728 x 90

تداوم بی‌ثباتیهای اقتصادی و سیاسی - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه ۱۸فرروردین پس‌لرزه‌های قتل یک آخوند در مشهد و هم‌چنین زدن گاز فلفل به زنان بیشترین عنوانها را به‌خود اختصاص داده است. در کنار آن بحران کرونا و شکست پروژه بازگشایی مدارس و دانشگاهها موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. روزنامه‌های هر دو باند حاکم اذعان کرده‌اند که بازگشایی مدارس بدون داشتن زیرساختهای بهداشتی و با توجه به گستردگی کرونا در شهرهای مختلف اولاً حاکی از بروز پیک هفتم است در ثانی در شهرهای مختلف موجب تجمعات اعتراضی خانواده‌ها شده است. گره خوردن بحران تورم و گرانی با بن‌بست مذاکرات برجام همراه با هشدار به رژیم از دیگر موضوعات روزنامه‌های امروز است.

 

تداوم بی‌ثباتیهای اقتصادی و سیاسی

«تداوم چشم‌انداز تورمی در سال جاری» عنوان مطلب روزنامه اعتماد است که نوشته «همه چیز به نتیجه مذاکرات پیرامون احیای برجام بستگی دارد که هنوز چشم‌انداز مشخصی برای آن قابل تصور نیست». این روزنامه در ادامه ضمن اشاره به رشد خروج ارز و فرار سرمایه از کشور نوشته است این اعداد: «نشان می‌دهد تداوم بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی تا چه اندازه می‌تواند بر کشور مؤثر باشد».

«دولت منتظر برجام است؟». این تیتر مطلبی در آفتاب یزد است که یادآوری کرده برخلاف ادعای آخوند رئیسی که معیشت مردم را به برجام گره نزده، نوشته است: «وعده و وعیدهای عمل نشده‌ٔ پی‌درپی که بارها تذکر داده شده بود می‌تواند آسیب‌زا باشد. در کنار تورمِ لجام‌گسیخته و مهارناشدنی که زندگی را حتی بر قشر متوسطِ به بالا و نزدیک به مرفه نیز سخت کرده است این روزها صدای نزدیک‌ترین یاران و حامیانِ دولت را به آسمان بلند کرده است».

شرق هم زیر عنوان «تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی تأثیر مخرب دارد»، به فضای ملتهب اجتماعی اشاره کرده و تأکید کرده علاوه بر ناکارآمدی مسئولان نظام «اما بی‌شک تأثیرگذاری پارامتری به نام تحریم‌های آمریکا و عدم تبادل بین‌المللی ایران با جامعه جهانی مشکل اصلی دولت و جامعــه در ابعاد مختلف سیاســی، اجتماعــی، اقتصادی، معیشــتی و فرهنگــی و به دنبالش تشــدید معضلاتی مانند بی‌کاری، تورم، فقر و (غیره) است».

 

ریشه خشونت فردی، جمعی و ایدئولوژیک در نظام است

اغلب مطالب روزنامه‌های هر دو باند تلاش برای تغییر صورت مسأله قتل از موضوع فردی که شبکه‌های اجتماعی به آن اذعان کرده‌اند به موضوع شیعه و سنی و تکفیری و ایرانی و افغانی تغییر بدهند. بعد هم مدعی شوند که نظام مواظب افغانها است. اما برخی روزنامه‌ها در دعوای باندی به گوشه‌هایی از واقعیت اذعان کرده‌اند.

«ساحت تاریک خشونت» عنوان مطلبی در اعتماد است که به روند سرکوب آزادیها در نظام آخوندی اذعان کرده و به نقش اخص رژیم چند جا اشاره کرده و از جمله ضمن اشاره به تسخیر سفارت آمریکا نوشته است: «از این نقطه تاریخی است که رفتارهای غیرقانونی به بخشی از هویت برخی جریانهای بدل می‌شود و گروه‌هایی مانند انصار حزب‌الله برای خود رسالتی فراتر از قانون را متصور می‌شوند. در این دوران برخورد با گروه‌های سیاسی منتقد، حمله به برخی سینماها، برخورد با بانوان و... در دستور کار قرار می‌گیرد و نه تنها نظام سیاسی حاکم از این رفتارها برائت نمی‌جوید و با آن مقابله نمی‌کند، بلکه به‌طور زیرپوستی از این رفتارها حمایت نیز می‌کند. در ادامه این نوع رفتارهای خشن است که ماجرای قتل‌های زنجیره‌یی بروز می‌کند». این مقاله در ادامه قتل آخوند مقتول در مشهد را عکس‌العمل همین فشارها به اقشار محروم توصیف کرده است.

روزنامه شرق هم به‌نقل از آخوند ابطحی از باند مغلوب ریشه فتنه‌های مذهبی در شهر مشهد را ناشی از باندهای وابسته به نظام توصیف کرده و نوشته است: «‌جنگهای داخلی با رنگ افراطی مذهبی می‌تواند از مشهد شروع شود. چون جریانهای افراطی مذهبی وابسته و غیروابسته به حکومت در مشهد فعال‌اند».

«شکست کامل سیاست تطهیر» هم عنوان مطلبی از آخوند مسیح مهاجری در جمهوری اسلامی است که وضعیت پیش آمده در مشهد را ناشی از سیاست‌های نظام در دست باز دادن به طالبان دانسته و از جمله نوشته است: «در سیاست گذشته تجدیدنظر شود، متصدیان امور افغانستان از سفارت ایران در کابل تا ریاست‌جمهوری و تا وزارت‌خارجه تغییر کنند و افراد خبره جای آنها را بگیرند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff3e0f57-83ae-4182-a6e1-070c0cb6cfb4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات