728 x 90

تحریم ایران، صنایع آلمانی ایران را ترک می‌کنند

خروج شرکتهای آلمانی از ایران
خروج شرکتهای آلمانی از ایران

اگر چه وزارت اقتصاد آلمان هم‌چنان می‌کوشد به شرکتهای آلمانی برای ادامه کار در ایران قوت قلب بدهد اما تهدید دونالد ترامپ مبنی بر این‌که معامله با ایران یعنی قطع معامله با آمریکا، راهی برای کمپانیها باقی نمی‌گذارد.

 

کمپانیهای آلمانی تجارت با آمریکا را بر تجارت با رژیم ایران ترجیح دادند

تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم ایران از سه‌شنبه گذشته به جریان افتاده‌اند. وزیر اقتصاد آلمان، پتر آلتمایر می‌کوشد با انتقاد از تصمیم‌گیری‌ رئیس‌جمهور آمریکا، شرکتهای آلمانی طرف معامله با رژیم ایران را دلگرم نگاه دارد. این وزیر آلمانی گفت، ما نمی‌گذاریم که واشنگتن مناسبات تجاری با کشورهای دیگر را به ما دیکته کند. ما به برجام پایبندیم تا مانع تولید سلاح هسته‌یی توسط رژیم ایران گردیم.

اما بر روی زمین، شرکتهای بزرگ آلمانی در حال سبک سنگین گردن اولویت‌های خود هستند؛ که آیا معامله با رژیم ایران برایشان پر سود تر است یا معامله با آمریکا؟

هم‌زمان با اظهارنظر وزیر اقتصادی آلمان، کمپانی خودروسازی  Dürr از ترک ایران خبر داد. مدیر مالی این شرکت می‌گوید دو قرارداد بزرگ در سال گذشته با ایران داشتیم که البته سر به فلک نمی‌زدند اما قابل‌توجه بودند.

پیش از Dürr، خودروسازی دایملر نیز فعالیت خود را در ایران را معلق کرد.

همچنین کمپانی هرن‌کنشت نیز که دستگاههای حفر تونل تولید می‌کند، از یک پروژه میلیونی با رژیم ایران کنار کشید.رئیس این شرکت، مارتین هرن‌کنشت، سقف این معامله را حدود ۲۰میلیون یورو اعلام کرده. وی گفت، توافق شده بود که ماشین‌آلات مربوط به احداث یک تونل بزرگ ترافیکی در تهران، به ایران ارسال شوند.

 

اعتراضات مردمی باعث شکاف در حاکمیت

گیدو اشتاین‌برگ، یک کارشناس خاورمیانه، گفت،اعتراضات مردمی شکافی در رهبری جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. وی، وضعیت ایران را فاجعه‌آمیز می‌خواند و آمار بیکاری و سقوط ارزش پول ملی را مثال می‌آورد. او خروج صدها هزار کارگر افغان از ایران را هم شاهد دیگری از وخامت اقتصاد ایران می‌داند.

طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، در هفت ماه گذشته بیش از ۴۴۲هزار افغان، ایران را ترک کرده و به وطن خودشان برگشته‌اند. برآورد شده که تعداد افغانهای بازگشته از ایران، با بروز پیامد‌های تحریمی، از این هم بیشتر شود.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59e642f0-f0da-4d1a-943b-8fe3535103b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات