728 x 90

تامین مالیات؛ از کدام جیب به کدام کیسه؟

اخاذی مالیات از مردم
اخاذی مالیات از مردم

خاندوزی گماشتهٔ رئیسی جلاد در سمت وزیر اقتصاد در روزهای اول به قدرت رسیدن خود در جمع مدیران عالی سازمان امور مالیاتی از نقشه‌مسیر نظام برای تأمین کسری بودجهٔ۴۰۰هزار میلیاردی پرده برداشت و گفت: «باید تلاش کنیم در چهار سال اول پیش‌رو نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را به ۵۰درصد رشد دهیم».

اولین سؤال این است که این میزان مالیات را از کجا در می‌آورد؟در حالی که در لایحه بودجهٔ۱۴۰۰، بزرگترین بنگاه اقتصادی دولت در حوزهٔ نفت و گاز که سومین شرکت بزرگ نفتی جهان است از مالیات دادن معاف است.

از طرف دیگر ۸۰درصد اقتصاد کشور در دست حاکمیت است. که «همه با هم» در مالیات گریزی وجه مشترک دارند.

آنقدر که رسالت ارگان باند فاشیستی مؤتلفه روز ۱۴شهریور۱۴۰۰ در دعوای باند فاش کرد که «وقتی در بودجه سال۱۴۰۰ رقم مالیات عملکرد شرکت‌های دولتی تنها ۴هزار میلیارد تومان است و آن‌هم معلوم نیست درست بپردازند چگونه می‌شود از مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه سخن گفت!».

یک فقره دیگر از مالیات گریزی را همین لایحه بودجه ۱۴۰۰ قانونی کرده و برای ۱۳هزار معدن که تماماً در انحصار سپاه یا شرکت‌های وابسته به نهادهای تحت‌امر خامنه‌ای هستند فقط ۴هزار میلیارد تومان مالیات تعیین کرده است. حال آن که سود یک شرکت سیمان یا یک شرکت فولاد ۱۰برابر این رقم را نشان می‌دهد.

حساب حاکمیت و نهادهای تحت‌امر خامنه‌ای مثل ستاد اجرایی فرمان خمینی ملعون و بنیاد مستضعفان و آستان قدس تحت‌امر خامنه‌ای و قرارگاه ضد خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه که اجرای تمام کلان پروژه‌های نظام را در انحصار دارد روشن است که نه مالیات می‌دهند و نه به کسی حساب پس می‌دهند. برخی نمودهای مالیات گریزی وابستگان به باندهای حاکم را همین روزنامه رسالت اذعان کرده و می‌نویسد: «در همین تهران صاحب برج‌های سر به فلک کشیده با گرانی مسکن صاحب درآمدها و ثروت اتفاقی نجومی می‌شوند که اندازه آن قابل احصاء نیست، اما هیچ چتر مالیاتی روی آنها نیست».

یک فقره دیگر را روزنامه حکومتی وطن امروز در مطلبی با عنوان «انحراف میلیاردی ۴۲۰۰تومانی» اعتراف کرده و می‌نویسد. «از سال۱۳۹۷ تاکنون واردات کالا با ارز ترجیحی به حدی برای وارد کنندگان جذابیت دارد که تعداد شرکت‌های فعال واردات نهادهای دامی از ۱۵شرکت به ۴۰۰ شرکت رسیده است. چون علاوه بر فروش کالای وارداتی به قیمت آزاد، از پرداخت مالیات و بیمه و سایر هزینه‌های بار معاف اند».

پس افزایش ۵۰درصدی مالیات از کجا تأمین می‌شود؟ این را روزنامه حکومتی کار و کارگر متعلق به باند مغلوب در دعوای باندی رو کرده و می‌نویسد: «سهم مالیاتی بنیادها را از حقوق بگیران کم‌درآمد می‌گیریم».

اما واقعیت این است که نه تنها سهم مالیاتی نهادها، بلکه هزینه‌های سرکوب و صدور تروریسم و ارتجاع نظام به کشورهای منطقه هم از جیب مردم محروم تأمین می‌شود، چگونه؟

با گرانی‌های نجومی ضروری‌ترین کالاهای معیشتی مردم از تخم‌مرغ و هویج و نان گرفته تا دارو و مسکن.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d7ae38d-6616-4834-8c15-705e704f3adc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات