728 x 90

بیانیه آمریکا به شورای حکام برای همکاری رژیم ایران در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم

شورای حکام آژانس
شورای حکام آژانس
  • بیانیه هیأت آمریکا در شورای حکام آژانس:
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اطمینان حاصل کند که رژیم ایران به تعهدات پادمان خود عمل می‌کند و هیچ نشانه‌یی درباره مواد هسته‌یی در ایران وجود ندارد.
  • آخرین گزارش مدیرکل نشان می‌دهد نه تنها چنین نیست بلکه سؤالات برجسته در حال افزایش است.
  • متابعت رژیم ایران از تعهدات پادمان اختیاری نیست و مستقل از تعهدات برجامی این رژیم است و به‌طور خاص تشخیص ذرات اورانیوم فرآوری شده شیمیایی توسط آژانس در دو مکان اعلام نشده بسیار نگران‌کننده است.
  • رژیم ایران توضیحات لازم در مورد این مکانها یا مکان پاکسازی شده‌یی که آژانس معتقد است این رژیم با فلز اورانیوم کار کرده ارائه نمی‌دهد.
  • اکنون فرصت دیگری از طرف مدیر آژانس به رژیم ایران داده شده است تا همکاریهای ضروری را تا قبل از اجلاس بعدی آژانس ارائه کند، آمریکا از نزدیک مراقب است تا پاسخ سازنده رژیم ایران را ببیند.

 

بیانیه هیأت دیپلماتیک آمریکا در شورای حکام آژانس –وین ۴مارس۲۰۲۱

بیانیه هیأت دیپلماتیک آمریکا در شورای حکام آژانس –وین ۴مارس۲۰۲۱: ایالات متحده قویاً امیدوار است سرانجام نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌یی (رژیم) ایران برطرف شود. برای دستیابی به این نتیجه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند اطمینان حاصل کند که (رژیم) ایران به تعهدات پادمان خود عمل می‌کند و هیچ نشانه برجسته‌یی درباره مواد هسته‌یی در ایران وجود ندارد که تحت راستی‌آزمایی آژانس انرژی هسته‌یی بین‌المللی نباشد. آخرین گزارش مدیرکل نشان می‌دهد که نه تنها چنین نیست، بلکه سؤالات برجسته در حال افزایش است. ایالات متحده در نگرانی دیگران در مورد تحولات گزارش‌شده توسط دبیرکل شریک است. متابعت از تعهدات پادمان اختیاری نیست و مستقل از اجرای تعهدات برجامی توسط رژیم ایران است.

به‌طور خاص، تشخیص ذرات اورانیوم فرآوری شده شیمیایی توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی در دو مکان اعلام نشده که سال گذشته رژیم ایران برای هفت ماه به آژانس انرژی هسته‌یی بین‌المللی اجازه دسترسی نداد، بسیار نگران‌کننده است. این‌که رژیم ایران هنوز توضیحات لازم در مورد این مکانها یا مکان کاملاً پاکسازی شده‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی معتقد است این رژیم ممکن است در بازه زمانی ۲۰۰۲-۲۰۰۳ با فلز اورانیوم کار کرده باشد، ارائه نمی‌دهد نیز باعث تعمیق نگرانی می‌شود. این به روزرسانی‌ها در پشت صحنه بیش از دوساله شناسایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی، در مورد وجود ذرات مواد هسته‌یی در چهارمین مکان اعلام نشده در ایران صورت می‌گیرد. مدیرکل گزارش داد که به‌رغم ۱۸ماه درگیر بودن، توضیحات رژیم ایران در مورد وجود این ذرات هم‌چنان نامطلوب است زیرا از نظر فنی معتبر نیستند.

 

در تمام ۴مورد ذکر شده، آژانس به‌دنبال این است که اطمینانی را برقرار کند که هیچ ماده تعیین‌تکلیف نشده هسته‌یی تا امروز وجود ندارد و این‌که توضیحات مواد هسته‌یی موجود به‌طور کامل تعریف شده باشند. برای ایجاد اطمینانی که رژیم ایران می‌گوید جامعه جهانی باید نسبت به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت اتمیش داشته باشد، رژیم ایران باید بدون هیچ تأخیری در حل این مسائل همکاری کامل با آژانس داشته باشد.

در چارچوب این تحولات پادمانی نگران‌کننده، رژیم ایران اخیراً به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی اطلاع داده است که از ۲۳فوریه، اجرای تعدادی از اقدامات مهم تأیید و نظارت، از جمله اقدامات خاص برجامی و مفاد پروتکل الحاقی ایران را متوقف خواهد کرد. پروتکل الحاقی اطلاعات و دسترسیهای مهم آژانس انرژی هسته‌یی بین‌المللی را برای کسب اطمینان از عدم وجود مواد هسته‌یی و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. پایان دادن به چنین نظارتی چگونه می‌تواند در خدمت هدف ایران در برقراری مجدد اعتماد نسبت به برنامه‌ها و اهداف هسته‌یی‌اش است؟ به‌طور خلاصه، این مراحل غیرسازنده است و این رژیم باید معکوس عمل کند.

ما از حرفه‌یی بودن مدیر کل و تیم وی در تلاش برای تعامل با ایران در این موارد مهم راستی‌آزمایی، از جمله سفر اخیر آنها به تهران، قدردانی می‌کنیم. توجه می‌دهیم به این اعلام که رژیم ایران به اجرای توافقنامه پادمان جامع خود با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی به‌طور کامل و بدون محدودیت ادامه خواهد داد و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی و رژیم ایران در مورد برخی اقدامات نظارت و تأیید به تفاهم فنی موقت رسیده‌اند.

ما هم‌چنین پیام روز گذشته و امروز صبح مدیرکل آژانس را یاداور می‌شویم که او یک نامه دیگری برای پیشنهاد تعامل متمرکز و سیستماتیک حول این موضوعات با رژیم ایران را داده است با این هدف که این مشکلات با همکاری حل و فصل شوند و ما قویاً امیدواریم که رژیم ایران این پیشنهاد را بپذیرد.

ما به‌طور کامل از تلاشهای مدیر کل آژانس اتمی حمایت می‌کنیم در عین‌حال بر ضرورت برآورده ساختن تعهدات رژیم ایران به راستی‌آزمایی و التزاماتش تأکید می‌کنیم.

 

اکنون فرصت دیگری از طرف مدیر آژانس به رژیم ایران داده شده تا همکاریهای ضروری خود را تا قبل از اجلاس بعدی آژانس ارائه کند. ما از نزدیک مراقبیم تا پاسخ سازنده ایران را برای ماده کردن این پروسه ببینیم. ایالات متحده مانند دیگر اعضای شورا دیدگاه خود را با گامهای بعدی شورای حکام تنظیم می‌کنیم بر این اساس که آیا ایران اکنون از این فرصتی که در مقابلش هست استفاده می‌کند تا بالمآل به‌طور معتبری به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی اتمی پاسخ دهد.

راستی‌آزمایی قوی جوهر اصلی سیستم عدم تکثیر تسلیحاتی و خشت بنیادینی است که ترتیبات و توافقات یک عدم تکثیر تسلیحاتی اتمی پایدار بر آن استوار است. رئیس‌جمهور بایدن روشن ساخته: «ما آماده‌ایم تا در یک دیپلوماسی هدفمند به‌منظور بازگشتی دوجانبه به تعهدات برجام وارد شویم». در عین‌حال که موضوعات پادمانی مباحث کاملاً جدایی هستند، حل و فصل آنها نیز برای ایجاد اعتماد به تضمینهای هسته‌یی که ایران می‌دهد بسیار مهم به‌شمار می‌روند. بنابراین، شورای حکام بایستی تا حل و فصل این موضوعات، محکم و قاطع بایستد. (سایت هیأت دیپلماتیک آمریکا در سازمانهای بین‌المللی در وین، ۴مارس۲۰۲۱)

 

بیشتر بخوانید:

تولید اورانیوم فلزی به دستور آخوند روحانی متوقف شده است

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d9947b7d-dd7d-492e-a3a8-5cc972028ee8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات