728 x 90

بیانیهٔ اکثریت سنای ایتالیا در حمایت از مبارزه مردم ایران

سخن روز
سخن روز

بیانیهٔ اکثریت سنای ایتالیا، برای حمایت از مردم ایران در مبارزه برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین از دولت، با امضای ۱۰۴تن از سناتورها انتشار یافت. این بیانیه روز چهارشنبه ۲۳فروردین در کنفرانسی با عنوان «نقشه‌مسیر به‌سوی جمهوری دموکراتیک در ایران» که در سالن لااستامپای پارلمان ایتالیا برگزار شد، ارائه شد. در این کنفرانس خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت برای دوران انتقال حاکمیت به‌مردم ایران و شماری از اعضای سنا و پارلمان ایتالیا سخنرانی کردند.

یک وزیر، ۳ نایب‌رئیس سنا، ۳دبیر سنا، رؤسای ۵کمیسیون، رؤسای ۴گروه سیاسی و نایب‌رئیسان ۱۲کمیسیون از امضا کنندگان بیانیه اکثریت سنای ایتالیا هستند. هم‌چنین امضای یک نخست‌وزیر پیشین، ۳معاون نخست‌وزیر و ۲وزیر سابق پای این بیانیه دیده می‌شود.

در بیانیهٔ اکثریت سنای ایتالیا از جمله آمده است:

«از ۶ماه پیش، ایران شاهد یک خیزش مردمی گسترده می‌باشد که خواستار آزادی و دموکراسی است. بیش از ۷۵۰معترض کشته و ۳۰هزار نفر دستگیر شده‌اند. در حالی که هر تغییری باید از جانب مردم ایران و مقاومت آنها باشد، جامعه بین‌المللی مسئولیت خاص خود را دارد».

بیانیه تصریح می‌کند: «ما در همبستگی با مردم ایران در کنار خواست آنها برای جمهوری دموکراتیک، با جدایی دین از دولت می‌ایستیم که در آن هیچ فردی، به‌خاطر دین یا نسبت موروثی و خانوادگی، هیچ امتیازی بر دیگران نداشته باشد. مردم ایران حول این ارزشهای دموکراتیک متحد هستند. آنها با شعارهای خود روشن کرده‌اند که همه اشکال دیکتاتوری اعم از شاه مخلوع یا رژیم دینی فعلی و هر گونه ارتباط با هر یک از این دو دیکتاتوری را رد می‌کنند».

بیانیهٔ اکثریت سنای ایتالیا، در اعلام حمایت خود از مبارزه مردم ایران تأکید می‌کند: «برنامه ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی پرزیدنت شورا، برنامه‌یی که از دو دهه پیش اعلام شده و شامل انتخابات آزاد، آزادی بیان و اجتماعات، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، خودمختاری ملیتهای ایران و ایران غیرهسته‌یی می‌باشد، همان ارزشهایی است که ما در کشورهای دموکراتیک از آن دفاع می‌کنیم».

در کنفرانس «نقشه‌مسیر به‌سوی جمهوری دموکراتیک در ایران» سناتور ترتزی وزیر خارجهٔ پیشین ایتالیا در سخنان خود، خطاب به‌خانم مریم رجوی گفت: «شهدای شما برای عدالت و صلح و امنیت جان فدا کردند که برای همه ما الهام‌بخش بوده است. شما شهامت پرداخت این بها را داشته‌اید و ما پارلمانترها مدیون شما هستیم. مقاومت شما دهها سال است علیه دیکتاتوری مذهبی و فاشیستی ادامه داشته. همه این مقاومت و اراده این مقاومت را می‌شود در اشرف دید. ما با شما در سرنوشت مشترکی به‌سر می‌بریم».

نماینده پتسولا گفت: «سفارت رژیم ایران در نامه‌یی سفر ما به‌اشرف را محکوم کرد. این برای ما مدال افتخار است. ایتالیا باید با مردم ایران همبسته باشد و در مقابل سیاست باجگیری رژیم ملاها بایستد... رژیم خروار خروار دروغ تحویل سفارتهای خارجی می‌دهد. ما باید جلو این کار بایستیم. سیاست ما باید بر اساس واقعیات باشد و نه مزخرفات رژیم ایران».

سناتور اسکوریا در سخنرانی خود گفت: «ما باید یک تحرک قوی داشته باشیم که از شورای ملی مقاومت حمایت کنیم. من فکر می‌کنم این قیام که باید به‌آن انقلاب گفت، رژیم ایران را رها نخواهد کرد. تاریخ تکرار نمی‌شود. دیکتاتورها نمی‌توانند سرنوشت یک ملت را به‌دست بگیرند. مردم ایران نمی‌خواهند به‌دیکتاتوری گذشته بازگردند».

در کنفرانس «نقشه‌مسیر به‌سوی جمهوری دموکراتیک در ایران»، خانم مریم رجوی نیز به‌طور آنلاین سخنرانی کرد و با اشاره به‌تداوم مبارزه و مقاومت مردم ایران در قبال فاشیسم مذهبی حاکم گفت: سلسله قیامهای سال‌های اخیر در شهریور۱۴۰۱ به‌قیام گسترده و پرتوانی ارتقا یافت که نقطه عطفی در سرنوشت حکومت ولایت فقیه است و تزلزل و شکنندگی این رژیم را که ما از سال‌ها پیش بر آن تأکید می‌کردیم در مقابل چشم جهانیان قرار داد

خانم رجوی تأکید کرد: زمان آن است که دولتهای غرب با بازنگری بنیادی سیاست خود در قبال ایران، در کنار مردم ایران قرار گیرند... زمان آن است که ایتالیا حقانیت و ضرورت مبارزه مردم ایران برای سرنگونی رژیم را تأیید کند و مشروعیت نبرد جوانان شورشگر با سپاه پاسداران را به‌رسمیت بشناسد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b93d4584-fd5f-4240-8c0b-4ba42612ddf4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات