728 x 90

بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا در مورد عدم همکاری رژیم آخوندی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

وزارت‌خارجه آمریکا طی بیانیه‌یی روز ۱۵اسفند ۹۸ در مورد خودداری رژیم آخوندی از همکاری با آژانس و ممانعت از بازدید بازرسان از سایتهای اعلام نشده اتمی بر ضرورت حسابرسی از این رژیم تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً دو گزارش در مورد پنهان‌کاری فعالیتها و مواد هسته‌یی رژیم ایران منتشر کرده است. خودداری رژیم ایران از اعلام مواد هسته‌یی به‌معنای نقض آشکار معاهده ان پی تی است. این رژیم باید فوراً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهدات اتمی پایبند باشد.

وزارت‌خارجه آمریکا می‌افزاید: رژیم ایران به دروغ‌گویی درباره برنامه‌های تسلیحات هسته‌یی خود ادامه می‌دهد، همان‌گونه که درباره ساقط کردن هواپیمای مسافربری و لاپوشانی ابعاد شیوع ویروس کرونا دروغ گفت. با توجه به برنامه‌های هسته‌یی مخفیانه رژیم ایران در گذشته و سابقه دوگانگی ننگ آورش، اعلام نکردن وجود هر گونه مواد و فعالیت‌های هسته‌یی مسأله‌ای بسیار جدی است.

 

بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا اضافه می‌کند: ایالات متحده هم‌چنان متعهد است که هر گونه راه دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی را ببندد. با توجه به برنامه تسلیحات هسته‌یی رژیم ایران در گذشته، ضروری است این رژیم به‌صورت قابل تایید، نشان دهد چنین فعالیت‌هایی را کنار گذاشته است. و مهمتر این که، ما هفت ماه دیگر تا رفع تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران فاصله داریم. شورای امنیت سازمان ملل باید قبل از انقضای تحریم تسلیحاتی، این تحریم‌ها را تمدید کند.

 

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا هم‌چنین آمده است: ما از گزارش عفو بین‌الملل مبنی بر کشته شدن حداقل بیست و سه کودک توسط نیروهای امنیتی رژیم در اعتراضات آبان ماه، دل آزرده شده‌ایم. رژیم ایران واقعاً یک رژیم قانون‌شکن است.

 

به‌دنبال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأکید بر لزوم بازرسی از سایتهای مشکوک رژیم، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم دسترسی آژانس به این سایتها را رد کرد و گفت: «آنچه که مسلم هست این هستش که سؤال آژانس، درخواست اطلاعات درخواست دسترسی بایستی یک مبانی حقوقی داشته باشه. بدون مبانی حقوقی هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نباید اطلاعاتی بده و نباید دسترسی بده. اینها تعریف شده، چهارچوب داره. چهارچوب حقوقی هست بر اساس قراردادپادمانی، بر اساس پروتکل الحاقی.»

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در مصاحبه با رویترز روز ۱۳اسفند گفت: «رژیم ایران یا باید همکاری کند یا با بحران دیگری مواجه می‌شود. ما اصرار داریم به سه مکانی که احتمال فعالیت اتمی در آنها است دسترسی داشته باشیم و رژیم ایران باید پاسخگو باشد اما نیست. موضوع جدیست و ما در مسیر بحرانی در جدیدی حرکت می‌کنیم».

 

ناظران اتفاق‌نظر دارند که سر باز زدن رژیم از همکاری با آژانس، هم نقض آشکار توافق اتمی است و هم نشان می‌دهد که این رژیم، هیچگاه پنهان‌کاری به‌منظور ادامه پروژه تسلیحات اتمی را کنار نگذاشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae6c9d9a-0e75-4847-a149-bfccb84141a2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات