728 x 90

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته توسط رژیم ایران

کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش خبرگزاری فرانسه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل روز دوشنبه تأیید کرد رژیم ایران سانتریفوژهای پیشرفته را نصب کرده است این در حالیست که تهدید آن می‌رود برجام فروبپاشد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در وین پایتخت اتریش و مقر این سازمان آغاز به کار کرد. مدیرکل موقت آژانس از جمله درباره اجرای توافق هسته‌یی با رژیم ایران، به اعضا گزارش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سند آژانس بین‌المللی نشان می‌دهد رژیم ایران در حال تغییر لوله‌کشی‌ها بر روی خطوط سانتریفیوژها است در حالی که لوله‌کشیهای کنونی مخصوص جمع‌آوری اورانیوم برای سانتریفوژهای نوع «تحقیق و توسعه» هستند. آژانس می‌گوید این اقدام رژیم ایران می‌تواند نقض برجام به‌شمار بیاید.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر در روند غنی سازی اورانیوم را شروع کرده است. اقدامی که بر اساس برجام ممنوع بوده است.  در بیانیه ای که روز دوشنبه در محل شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش خوانده شد، آژانس تایید کرد تعداد سانتریفیوژهای "نصب شده یا در حال نصب ۲۲ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۴ ، یک دستگاه آی آر ۵، ۳۰ دستگاه آی آر ۶ و سه دستگاه آی آری ۶ اس است."

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین می‌گوید  رژیم ایران در حال تغییر لوله های اتصال سانتریفیوژها است. اتصالات فعلی برای تحقیق و توسعه مناسب است. آژانس می گوید این تغییرات نقض برجام است.

کرونل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌یی گزارش بازدید خود از تهران را به شورای حکام ارائه داد. وی در این بیانیه بر ضرورت پاسخگویی سریع رژیم ایران به سؤالات مربوط به کامل بودن اعلامیه‌های پادمان رژیم ایران تأکید کرده است.

در این بیانیه آمده است:

در رابطه با برجام این آژانس در مورد آخرین فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه سانتریفیوژها مطلع شد. من دیروز گزارشی در مورد راستی‌آزمایی آژانس از آن فعالیتها منتشر کردم.

آژانس به راستی‌آزمایی و مانیتور تعهدات مربوط به اتمی ایران تحت برجام ادامه خواهد داد. من هرنوع تحولات بیشتر را به این هیات در زمان مناسب گزارش خواهم کرد.

این آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف از مواد اتمی اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه پادمان ادامه می‌دهد. ارزیابیها در رابطه عدم وجود مواد هسته‌ایی و فعالیت‌های هسته‌ایی اعلام نشده در ایران ادامه دارد.

در رابطه با اجرای توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی در خلال مذاکراتم در تهران من بر اهمیت همکاری کامل و بموقع ایران تأکید کردم.

من همچنین بر ضرورت پاسخگویی سریع ایران به سؤالات مربوط به کامل بودن اعلامیه‌های پادمان ایران تأکید کردم.

این آژانس به تلاشهای خود ادامه داده و به‌طور فعال درگیر خواهد بود. و زمان بسیار اهمیت دارد.

کار راستی‌آزمایی آژانس همیشه مطابق با دستورکار ما و اجرای پادمانهای مقرر شده بوده است. این کار مستقل، بیطرفانه، واقعی و حرفه‌یی بوده است. ما به کار در این رابطه ادامه می‌دهیم که برای حفظ اعتبار آژانس هم در حال و هم آینده ضروریست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33ae0c8a-098f-492e-aab3-43db5f21bf8a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات