728 x 90

تحریم ایران، کاهش واردات نفت بزرگترین پالایشگاه ترکیه از ایران

توپراش بزرگترین پالایشگاه ترکیه
توپراش بزرگترین پالایشگاه ترکیه

بزرگترین پالایشگاه ترکیه، توپراش Tüpraş خرید نفت از رژیم ایران را کاهش داد. خبرگزاری رویترز ۳۰تیر ۹۷گزارش داد، این پالایشگاه از ماه مه (خرداد)، سه ماه پیش همزمان با اعلام از سرگیری تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران، از حجم واردات نفت خود از تهران کاسته است.

بنا بر اسناد منتشر شده از طرف نهاد ناظر بر منابع انرژی ترکیه، پالایشگاه توپراش در چهار ماهه اول سال جاری میلادی روزانه حدود ۱۸۷هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. صادرات نفت ایران به بزرگترین پالایشگاه ترکیه طی ماه آوریل (اردیبهشت) به روزانه حدود ۲۴۰هزار بشکه افزایش یافت. اما در ماه‌های می‌ و ژوئن (خرداد و تیر) میانگین واردات این شرکت از ایران به ۱۳۰هزار بشکه کاهش یافته است.

 

سفر هیأت بلندپایه آمریکا به ترکیه

خاطر نشان می‌شود که یک هیأت بلندپایه آمریکایی در هفته جاری درباره پیامدهای از سرگیری تحریمهای رژیم ایران، با مقامات ارشد ترکیه در آنکارا مذاکره کردند. یکی از مقامات آمریکایی حاضر در گفتگوها در این رابطه به رویترز گفت تحریمها علیه رژیم ایران یکی از مسائل بسیار مهم و احتمالاً مناقشه برانگیز در روابط دو کشور است.

دولت ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس منافع ملی و نیازهای خود در مورد خرید نفت از ایران تصمیم خواهد گرفت و خود را ملزم به اجرای تحریمهای آمریکا علیه این رژیم نمی‌داند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

خاطر نشان می‌شود، از این پیشتر روزنامه ژاپنی نیکی از آماده شدن شرکتهای نفتی ژاپن برای قطع کامل واردات نفت از ایران خبر داده بودند. این روزنامه ژاپنی در تاریخ ۲۷تیر۹۷ نوشت:‌ تأمین نفت از ایران باید تا ماه اکتبر سال میلادی جاری، متوقف شود.

قبل از ژاپن نیز کشور هند، یکی از ۳خریدار عمده نفت ایران در آسیا نیز خرید نفت از رژیم ایران را به‌دلیل تحریمهای آمریکا کاهش داده بود. مقامات آمریکا خواهان به صفر رساندن صادرات نفت رژیم ایران هستند تا با خشکاندن منابع مالی این رژیم را وادار به مذاکره بر سر برنامه اتمی و موشکی و دخالتهای مخرب در کشورهای منطقه و همچنین نقض حقوق‌بشر کنند.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در سخنرانی ۳۱اردیبهشت خود در بنیاد هریتیج، برای رفع تحریم رژیم ایران خواستار اجرای ۱۲ماده شد.برخی از مواد خواسته شده از رژیم ایران عبارتند از:

  • باید سرگذشت کامل ابعاد نظامی برنامهٔ اتمیش را اعلام کند و به‌طور دائم و قابل راستی‌آزمایی، از چنین فعالیتی دست بکشد.
  • باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
  • باید همچنین به آژانس دسترسی نامحدود به تمامی سایتها در سراسر کشور بدهد.
  • باید به تکثیر موشکهای بالستیک را پایان بدهد.
  • باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه پایان بدهد، از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین.
  • باید به حق حاکمیت دولت عراق احترام بگذارد و اجازهٔ خلع سلاح، شبه‌نظامیان شیعی را بدهد.
  • باید به حمایت نظامی از شبه‌نظامیان حوثی پایان بدهد.
  • باید تمامی نیروهایی تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.
  • باید به حمایت پاسداران از تروریستها و شبه‌نظامیان شریکش پایان بدهد.
  • همچنین باید رفتار تهدیدآمیزش را علیه همسایگان متوقف کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/48003f9f-15c6-4843-8489-8df7c52328f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات