728 x 90

تدبیر کرونای ولایت؛ رها کردن «مهار اژدهای کووید۱۹»

کرونا در ایران
کرونا در ایران

موج جدید کرونا کشور را فراگرفته است.

به گزارش تلویزیون حکومتی بالاترین آمار مبتلایان به کرونا در کشور ثبت شد و در شبانه روز گذشته ۱۷۴۳۰نفر به کرونا مبتلا شدند که ۳۵۴۰نفر بیشتر از آمار روز قبل است.

در یک روز تعداد بیماران کرونایی در گنبد کاووس دو برابر شده، شبکه بهداشت نهاوند هم از اوضاع وخیم کرونایی این شهرستان خبر داد و در کهگیلویه و بویر احمد آمار مبتلایان به کرونا حداقل افزایش ۲۵تا ۳۰درصدی داشته است.

خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۸فروردین۱۴۰۰ با عنوان «ایران یکپارچه غرق در کرونا نوشت: «اخبار و گزارشها از سراسر کشور حکایت از آن دارد که موج چهارم کرونا قدرتمندتر از گذشته در حال چرخش است و بنا بر آن چه نرم‌افزار ماسک درج کرده ۲۵۷شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلان‌شهرها امروز ۱۸فروردین در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و ۱۲۹شهرستان نارنجی، ۵۱شهرستان زرد و ۱۱شهرستان آبی هستند».

خبرگزاری ایرنا در یک ویدئو کلیپ خبری که روز ۱۸فروردین منتشر کرد گفت: «ایران در بدترین وضعیت تاریخ کرونایی خود قرار گرفت، خیز چهارم کرونا با شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی باعث شده در مدت ۱۸روز تعداد مبتلایان به کرونا از ۷هزار نفر به ۲۰هزار نفر برسد و حالا تمامی مراکز استانها و کلان شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد تمام تخت‌های بستری و آی.سی.یو بیمارستانهای کشور پرشده و به‌گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تا دو سه هفته آینده میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در کشور به ۴۰۰ و ۵۰۰نفر در روز خواهد رسید. بعضی از کارشناسان و مسئولان تنها راه کنترل این شرایط را تعطیلی و قرنطینه کامل می‌دانند».

در همین رابطه سعید نمکی وزیر بهداشت دولت آخوند حسن روحانی گفت: «امروزه مهار اژدهای کووید۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. در حال حاضر در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم» (خبرگزاری ایرنا ۱۶فروردین ۱۴۰۰).

این در شرایطی است که دولت ضدمردمی آگاهانه دست روی دست گذاشته و هم‌چنان وعده پوشالی می‌دهد که با تولید واکسن داخلی واکسیناسیون عمومی انجام می‌گیرد و مشکل حل می‌شود.

رها شدن مهار کرونا و شیوع ویروس جهش‌یافته و خطرناک آن در کشور، در شرایطی است که ماه رمضان هم در پیش است، و با تجمعاتی که در چشم‌انداز است، وضعیت به‌مراتب خطرناک‌تر از وضعیت کنونی خواهد شد.

در زمینه سیاست‌های ضدمردمی دولت روحانی در گسترش بحران کرونا روزنامه جهان صنعت ۱۸فروردین ۱۴۰۰ نوشت: «اگر چه به‌گفته اغلب متخصصان و کارشناسان حوزه اجتماعی، بهداشت، اقتصادی و سیاسی امروزه ما تاوان قرنطینه نکردن قم را می‌دهیم. اما دولت هم‌چنان بر تصمیم خود استوار و ثابت‌قدم است چرا که چرخه معیوب اقتصاد را بر جان مردم ترجیح داده است. قصه پرتکرار قرنطینه با قرمز شدن شهرها بر سر زبانها می‌افتد و بعد از اندکی به فراموشی سپرده می‌شود».

روزنامه سیاست روز با عنوان «مقصر اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران کیست؟» نوشت: «باز گذاشتن راه‌ها سفر در تعطیلات نوروزی و کاهش محدودیتها را می‌توان یکی از دلایل اصلی بالا رفتن آمار جان‌باختگان و مبتلایان دانست. تصمیمات متناقض و چندگانه دولت و ستاد مقابله با کرونا در نوع برخورد با این ویروس از پیش از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون باعث شد تا رعایتها کاهش پیدا کند» (سیاست روز ۱۷فروردین ۱۴۰۰).

گسترش کرونا در کشور به‌دلیل سیاست آگاهانه و ضدمردمی حاکمیت، در شرایطی است که طبق معمول سران نظام از جمله روحانی برای لاپوشانی سیاست آگاهانه گسترش بحران، مشکل کرونا را هم مانند سایر مشکلات به تحریم مصادره می‌کنند.

 

آخوند روحانی شیاد روز ۷فروردین در اولین جلسه ستاد کرونا بی‌عملی دولتش در مقابله با تحریم را به کرونا ربط داد و در این رابطه گفت: «تمام تلاش‌مان این است کاری کنیم پایان این دولت، مهار قابل‌قبول کرونا و اگر بگذارند رفع بخشی از تحریم‌ها باشد» (تلویزیون شبکه خبر ۷فروردین ۱۴۰۰).

قبل از این‌که کرونا در کشور گسترش پیدا کند برایان هوک نماینده ویژه دولت سابق آمریکا در امور ایران ربط دادن مشکلات پزشکی و غذایی به تحریم‌های آمریکا را دروغ نامید و گفت: «دروغ شماره اول ایالات متحده لوازم پزشکی مورد نیار مردم ایران را تحریم می‌کند... . . طبق قوانین آمریکا یک جواز کلی وجود دارد که اجازه صادرات لوازم پزشکی را از ایالات متحده به مردم ایران می‌دهد. مردم ایران به‌خوبی می‌دانند که خود رژیم مشکل دسترسی را ایجاد می‌کند... . . هم اکنون در میان جامعه پزشکی ایران زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که رژیم و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران دارو و سایر لوازم پزشکی را احتکار می‌کند و جود دارد تا بعداً با قیمت بالاتری برای منفعت کردن بفروشد» (توئیتر وزارت امور خارجه آمریکا ۲مرداد ۹۸).

در مورد ورود واکسن کرونا هم به کشور، از همان روزی که واکسنهای معتبر ساخته شده در کشورهای غربی وارد بازار و مورد استفاده کشورهای دیگر قرار گرفت با ورود آنها به ایران توسط شخص خامنه‌ای مخالفت شد.

دولت روحانی نیز پس از چندماه تأخیر با سیاست قطره چکانی وارد کردن واکسن و واکسینه کردن مردم، واکسیناسیون عمومی را موکول به آینده و تولید واکسن داخلی کرد.

البته با توجه به سطح دانش و تکنولوژی پایین در ایران تحت حاکمیت آخوندها، اولاً معلوم نیست واکسن به موقع تولید و در دسترس مردم قرار بگیرد، و ثانیا معلوم نیست واکسن ساخته شده برای درمان بیمار ی چقدر مفید و مؤثر واقع شود.

در زمینه شکست سیاست قطره چکانی واکسیناسیون روزنامه جهان صنعت از قول یک متخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری نوشت: «متأسفانه ما در واکسیناسیون شکست خوردیم. تاکنون تنها ۸۰۰هزار دوز واکسن تزریق شده است یعنی زیر یک درصد از مردم واکسینه شدند. این در شرایطی است که ایران جزو کشورهای اول و خسارت‌دیده کرونا است نه جزو کشورهای انتهایی. ما مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از ۱۰۰هزار نفر مرگ و میر داشتیم. چه‌بسا آمار ۶۷ هزاری که امروزه برای فوتی‌های کرونا اعلام می‌کنند دقیق نیست، آمار فوتی‌های ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌کنند. طی ۱۴ماهی که همگان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، وزارت بهداشت هیچ برنامه مدونی برای قرنطینه اعمال نکرد. آنها تنها در صدا و سیما و رسانه‌های دیگر مکرر می‌گفتند فلان شهر باید قرنطینه شود، همین! آنها هیچ برنامه عملی برای جزئیات قرنطینه نداشتند» (جهان صنعت ۱۸فروردین ۱۴۰۰).

روزنامه شرق ۱۷فروردین۱۴۰۰ نوشت: «تلخ‌ترین خبر همه این روزها بی‌تفاوتی مسئولان به واکسیناسیون همگانی است که هر روز تاریخش دیرتر و دیرتر می‌شود. اگر قبل‌تر تیرماه زمان این اتفاق اعلام شده بود، حالا به مهر موکول شده است. در حالی که مثلا کشور همسایه، ترکیه، تقریباً یک‌ششم جمعیتش را واکسینه کرده است. درخواست عموم مردم، خرید واکسن و واکسیناسیون عمومی است».

در شرایطی که کرونا طغیان کرده و روزبه‌روز به تعداد شهرهای قرمز و آمار مبتلایان به بیماری بیشتر می‌شود، سلامتی کادر پزشکی به‌ویژه پرستاران هم در خطر است.

دبیرکل حکومتی خانه پرستار در مورد فوت پرستاران به‌دلیل ابتلا به کرونا گفت: «در شرایطی که مرگ پرستاران به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیشتر نقاط جهان به صفر رسیده اما در ایران هم‌چنان قربانی می‌گیرد. حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰هزار پرستار در کشور وجود دارد که تعداد زیادی از آنها به کرونا مبتلا شده‌اند. اگر حداقل در این مدت کوتاه که واکسن وارد کشور شده، واکسیناسیون پرستاران صورت می‌گرفت امروز در موج جدید کرونا، نگرانی گسترده‌یی از به خطر افتادن جان آنها نداشتیم» (روزنامه کارو کارگر۱۸ فروردین ۱۴۰۰).

رسانه‌های حکومتی تلاش دارند تا برخورد ضدمردمی حاکمیت را ناشی از بی‌تدبیری دولت روحانی قلمداد کنند. اما واقعیت این است که گسترش کرونا در کشور موضوعی از روی سهل‌انگاری و یا بی‌تدبیری در مدیریت نبوده و نیست، بلکه موضوعی آگاهانه و در راستای این سیاست ضدمردمی و ضدانسانی است که مردم هر چه بیشتر در دام کرونا گرفتار شوند تا از قیام و خیزش آنها برای سرنگونی نظام جلوگیری شود.

به راستی چه علتی غیر از سیاست ضدمردمی خامنه‌ای مبنی برممنوعیت ورود واکسنهای مجاز به کشور وجود دارد که وضعیت کشور را اینچنین بحرانی و خطرناک کرده که مهار آن از دست دررفته و می‌رود تا به یک بحران فاجعه‌بار تبدیل شود.

آیا این‌که دولت روحانی سفرهای نوروزی را ممنوع نکرد و باعث گسترش فاجعه‌بار بیماری شد به حدی که مراکز تمامی استانها قرمز شده است جز حاصل تدبیر ضدمردمی برای کشاندن مردم به دام کروناست؟.

واقعیت این است که این فاجعه و رها شدن مهار ویروس کوید۱۹ تماماً حاصل سیاست خامنه‌ای و روحانی مبنی بر گسترش کروناست تا به‌عنوان متحد کرونای ولایت، با آن در برابر خیزش مردم سد ببندند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b756a971-8242-4a88-a589-59e3bb405838"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات