728 x 90

تأکید آنتونی بلینکن بر مقابله با دخالت‌های رژیم در منطقه و برنامه موشکهای بالستیک آن

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا طی مصاحبه‌یی گفت: رئیس‌جمهور بایدن تصریح کرده است: اگر رژیم ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌یی بازگردد، ایالات متحده همان کار را انجام خواهد داد. آمریکا سپس با دیگر کشورها برای رویارویی با رژیم ایران در موضوعات دیگر اقدام خواهد کرد. از جمله با دخالت‌های این رژیم در منطقه و برنامه موشکهای بالستیک آن مقابله خواهد کرد. (یورونیوز ۲اسفند).

 

 

شایان ذکر است که آنتونی بلینکن، در گفتگویی با رادیو سراسری آمریکا «ان.پی.آر» گفته بود: برای بازگشت ما به توافق اتمی، ابتدا رژیم ایران باید به متابعت از تعهدات خود در برجام بازگردد. در آن صورت ما هم اقدام مشابهی را خواهیم کرد. ما باید روی توافقی کار کنیم که قوی‌تر و طولانی‌تر از برجام قبلی باشد. ما باید مسائل دیگری که در برجام اصلی نبود و برای ما و کشورهای مختلف جهان مشکل آفرین هستند را به این برجام اضافه کنیم، مانند برنامه موشک بالستیک رژیم و اعمال بی‌ثبات کننده آنها در کشورها، یکی بعد از دیگری. به تمامی اینها باید پرداخته شود. بهرحال اولین قدم بازگشت رژیم ایران به متابعت است. بایدن هم تصریح کرده که اگر رژیم ایران این کار را کرد، ما هم اقدام مشابهی خواهیم کرد. مسیر برای دیپلوماسی باز است. ولی در حال حاضر رژیم ایران از متابعت بسیار دور است. ما صبر می‌کنیم و ببینیم که آنها چکار خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: هر کشوری باید شرایط را ارزیابی کرده و ببیند مصالحش در چیست؟ آنچه ما می‌دانیم این است که پس از خروج ما از برجام، رژیم ایران از محدودیت‌هایی که بر اساس برجام به آنها اعمال شده بود، خارج شد و نتیجه این شد که رژیم اکنون به تولید مواد مورد نیاز برای ساختن بمب اتمی بسیار نزدیکتر شده است. لذا به‌نظر من ما مشوقهایی در اختیار داریم تا بتوانیم رژیم ایران را دوباره در جعبه هسته‌یی قرار دهیم. این مشوق‌ها که رژیم ایران هم در ابتدا برای آن توافق کرد، لغو برخی تحریم‌هاست، آن هم در وضعیت اقتصادی که این رژیم دارد. . لذا من فکر می‌کنم هر دو طرف ما، و حتی متحدان و شرکای اروپایی و روسیه و چین هم منافعی در این کار داریم. این یک قدم لازم ولی ناکافی است. زمان به‌سرعت در حال گذشتن است و لذا اگر رژیم ایران به متابعت بازگشت، باید وارد توافق شویم(سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۲۸بهمن).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f1cef177-5aad-4be4-a487-f85c2842619d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات