق فعالیت دارند.

 

رژیم ایران می‌خواهد فعالیت تروریستی در عراق را گسترش دهد

نیکی هیلی در پایان سخنان خود با اشاره به جزئیات فعالیتهای رژیم ایران در عراق گفت تهران می‌خواهد عراق ضعیف بماند تا فعالیتهای تروریستی خود را در آنجا توسعه بدهد. دخالتهای رژیم ایران نه تنها مانع پیشرفت مردم عراق نیست بلکه مایه درگیری و جنگ بیشتر در آنجاست. همه اعضای شورای امنیت باید نگران باشند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/79dc2f61-bdb7-482d-b267-8e74ed69da02"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات