728 x 90

تحریم‌های آمریکا ناوگان نفت‌کش‌های ایران را فلج کرده است

تحریم‌های آمریکا ناوگان نفت‌کش‌های ایران را فلج کرده است
تحریم‌های آمریکا ناوگان نفت‌کش‌های ایران را فلج کرده است

سایت العربیه روز ۲۶ اسفند ۹۷ در گزارشی نوشت که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا صنعت نفت ایران را با بحرانی نفس‌گیر مواجه کرد که ناوگان کشتی‌های نفت‌کش‌ این کشور را فلج کرده است.

و اشاره دارد به این‌که ناوگان کشتی‌های نفت‌کش ایران که خود در اصل فرسوده است، از ۵۰دستگاه تشکیل شده است. این نفت‌کش‌ها برای انتقال و انبار مقادیر فروخته نشده نفت کاربرد دارد.

سایت العربیه می‌افزاید که اکنون گزارشهای سازمانهای تشخیص هویت نفت‌کش‌ها نشان از آن دارد که رژی ایران در حال حاضر تنها از ۱۶نفت‌کشی استفاده می‌کند. این نفت‌کش بیش از ۱۹سال عمر دارد و نفت‌کش هم از سال ۱۹۹۶وارد خدمت شده است. سال گذشته هم نفت‌کش سانچی پس از برخورد با کشتی دیگر روبه‌روی سواحل چین غرق شد.

این سایت می‌افزاید مذاکرات رژیم ایران با کره جنوبی برای خرید ۱۰نفت‌کش غول‌پیکر جدید متوقف شده است. پاناما هم ۲۱نفت‌کش ایرانی را از فهرستش حذف کرد؛ اقدامی که رژیم ایران را مجبور کرد تا چرم‌ خود را بر این نفت‌کش‌ها نصف کند؛ مسأله‌یی که برای تهران دردسرساز می‌شود.

لازم به یادآوری خبرگزاری آسوشیتدپرس ۷نوامبر ۲۰۱۸نوشت: آمریکا هشدار می‌دهد کشورها نباید به نفتکشهای ایرانی اجازه ورود به آبها و بنادر خود را بدهند و می‌گوید این کار آنها نقض تحریم‌های آمریکاست که نه تنها موجب مجازات می‌شود بلکه در صورت وقوع، می‌تواند به فاجعه اقتصادی و ضایعات زیست محیطی بیانجامد.

 

وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۷نوامبر به کشتیرانی جهانی و صنایع بیمه خاطرنشان ساخت که به‌عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری برای مجبور ساختن رژیم ایران به تغییر رفتار، بیمه کردن تانکرهای نفتی ایران موجب مجازاتهایی خواهد شد که آمریکا این هفته آنها را اعلام کرده است.

 

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت با خودداری شرکتهای بزرگ بیمه از دادن پوشش به کشتی‌های ایرانی احتمالاً ایران به شرکتهای بیمه محلی روی خواهد آورد ولی این تلاش رژیم ایران نمی‌تواند ضایعات ناشی از حوادث دریایی که به میلیاردها دلار بالغ می‌شود را تأمین کند.

 

او به خبرنگاران گفت از کانال سوئز تا تنگه مالاکا و تمامی نقاط حساس بین آنها، نفتکشهای ایرانی اعتبار بیمه دریانوردی ندارند. او اضافه کرد که بنادر، کنترل کنندگان کانالها و شرکتهای خصوصی باید بدانند مسؤل هزینه هر نوع تصادفی خواهند بود که به نفتکشهای خود بیمه شده ایرانی بر می‌گردد.

 

او اضافه کرد آمریکا صادقانه امیدوار است که چنین اتفاقاتی واقع نشود ولی به تانکر ایرانی که در ژانویه گذشته در شرق دریای چین دچار سانحه شد و به نابودی نفتکش و ایجاد یک لکه نفتی بزرگ در دریا شد نیز اشاره کرد.

او افزود، ایالات متحده دلایلی دارد که کشتی‌های ایرانی با از کار انداختن دستگاههای ارسال موقعیت که برای جلوگیری از تصادف است تلاش می‌کنند از تحریم‌های آمریکا فرار کنند ولی این تاکتیک یک تهدید امنیتی دریایی است چرا که امواج مشخص کردن موقعیت کشتی‌ها برای رؤیت فواصل دور در دریا ضروری است و خاموش کردن آنها باعث افزایش حوادث و تصادف می‌شود. برایان هوک اضافه کرد نفتکشهای ایرانی که در خود مقادیر زیادی نفت دارند و با روشهای ناامن کار می‌کنند باعث ایجاد فاجعه‌های زیست محیطی و مالی می‌شوند.

تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران که روز دوشنبه گذشته اعلام شدند، بخش انرژی، مالی و حمل‌ و نقل دریایی رژیم ایران را هدف قرار می‌دهند و نشان‌دهنده پایان مشارکت ایالات متحده در توافق هسته‌یی ۲۰۱۵است که دونالد ترامپ در ماه مه از آن خارج شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5e18cc28-6a10-40fd-a908-b54c43cfb288"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات