728 x 90

تأثیر بحران ارز بر شتاب روند سرنگونی!

سقوط شتابان
سقوط شتابان

افزایش پرشتاب قیمت ارز، قدرت خرید ریال را طی چند روز اخیر ناگهان تا ۴۰درصد کاهش داد. این به‌معنی آن است که یک کارگر یا کارمند که قبلاً با یک میلیون تومان، میزان معینی کالا تهیه می‌کرد، امروز برای همان میزان کالا باید یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان بپردازد.

روشن است که این وضعیت در شرایطی که مردم محروم و حقوق بگیرانی که  در گذران زندگی با سختی و فشار زیاد مواجه بودند، دچار چه مشقت مضاعفی خواهند شد.

 علت سرآسیمگی حکومت آخوندی که این‌گونه بر آتش خشم و نارضایتی مردم بنزین می‌پاشند، در این روزها و تلاش و تقلا و تبلیغاتی که می‌کند تا افزایش قیمت ارز را به عواملی بیرونی مانند تلگرام و امنیت و توطئه دشمنان ربط بدهد، از اینجا ناشی می‌شود.

در زمینه در گل ماندن دولت روحانی  برای مهار قیمت ارز و افزایش سرسام‌آور آن، و همچنین خشم مردم از وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی که حاکمیت آخوندی ایجاد کرده است، عزیر اکبریان عضو مجلس ارتجاع می‌گوید: «تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست این ماشینی که تیم اقتصادی دولت است نه راننده داره نه فرمان داره معجزه است داره حرکت میکنه اینها باید هماهنگ بشوند... مردم به سیستم بانک به تیم اقتصادی دولت حتی به مجلس بی اعتمادند تا کی می‌خواهیم ما از این غافل بشیم. (رادیو فرهنگ ۲۱فروردین ۹۷)

به همین علت حتی کارشناسان و مهره‌های اقتصادی رژیم هم موضوع تثبیت نرخ ارز به قیمت ۴۲۰۰تومان را مانور و شوکی به اقتصاد فروریخته می‌دانند که نه تنها دردی از مردم دوا نمی‌کند که باعث سقوط شتابان خواهد شد.

یک سایت حکومتی  در مطلبی با عنوان «دلار ۴۲۰۰تومانی عملیاتی نمی‌شود» از قول مهدی پورقاضی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی رژیم می‌‌نویسد:

«به نظر م باید به مسئولان شوک و تکان داد، زیرا توجه ندارند که این مسیرهایی که می‌روند، ما را چه قدر به سمت سقوط می‌برد» (سایت حکومتی تابناک متعلق به پاسدار رضایی ـ ۲۱ فروردین)

علی تاجر نیا عضو سابق مجلس ارتجاع رشد سرسام‌آور قیمت ارز را ناشی از «از هم گسیختگی ساختار تصمیم‌گیران و تصمیم سازان» در دولت آخوند حسن روحانی می‌داند و از این که موضوع گرانی ارز بتواند «منجر به عدم ثبات در کشور و زمینه‌ساز رفتارهای غيرمعمول باشد که چند ماه گذشته» رژیم  شاهد آن بود ابراز نگرانی کرده  و می‌گوید: «قطعا این‌گونه مسائل می‌تواند برخی از بحرانها و ناهنجاریها را در جامعه ایجاد کند که اگر مهار نشود می‌تواند باعث آسیب‌های جبران ناپذیری شود». (خبرگزاری ایلنا ۲۱فرودین ۹۷)

سایت حکومتی فرارو ۲۱فروردین ۹۷ نیز در مطلبی با عنوان «روان جامعه زیر سم ضربه‌های "دلار"!» لرزه‌ییکه نوسانات ارز بر رژیم وارد می‌کند را به‌مثابه ضربه بر ذهنیت نظام می‌داند و می‌نویسد: «تمایل مردم برای تبدیل پول ملی به پول خارجی باید در کانکست بزرگتری به نام "بی اعتمادی" بررسی شود. یعنی جامعه ما در وضعیتی قرار گرفته که آینده‌اش به هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست. وقتی جامعه‌ای به این مفهوم در حالت نابسامانی و سردرگمی باشد قطعاً مردم در تصمیم گیریها نرمال رفتار نمی‌کنند. وقتی به‌صورت مداوم و نسلی با بحران مواجه باشید، ذهنیت شما همیشه اوضاع را بحرانی و بی‌ثبات می‌بیند».

خبرگزاری ایلنا ۲۱فروردین ۹۷ نیز ضمن اعتراف به این‌که تبعیض، فساد و ظلمی که حکومت فاسد آخوندی به مردم روا داشته زمینه‌ساز قیام دی‌ماه ۹۶ بوده است، به لاعلاج بودن درمان این مشکلات چنین اذعان می‌کند: «بدون تردید در صورت غفلت از درمان اساسی و بموقع، ویروس‌ها، فرصت را غنیمت شمرده و زخم‌ها را عفونی می‌سازند که درمان در این مرحله از منظر فرایندی سخت و پیچیده‌تر، از نظر بازه زمانی طولانی‌تر و از لحاظ اقتصادی پرهزینه‌تر است و در مواردی که به سرطان منجر شود، صعب العلاج خواهد بود».

واضح است که بحران گران شدن نرخ ارز ناشی از بحرانهای انباشته‌ و حل نشده‌ اقتصادی است که اکنون به  تهدیدی جدی برای تمامیت نظام آخوندی تبدیل شده است.

در زمینه اقرار به این بحرانها و چالشها است که عباس آخوندی وزیر مسکن دولت روحانی حاکمیت آخوندی را «در وضعیت پرچالشی» می‌بیند که در آن «رضایتمندی طبقات مختلف اجتماعی» اندک است.

در تشریح  این وضعیت پرچالش وزیر دولت آخوند حسن روحانی اضافه می‌کند: «ما نزدیک به 5میلیون فقیر در پیرامون شهر تهران بزرگ با۱۲ تا ۱۳میلیون نفر جمعیت داریم. وجود از هم گسیختگی اجتماعی و بحران هویت در تهران و دیگر شهرهای ایران نیاز به اثبات ندارد واقعیت این است که جوانان ما هراس سنگینی از آینده دارند. نکته کلیدی و بنیادی سخن من این است که ریشه مشکلات در «از‌جاکندگی اجتماعی» است؛ ما دچار از جاکندگی هویتی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و... هستیم. در غربت قرار گرفتن مفهوم ایران [بخوانید در غربت قرار گرفتن مفهوم حاکمیت فاسد آخوندی] این وضع را ایجاد کرده است».(خبرگزاری ایسنا ۲۱فروردین ۹۷)

در چنین اوضاعی مفهوم «از هم گیسختگی ساختار تصیم گیران وتصمیم سازان» نیز برای حل این چالشها و درشرایط کنونی برای  مهار بحران نرخ ارز نیز واضح و روشن است.

مفهوم از هم گیسختگی ساختار تصمیم‌گیران این است که این دولت ضدمردمی و نظام فاسد عاجزتر از این هستند که این بحرانها را مهار کنند ولاجرم این وضعیت منجر به قیام مردم و منجر به سرنگونی این رژیم فاسد و عقب مانده می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f40747c9-78db-41cd-91bf-3e0423d0cb0c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات