728 x 90

بیانیه هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست جمعه و موکول شدن مذاکرات به هفته آینده

نشست برجام وین
نشست برجام وین

جلسه کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) جمعه، ۹آوریل (۲۰فروردین)، در وین به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی با شرکت نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و رژیم ایران ادامه یافت.

در اطلاعیه‌یی که در این خصوص منتشر شده آمده است که دو کار گروه برای اقدامات اجرای تعهدات هسته‌یی و بازگشت محتمل آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها تشکیل شده است و هماهنگ‌کننده، تماسهای جداگانه خود با همه شرکت‌کنندگان و ایالات متحده را ادامه خواهد داد.

کمیسیون مشترک گروه‌های کارشناسی را موظف کرد کار خودشان را ادامه دهند و توافق کرد طی هفته آینده در وین مجدد تشکیل جلسه بدهند. (یونیون اکسترنال اکشن ۲۰فروردین۱۴۰۰).

 

رویترز: با توجه به پیچیدگی مراحل قانونی لغو تحریم‌ها علیه رژیم ایران بسیار خوش‌بینانه است. فکر کنیم که این موضوع طی چند هفته حل و فصل شود. این کار نیازمند آن است که رژیم ایران از خواسته‌های خود بر سر تحریم‌ها کوتاه بیاید.

 

اگر خامنه‌ای نگران پیامدهای سیاسی یک موفقیت دیپلماتیک در وسط انتخابات در ایران باشد آن وقت رژیم تهران پای خود را روی ترمز می‌گذارد. خامنه‌ای که حرف آخر را می‌زند با لغو گام‌به‌گام تحریم‌ها مخالفت کرده است

 

رویترز ۹آوریل-۲۰فروردین درباره مذاکرت برجامی در وین گزارش داد:

دیپلماتهای غربی گفتند طی هفته‌های آینده معلوم می‌شود که آیا این گفتگوها قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم ایران به نتیجه خواهد رسید یا نه؟

یک منبع ارشد دیپلماتیک اروپایی گفت، با توجه به‌پیچیدگی موضوع مراحل قانونی لغو تحریم‌ها علیه رژیم ایران، بسیار خوش‌بینانه است که فکر کنیم که این موضوع طی چند هفته حل و فصل شود.

هنری رم Rome تحلیلگر گروه یوروآسیا گفت در حال حاضر بستگی به انتخاب رژیم ایران دارد. اگر رژیم تصمیم بگیرد که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوریش سریع عمل کند، نیازمند آن است که رژیم ایران در مورد خواسته‌های خود بر سر تحریم‌ها و روند لغو آن کوتاه بیاید و در این صورت آمریکا بدون شک همراهی خواهد کرد. اما اگر رژیم از موضع آمریکا ناخرسند باشد، یا خامنه‌ای نگران پیامدهای سیاسی یک موفقیت دیپلماتیک در میان انتخابات باشد، آنوقت رژیم تهران پای خود را روی ترمز می‌گذارد.

خامنه‌ای که حرف آخر را در امور کشوری می‌زند با لغو گام‌به‌گام تحریم‌ها مخالفت کرده است (رویترز ۲۰فروردین۱۴۰۰).

 

 

عراقچی در پایان نشست وین: لغو کلیه تحریم‌های آمریکا گام ضروری برای احیای برجام است، در غیراین صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا ۲۰فروردین۱۴۰۰) عباس عراقچی رئیس هیات رژیم در وین بار دیگر اعلام کرد: لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

عراقچی ضمن تأکید بر اراده نظام برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرفهای مقابل است و در غیراین صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۰فروردین۱۴۰۰).

 

 

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران در زمینه فعالیت‌های تروریستی، نقض حقوق‌بشر، برنامه موشک بالستیک و حمایت از گروه‌های نیابتی ادامه می‌یابد.

ند پرایس: ما بر این باوریم که برنامه موشک بالستیک و نقض حقوق‌بشر و حمایت رژیم ایران از گروه‌های نیابتی و حمایت آن از تروریسم، همگی چالشهای عمیقی برای ما و متحدان منطقه ماست. به همین خاطر ما از طریق تحریم‌ها مقابله با این چالشها را ادامه می‌دهیم. به عبارت دیگر وقتی به فعالیت‌های تروریستی رژیم ایران، حمایتش از تروریسم و نقض حقوق‌بشر و برنامه موشک بالستیک و حمایتش از گروه‌های نیابتی برمی گردد، ما فشار بر آنها را ادامه می‌دهیم و تحریم‌ها کماکان ابزاری مهم برای انجام اینکار است (سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۲۰فروردین۱۴۰۰).

 

 

مایکل والتز نماینده کنگره آمریکا ۱۴۰ نماینده کنگره آمریکا شامل ۷۰نماینده دموکرات و ۷۰نماینده جمهوریخواه در نامه اخیر خود به جو بایدن تصریح کردند هر گونه توافق با رژیم ایران باید توقف تروریسم و برنامه موشکهای بالستیک و آزادی گروگانها را دربرگیرد.

مایکل والتز: این سخنان جو بایدن که تا رژیم ایران به تبعیت کامل از برجام بازنگردد ما هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم درست است. اقتصاد این رژیم نابود شده است. صدور نفتش متوقف شده است طوری که نمی‌تواند حقوق تروریست هایش را در خاورمیانه را بدهند (فاکس نیوز ۱۹فروردین۱۴۰۰).

 

ایلین لوریا نماینده کنگره آمریکا در مورد شروع مجدد مذاکرات با رژیم ایران ملاحظات جدی دارم. این رژیم غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح خطرناک و غیرقابل قبول ادامه می‌دهد به همین دلیل من قطعنامه دو حزبی شماره ۲۱۴رادر محکومیت برنامه اتمی این رژیم ارائه دادم (توئیتر ایلین لوریا ۱۹فروردین۱۴۰۰).

 

 

عضو هیأت مذاکره‌کننده رژیم آخوندی در وین تنها گزینه روی میز لغو عملی همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است

غریب‌آبادی، عضو هیأت مذاکره‌کننده حکومت آخوندی در مذاکرات وین، در مصاحبه با سایت ولی‌فقیه ارتجاع گفت: تنها گزینه روی میز جمهوری اسلامی لغو عملی همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است و راستی‌آزمایی یعنی قراردادهای نفتی ما منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانالهای بانکی به داخل منتقل شود یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنشها از کانالهای مالی مختلف انجام شود.

در همین حال، سایت خامنه‌ای با انتشار کلیپی مشروحی، بخشهایی از سخنرانیهای خامنه‌ای و کارگزاران اتمی رژیم را بر ضرورت لغو تحریم‌های نفتی تأکید کرد.

سایت خامنه‌ای ۱۹فروردین۱۴۰۰:

خامنه‌ای: آنچه که مطالبه منطقی ما و مطالبه عقلانی ماست رفع تحریم‌هاست. تحریم‌ها باید برداشته بشه. این حق غصب شده ملت ایرانه.

ظریف: هدف برجام این بود که اون تحریم‌ها را برداریم. امروز برای این‌که همان شرایط فراهم بشه، صرفاً بازگشت به برجام برای آمریکا کافی نیست، بلکه باید تحریم‌ها رو برداره. اونی که برای ما مهمه، این است که آمریکا تحریم‌ها را بردارد.

خامنه‌ای: اگر چنان‌چه تحریم‌ها برداشته نشد برگشت آمریکا به برجام حتی به ضرر ما ممکن است تمام بشه. به نفع ما که نیست به ضرر ما ممکنه تمام بشه.

 

 

رئیس سازمان انرژ‌ی اتمی رژیم: مجاهدین در سال ۸۱ اعلام کردند جمهوری اسلامی یک تأسیسات سری می‌سازد، اینها کار سری را جا انداختند و از آنجا ما را وارد یک چالش جدی کردند

سایت خامنه‌ای ۱۹ فروردین ۱۴۰۰:

صالحی: زمانی که آقای البرادعی مدیرکل بود بنده هم نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودم فکر می‌کنم سال ۸۱ بود اگر اشتباه نکنم وقتی که منافقین اعلام کردند که ایران در نطنز دارد مثلاً یک تأسیسات سری می‌سازد خب؟ قبل از آن ما البرادعی را آورده بودیم ایران به او گفتیم آقای البرادعی ما در اصفهان داریم یو سی اف درست می‌کنیم تأسیسات یو سی اف تبدیل اورانیوم یعنی اورانیوم را تبدیل به گاز یو اف شش می‌کنیم بعد از یکی دو سال تأسیسات نطنز کلید خورد و عرضم به حضور شما منافقین آمدند اعلام کردند که جمهوری اسلامی دارد مثلاً مخفیانه این کار را می‌کند آمدند اینها جا انداختند این دروغ بزرگ را جا انداختند از آنجا که ما را وارد یک چالش جدی کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/45cdfea1-aa1d-4b72-9cbe-ea8d3ee9a11c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات