728 x 90

​​​​​​​تحریم‌ها و کاهش ۳۵درصدی صادرات فرش دستباف ایران

تحریم‌ها و کاهش ۳۵ درصدی صادرات فرش دستباف ایران
تحریم‌ها و کاهش ۳۵ درصدی صادرات فرش دستباف ایران

عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف به کاهش ۳۵درصدی صادرات فرش اعتراف کرد و گفت: در ۱۰ماهه امسال میزان صادرات فرش دستباف ایران ۲۲۵میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ تا ۳۵درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بخش اعظمی از آن ناشی از تحریم‌هایی بود که از مهرماه آغاز شد.

علاوه بر تحریم‌ها که سرتاپای رژیم ایران را زیر ضرب برده است بی‌کفایتی کارگزاران رژیم و دزدیهای آنها و بی‌توجهی به این صنعت باعث کاهش شدید صادرات فرش شده است.

آنگونه که در حاکمیت پلید آخوندها صنعت قالی‌بافی و فرش‌بافی نیز مانند اکثر صنایع به ورشکستگی کشیده شده و اصولاًًًً فراموش شده است. ماجرای صنعت فرش و قالی‌بافی ایران ماجرای مرگ تدریجی یک هنر و یک صنعت بزرگ و قدیمی و اصیل ایرانی است. به این ترتیب صنعت فرش سرنوشتی مشابه دیگر صنایع کشور پیدا کرده است. در صورتی که این حرفه سالیان طولانی رشته‌ای شغل‌ساز بوده که بسیاری از زنان و مردان ایرانی از طریق آن امرار معاش کرده‌اند.

اکنون به‌دلیل حمایت نکردن دولت ضدمردمی از کارگران و تولیدکنندگان آن، این صنعت آن‌چنان رو به افول است که رسانه‌های حکومتی نیز ناگزیر شده‌اند به بخشی از واقعیت دردناک آن اعتراف کنند.

در این رابطه یکی از رسانه‌های باند روحانی با اذعان به رو به افول بودن صنعت فرش در داخل به افول آن در بازار جهانی نیز چنین اذعان می‌کند: ”بیم آن می‌رود تا در بازارهای جهانی فرش به‌دلیل وجود رقبایی چون هندوستان، پاکستان و افغانستان“ فرش ایرانی از دور خارج شود. (روزنامه آرمان ۱۲ آذر ۹۶)

تلویزیون شبکه خبر رژیم ۳ آذر ۹۶ ضمن گزارشی در زمینه رکود در بازار فرش، از بی‌رونقی در این بازار و از عدم جنب و جوش در آن خبر می‌دهد. در این گزارش یک فرش فروش د‌ر بازار اصفهان ضمن تأیید این وضعیت می‌گوید: ”نه بافندگی صرف می‌کند، نه برای استادکارش صرف می‌کند“.

در ادامه این گزارش به رکود در بازار فرش اصفهان چنین اشاره شده است: ”در بازار فرش اصفهان فقط دورنمایی از تجارت دیده می‌شود.“

یک صادر‌کننده فرش نیز در زمینه ناتوانی‌اش برای صادرات فرش به اروپا می‌گوید: ”من مدت زیادی صادر می‌کردم به اروپا نظیر فرانسه، ایتالیا الآن ۴ الی ۵سال است که هیچ‌کس (هیچ کشوری) از من خرید نمی‌کند.“

در زمینه اوضاع اسفبار صنعت فرش و رقابت نکردن فرش ایرانی با فرش هندی، پاکستانی و... در بازارهای جهانی یک فعال بازار فرش اصفهان می‌گوید: ”اوضاع اسفناک است، هندوستان، پاکستان و بقیه کشورها سبقت را از ایران ربوده‌اند.“

وضعیت افول صنعت فرش در حالی است که تعداد شاغلان صنعت فرش دستباف و صنایع جانبی آن بیش از سه‌میلیون‌ نفر است و بسیاری از آنها در معرض از دست دادن شغل خود هستند، زیرا ”فرش‌های هندی و پاکستانی دستباف به‌صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود و اخیراً هم فرش دستباف چینی، البته به میزان کم وارد بازار شده است“.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2ed9ad3e-64bc-4cfa-a8ea-d7e68d2710c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات