728 x 90

تاثیر برگزیت بر بحرانهای رژیم

برگزیت
برگزیت

برگزیت

به‌دنبال یک سلسله کشاکش‌ها و افت و خیزها، سرانجام شامگاه جمعه ۱۱بهمن ۹۸ در ساعت ۲۴۰۰ به‌وقت بروکسل، انگلستان رسما از اتحادیهٔ اروپا جدا شد. یادآوری می‌شود که این کشور در سال ۱۹۷۳ به‌اتحادیهٔ ‌ اروپا پیوسته بود. این تصمیم به‌دنبال یک همه‌پرسی در ۲۳ژوئن ۲۰۱۶ اتخاذ شد که در آن ۵۱.۹درصد از رأی‌دهندگان انگلیسی، معادل ۱۷.۴میلیون نفر، به‌خروج انگلستان از اتحادیهٔ اروپا رأی داده بودند. این تصمیم به‌ «برگزیت»، مخفف عبارت «British Exit» یا خروج بریتانیا معروف شده است.

 

استقبال آمریکا از برگزیت

به این ترتیب اتحادیهٔ اروپا که پیش‌تر دارای ۲۸کشور بود، با خروج انگلستان یک عضو مهم و تعیین‌کنندهٔ خود را از دست می‌دهد.

در بریتانیا برای بزرگداشت برگزیت، ۳میلیون سکه‌ ۵۰پنسی(نصف یک پوند) ضرب و وارد بازار شد که در یک‌طرف آن تاریخ ۳۱ژانویه نوشته شده و در طرف دیگر آن این عبارت به‌چشم می‌خورد: «صلح، رفاه و دوستی با همه ملت‌ها».

ترامپ از این خبر استقبال کرد و در توئیتر خود نوشت:

«از این‌که انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر قرارداد برگزیت که به‌خواست مردم بریتانیا احترام می‌گذارد، به‌توافق رسیدند، خوشحالم. ما به‌ توسعه روابط قوی، سازنده و موفق با انگلیس، همزمان با ورود آنها به‌ این فصل جدید، ادامه می‌دهیم».

 

تبعات برگزیت بر روابط انگلستان با دیکتاتوری آخوندی

شواهد حاکی است که خروج انگلستان از اتحادیهٔ اروپا، از یک‌سو می‌تواند ثقل این اتحادیه را در معادلات جهانی قدرت تنزل دهد، از سوی دیگر باعث نزدیک شدن مواضع دیپلماتیک بریتانیا به‌ ایالت متحدهٔ آمریکا شود.

خروج انگلستان از اتحادیهٔ اروپا خوشایند دیکتاتوری آخوندی نبوده و نیست.

نصرت‌الله تاجیک، یک کارشناس بین‌المللی رژیم، پیش‌تر نسبت به‌ افزایش تنش بین دیکتاتوری آخوندی و انگلستان هشدار داده و گفته بود:

«با توجه به‌ افزایش تنش بین ایران و آمریکا ما باید سعی کنیم که ارتباط‌مان را با اروپایی‌ها بیشتر کنیم و اجازه ندهیم که شکافی که بعضاً بین آمریکا و سایر کشورها از جمله چین، روسیه و اروپا وجود دارد پر شود و آنها در قضایای سیاسی و برجامی، پشت سر ترامپ بروند».(ایسنا ۲۸دی ۹۸)

این کارشناس حکومتی موضوعاتی مانند بازداشت سفیر انگیس در تهران و احضار او به‌ وزارت امور خارجه را مطلوب تلقی نکرده و گفته بود:

«تلخ کردن روابط ایران و انگلیس در شرایط کنونی فایده‌ای برای سیاست خارجی و نیز حل مشکلات داخلی و از جمله مسائل اقتصادی ندارد... شرایط ما به‌گونه‌ای نیست که بر ضد خودمان جبهه جدیدی در عرصه بین‌الملل ایجاد کنیم.(همان منبع)

 

علت هراس آخوندها از برگزیت

رسانه‌های حکومتی نیز به‌ خبر برگزیت واکنش نشان دادند. از جمله جهان صنعت ۱۲بهمن ۹۸ در این زمینه نوشت:

«در مورد آینده رابطه بریتانیا با جهان در پسابرگزیت می‌توان گفت که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث باز شدن دست بریتانیا در مسائل سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی شده و این کشور رابطه تنگاتنگی را با ایالات متحده آمریکا آغاز خواهد کرد و طبیعتاً این نزدیکی هم به‌ضرر اروپاست و هم به‌ضرر برخی از کشورهای دیگر نظیر چین، روسیه و حتی ایران خواهد بود و برای این کشورها چندان خوشایند نیست که بریتانیا به‌عنوان یک متحد جدایی‌ناپذیر آمریکا دربیاید.

بنابراین این مسأله باعث افزایش اختلاف بین کشورهایی مثل روسیه یا حتی ایران که همیشه با بریتانیا مشکل داشتند، می‌شود. از آنجا که بریتانیا در آینده از سیاست‌ها و استراتژی مشخصی از ایالات متحده حمایت خواهد کرد، در نتیجه روی روابط کشورهایی که سیاست‌هایشان با آمریکا در تضاد و تناقض است، اثرگذار خواهد بود».

منظور این رسانه این است که اکنون انگلستان با خروج از اتحادیهٔ اروپا دیگر آن تنگناهای قبلی را ندارد که در موضوعاتی مانند روابط سیاسی با دیکتاتوری آخوندی و نیز برجام، همان سیاست اتحادیهٔ اروپا را پیروی کند. آنچه در عمل دیده می‌شود، نزدیکی بیش‌از‌پیش سیاست انگلستان به‌ آمریکاست و این تبعات خاص خود را روی برجام و مکانیزم ماشه خواهد داشت. جهان صنعت در این رابطه می‌نویسد:

«از آنجا که بریتانیا در آینده از سیاست‌ها و استراتژی مشخصی از ایالات متحده حمایت خواهد کرد، در نتیجه روی روابط کشورهایی که سیاست‌هایشان با آمریکا در تضاد و تناقض است، اثرگذار خواهد بود.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در رابطه با ایران هم بی‌تاثیر نخواهد بود و نکات مثبت و منفی‌ای در پی خواهد داشت، برای مثال بریتانیا زمانی که عضو اتحادیه اروپا بود خود را ملزم می‌کرد که هم‌سو با این اتحادیه رفتار کند، اما اکنون این آزادی عمل را دارد که سیاست‌های تندتری همراه با ایالات متحده در قبال ایران پیدا کند».

 

تنگ‌تر شدن حلقهٔ محاصره

با توجه به‌ آنچه گفته شد اکنون آخوندها با برداشتن گام پنجم در کاهش تعهدات برجام، علاوه بر فعال شدن مکانیزم ماشه،‌ شاهد مواضع رادیکال انگلستان و نزدیکی بیش‌از‌پیش این کشور به‌ مواضع آمریکا خواهند بود و این خبر خوشی برای آنها نیست. این خبر در حالی اعلام می‌شود که در پنجشنبه ۱۰بهمن ۹۸ خزانه‌داری آمریکا، سازمان انرژی اتمی رژیم و شخص علی‌اکبر صالحی را نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد و متعاقب آن براهان هوک،‌ نمایندهٔ ویژهٔ وزارت‌خارجهٔ آمریکا برای ایران، اعلام کرد: «رژیم ایران از محدودیت‌های ذخیرهٔ اورانیوم و سطوح غنی‌سازی که باید می‌داشت عبور کرده و آنها را نقض نموده است».

به این ترتیب باید منتظر انزوای بیشتر برای حاکمیت آخوندی و تنگ‌تر شدن حلقهٔ محاصرهٔ ‌ بین‌المللی بر گرداگرد او بود.

شرایطی که مسیر انزوا و فشار بیشتر جهانی بر رژیم را فراهم کرده و می‌کند بی‌تردید تغییر تعادل‌قوا در داخل کشور بین مردم و مقاومت مردم ایران با دیکتاتوری آخوندی است. آنها به‌عینه دیده‌اند که این رژیم پایگاه و آینده‌ای در میان مردم ایران ندارد. به‌عبارت دیگر این وضعیت همان‌طور که مهره‌های حکومتی و از جمله رئیس‌جمهور ارتجاع گفت، محصول افشاگریهای اتمی مقاومت ایران و نیز دست‌آوردهای قیام مردم ایران و خون شهیدان گلگون‌رخ آزادی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/819e4284-4752-42d6-b573-c3874b0b2243"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات