728 x 90

تحریم ۹فرد و نهاد وابسته به رژیم ایران توسط خزانه‌داری آمریکا

خزانه داری آمریکا
خزانه داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته ۲۹ آبانماه ۹۷ چند فرد و نهاد وابسته به رژیم ایران که تحریمهای این کشور را دور می‌زدند را در لیست تحریمهای خود قرار داد.

در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹سوژه در یک شبکه بین‌المللی که از طریق آن رژیم ایران در همکاری با شرکتهای روسی میلیونها بشکه نفت برای دولت سوریه فراهم می‌کند را لیست‌گذاری می‌کند.

 

رژیم اسد در مقابل این جابه‌جایی صدها میلیون دلار آمریکایی به نیروی قدس سپاه پاسداران را برای انتقال به حماس و حزب‌الله تسهیل می‌کند. تحریمهای ایالات متحده پشتیبانی مادی از دولت سوریه از جمله انتقال نفت به بنادر تحت کنترل این رژیم و همچنین پشتیبانی مادی برای گروه‌های تروریستی لیست‌گذاری شده را منع می‌کند.

 

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در این رابطه گفت: امروز ما علیه یک طرح پیچیده که ایران و روسیه استفاده کرده‌اند تا رژیم اسد را سر پا نگهدارند و برای فعالیت شرورانه ایران پول به‌دست بیاورند، اقدام می‌کنیم. مقامات بانک مرکزی ایران به سوء‌استفاده از سیستم مالی بین‌المللی ادامه می‌دهند و در این مورد حتی از شرکتی استفاده کرده‌اند که ظاهراً برای تجارت کالاهای بشردوستانه است ولی به‌عنوان یک ابزار تسهیل تبادلات مالی در حمایت از این طرح نفتی استفاده می‌شود.

 

حمایت رژیم ایران از تروریسم

در قسمت دیگری از گزارش خزانه‌داری آمریکا آمده است: لیست‌گذاریهای امروز نقش آفرینان تعیین‌کننده در این طرح از جمله یک فرد سوری به‌نام محمد عامر الشویکی و شرکت مستقر در روسیه او بنام« گلوبال ویژن گروپ» را هدف قرار می‌دهد. الشویکی در انتقال نفت از ایران به سوریه و انتقال پول به نیروهای نیابتی مرگ آفرین نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش محوری دارد.

لیست‌گذاریهای امروز نقش مهمی که مقامات بانک مرکزی ایران در تسهیل این طرح ایفا می‌کنند را برجسته می‌کند.

 

در جنگ داخلی سوریه، رژیم ایران به پشتیبانی نظامی و مالی برای رژیم اسد ادامه داده و کشتار مردم سوریه توسط رژیم اسد را امکانپذیر کرده است. رژیم ایران به تأمین مالی تروریسم نیز ادامه می‌دهد و صدها میلیون دلار برای نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود و سازمانهای تروریستی لیست‌گذاری شده توسط آمریکا مانند حماس و حزب‌الله لبنان که منطقه را بیشتر بی‌ثبات می‌کنند، تأمین می‌کند. این در حالیست که شهروندان ایرانی از بی‌توجهی و فساد دولتی از جمله فقدان تأمین باثبات مواد غذایی و آب، برق و سایر نیازهای اساسی رنج می‌برند.

 

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت، رژیم ایران هم‌چنان به خرج کردن پول برای اشاعه ترور به خرج کردن برای مردمش اولویت می‌دهد. این نمونه دیگری از استفاده این رژیم از درآمد میلیونها بشکه نفت برای تأمین مالی تروریستها و رژیم قاتل اسد، علیه مردم خودش است.

 

تسهیل انتقال نفت به اسد توسط دولت ایران و روسیه

شرکت گروپ ویژن گلوبال Global Vision Group متعلق به الشویکی مستقر در روسیه با استفاده از طیفی از مکانیزمها که برای پنهان کردن فعالیتهایش طراحی شده با شرکت ملی نفت ایران همآهنگی می‌کند تا برای نفتی که به سوریه منتقل می‌شوند، پول بفرستد.

شرکت «گروپ ویژن گلوبال» این کار را با همکاری با شرکت دولتی روسیه پرو مسیریو ایمپورت، که زیر مجموعه وزارت انرژی روسیه است انجام می‌دهد تا محموله‌های نفت ایران را از شرکت ملی نفت ایران به سوریه تسهیل کند. شرکت «گروپ ویژن گلوبال» برای انتقال نفت از ایران به رژیم سوریه از تعدادی شناور استفاده می‌کند که بسیاری از آنها توسط شرکتهای اروپایی بیمه شده‌اند. حداقل از سال ۲۰۱۴ شناورهایی که نفت ایران را حمل می‌کنند سیستم شناسایی اتوماتیک روی عرشه کشتی را قبل از انتقال نفت به سوریه به‌عنوان شیوه‌ای برای پنهان کردن مقصد و دریافت کننده واقعی این نفت ایران خاموش کرده‌اند.

 

دفتر کنترل داراییهای خارجی امروز یک توصیه نامه به جامعه حمل‌ و نقل دریایی در خصوص ریسکهای تحریمی انتقال نفت به دولت سوریه صادر می‌کند که شامل یک لیست تکمیل نشده از شناورهایی که از سال ۲۰۱۶ به سوریه نفت منتقل کردند، می‌شود.

 

ایران برای کمک به سوریه در پرداخت هزینه این نفت به روسیه از طریق الشویکی و شرکت گلوبال ویژن گروپ به روسیه پول می‌فرستد. بانک مرکزی ایران برای پنهان کردن دست داشتن در این تبادلات مالی این پرداختها را به بانک میر بیزنس با استفاده از شرکت پزشکی و دارویی «تدبیر کیش» مستقر در ایران می‌فرستد. به‌رغم اشاره به کالاهای انسان‌دوستانه در اسم تدبیر کیش، این شرکت مکرراً برای تسهیل تبادلات غیرقانونی در حمایت از این طرح نفتی مورد استفاده قرار گرفته است. متعاقب انتقال پول توسط بانک مرکزی ایران از تدبیر کیش به شرکت «گروپ ویژن گلوبال» در روسیه، شرکت «گروپ ویژن گلوبال» مبلغ را به شرکت دولتی روسیه «پرومیسیریو ایمپورت» منتقل می‌کند تا هزینه نفت را بپردازد.

بانک میر بیزنس در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ مطابق فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ لیست‌گذاری شده بود و یک شرکت تابعه کاملا تحت مالکیت بانک ملی ایران است که به‌عنوان کانال پرداختهای نیروی قدس سپاه پاسداران لیست‌گذاری شده است.

 

نقش بانک مرکزی رژیم

مقامات ارشد بانک ملی ایران نقش کلیدی در این ترتیبات بازی می‌کنند. رسول سجاد، مدیر بخش بین‌المللی بانک ملی رژیم ایران، و حسین یعقوبی، معاون فرماندار امور بین‌الملل بانک ملی ایران، هر دو تبادلات الشویکی را تسهیل کرده‌اند. اندر‌یی دوگائف، معاون اول مدیر پرو مسیریو ایمپورت از نزدیک با یعقوبی کار کرده است تا فروش نفت خام ایران به دولت سوریه را همآهنگ کند.

با این تمهید، پرو مسیریو ایمپورت در کار با گلوبال ویژن گروپ میلیون‌ها بشکه نفت ایران را به سوریه صادر کرده است. این طرح در عین‌حال میلیون‌ها دلار را بین بانک ملی ایران و حساب الشویکی در میر بیزنس بانک Mir Business Bank در روسیه جابه‌جا کرده است.

 

نهادها و افراد لیست‌گذاری شده

  • محمد عامر الشویکی پیرو دستور اجرایی ۱۳۵۸۲ به‌خاطر کمک مادی، حمایت، یا ارائه حمایت مالی، مادی یا تکنولوژیکی برای کالاها یا خدمات در حمایت از بانک مرکزی سوریه
  • گلوبال ویژن گروپ، پیرو دستور اجرایی ۱۳۵۸۲ به‌خاطر کمک مادی، حمایت یا ارائه حمایت مالی، مادی یا تکنولوژیکی برای کالاها یا خدمات در حمایت از شرکت پالایشگاه بانیناس و بانک مرکزی سوریه، موجودیتهایی که جزیی از دولت سوریه شناخته می‌شوند
  • پرو مسیریو ایمپورت پیرو دستور اجرایی ۱۳۵۸۲ به‌خاطر مساعدت مادی، حمایت یا ارائه حمایت مالی، مادی یا تکنولوژیکی برای کالاها یا خدمات در حمایت از “شرکت سوریه برای انتقال نفت
  • آندره دوگایویس، پیرو دستور اجرایی ۱۳۵۸۲ به‌خاطر عمل یا تلاش برای عمل مستقیم یا غیرمستقیم از جانب پرو مسیریوایمپورت
  • بانک میر بیزنس، پیرو دستور اجرایی ۱۳۵۸۲ به‌خاطر مساعدت مادی، حمایت یا تأمین حمایت مالی، مادی یا تکنولوژیکی برای کالاها یا خدمات در حمایت از گلوبال ویژن گروپ
  • شرکت پزشکی و دارویی تدبیر کیش، پیرو دستور اجرایی ۱۳۵۸۲ به‌خاطر مساعدت مادی، حمایت یا تأمین حمایت مالی، مادی یا تکنولوژیکی برای کالاها یا خدمات در حمایت از گلوبال ویژن گروپ
  • رسول سجاد و حسین یعقوبی، پیرو دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ به‌خاطر مساعدت، حمایت یا ارائه حمایت مالی، مادی یا تکنولوژیکی یا دیگر خدمات در حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران
  • محمد قاسم البذال، پیرو دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ به‌خاطر عمل یا عمل از جانب حزب‌الله

 

اطلاعیه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا در مورد تحریمها

وزارت خارجه آمریکا طی اطلاعیه یی درباره تحریمهای روزگذشته علیه رژیم آخوندی گفت:‌ تحریمهای اعمال شده سوء استفاده رژیم ایران از سیستم مالی بین المللی برای پنهان کردن درآمدهایی است  که برای تأمین مالی فعالیت تروریستی، فراهم کردن پشتیبانی برای شبه نظامیان فرقه گرا و بی ثبات کردن منطقه استفاده میکند را مستقیما هدف قرار می دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/363dc225-6193-44fb-9aae-20b55fece215"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات