728 x 90

تداوم فساد در آستانهٔ «ناهنجاریهای مدنی» - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه سیزدهم تیرماه، بحرانها و بن‌بستهای نظام در قالب خبرهای مربوط به بحران آب و خشکسالی و خشک شدن هورالعظیم از یک‌سو، تورم و گرانی و هجوم سیل‌آسای کرونا به شهرهای میهن از سوی دیگر اغلب مطالب را به خود اختصاص داده است. بحران خارجی که در رأس آنها بن‌بست نظام در مذاکرات برجامی است همراه با انزوای منطقه‌یی نظام از جمله سایر مطالب روزنامه‌های امروز هستند. چشم‌انداز دولت رئیسی و بن‌بستهای پیش روی او هم مضمون برخی از مطالب روزنامه‌های باند مغلوب است.

کرونا با پیآمد امنیتی برای نظام

در روزنامه‌های هر دو باند حکومتی با تاریخچه وعده‌درمانیهای رژیم در مورد واکسیناسیون اشاره شده و مضمون هر دو این است که مردم دیگر اعتنایی به این وعده‌ها ندارند. روزنامه‌ها به نظام در مورد پیامدهای این بی‌عملی و انفجار خشم مردم به بیانهای مختلف هشدار داده‌اند. این هشدارها البته در کنار اشاراتی به گوشه‌هایی از فاجعه رها شدگی استانهای محروم مرزی به‌حال خود است. «محرومیت و رنج از زاهدان تا سردشت» عنوان مطلب مطلبی است در روزنامه حکومتی شرق که در انتها به نظام هشدار داده: «گروهی با سوخت‌بری و کولبری جان و سلامت خود را به خطر انداخته و گروهی دیگر مهاجرت را برمی‌گزینند. فقر و بی‌کاری سایه سنگین خود را بر این استانها و مناطق گسترانیده بی‌توجهی‌ها، رانت‌خوری، ناکارآمدی سیستم دولتی و فساد موجب چنین رنج‌ها و فلاکتی برای شمار زیادی از هموطنان شده است. استمرار این وضعیت افزون بر افزایش فقر و درماندگی هم‌وطنان، پیامدهای امنیتی شایان توجهی نیز در پی خواهد داشت».

«مردم بی‌دفاع و دولت بی‌خیال» هم عنوان مطلبی در جهان صنعت است که به‌نقل از ناجی کارشناس حکومتی به رها کردن مردم در میدان مین کرونا اذعان کرده است و نوشته است: «مشکل اصلی این است که کمیته ملی مبارزه با کرونا به هیچ‌کدام از حرف‌های ما گوش نمی‌دهد. به نظر م با تداوم چنین رفتارهایی قصد تعمدی بودن آن می‌آید».

تداوم فساد در آستانهٔ «ناهنجاریهای مدنی»

بی‌ثباتی اقتصادی، تداوم فساد و به‌قول روزنامه‌ها امکان وقوع «ناهنجاریهای مدنی» که مقصودشان همان قیام و شورش است مضمون مشترک اغلب مطالب روزنامه‌های امروز است.

ستاره صبح در مطلبی با عنوان «عدم اعتماد عمومی چالش پیش روی دولت آینده» به‌نقل از یک عضو قبلی مجلس رژیم به نفرت عمومی از نمایش انتخابات رژیم اشاره کرده و نوشته است «مهم‌ترین چالش دولت آینده (یعنی رئیسی جلاد) از دست دادن سرمایه عظیم اجتماعی پس از انتخابات است». این عضو مجلس ارتجاع به نظام گوشزد کرده است: «نکته قابل توجه این است که بر اساس تحلیل‌های جدید در وضعیتی که اغلب مردم ایران با چالشهای معیشتی مواجه هستند تعداد ثروتمندان و رانت‌خواران در کشور افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که این افراد از چرخه فساد در کشور استفاده می‌کنند».

اشاره این مقاله به خبر مجلهٔ فوربز است که در تاریخ ۲۹ژوئن، از رشد ابر میلیونرها در رژیم ایران خبر داده و نوشته بود میانگین رشد جهانی ابرمیلیونرها ۶درصد است اما در نظام آخوندی شاهد رشد ۲۱درصدی ابرمیلیونرها تا ۲۵۰هزار نفر هستیم که این میزان از میلیونرهای عربستان هم تعدادشون بیشتره. یادآوری می‌کنم روزنامه‌های حکومتی در دعوای باندی این گزارش مجلهٔ فوربز را انعکاس داده و همهٔ این ابرمیلیونرها را از جمله کاسبان تحریم تعریف کرده‌اند. برای نمونه ابتکار در سرمقاله‌اش با عنوان «کاسبان تحریم و گزارش مجله فوربز» نوشته است: «رشد بی‌سابقه ابرمیلیونرها در ایران ارائه داده است که پیام‌آور یک فاجعه و شکاف بزرگ در اجتماع ایران است». در ادامه هم خطاب به ابر سرمایه‌داران باند رقیب نوشته: «چگونه با وجود تحریم‌های شدید آمریکا عده‌یی توانسته‌اند به برکت تحریم، رانت، انتظارات تورمی شدید جامعه و نگرانی و ناامیدی مردم، اینچنین به سرمایه خود اضافه کنند؟ مخالفان سینه چاک برجام و تعامل با دنیا که تحریم را نعمت می‌دانند، چه برای گفتن دارند؟!».

شرق هم در سرمقاله‌اش خطاب به رئیسی نوشته است: «دولت شما می‌تواند فاسدترین دولت تاریخ ایران باشد. اما چگونه؟ از طریق خودی‌پنداری طرفدارانتان و «برداشت مشروعِ» منابع با لعابی از تقدس. دیوان‌سالاری اداری ایران در واقع باز تولید ملوک‌الطوایفی-عشایری قاجاری است که از پهلوی تا امروز ادامه یافته». این روزنامه حکومتی در ادامه تهدید قیام را در صورت تداوم غارت و چپاول مردم و جوانان، به رئیسی و باند خامنه‌ای گوشزد کرده و نوشته است: «راه برای ناهنجاریهای مدنی و خشونت سیاسی هموار می‌شود».

«۳۰ درصد معادن کشور بدون مزایده واگذار می‌شوند» عنوان مطلبی در روزنامه فرهیختگان از باند خامنه‌ای که در دعوای باندی یک فقره از آخرین چپاولهای روزهای پایانی باند روحانی را برملا کرده و به‌نقل از معاون سابق وزارت صمت نوشته تعداد معدن ها ۱۳۵۰۰عدد بوده اما: «مشخص نیست چگونه ۱۳هزار و ۵۰۰ معدن تبدیل به ۶هزار معدن شده، به‌نظر می‌رسد مسئولان وزارت صمت سر و ته بسیاری از این معادن را زده و شرایط را انحصاری کرده‌اند و به هر حال، شرایط را طوری تنظیم کرده‌اند اتفاقاتی که خودشان می‌خواهند، بیفتد». در پایان هم یک فقره ترفندهای چپاولگری را رو کرده و نوشته است: «تخلفاتی نیز در روند آزادسازی همین ۶هزار محدوده نیز رخ داده است، مثلا محدوده‌ای که سرب و روی بوده، با عنوان آهک به مزایده گذاشته‌اند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b037a7a-87ea-4334-86fd-547dc9da716d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات