728 x 90

بی‌آبی؛ «بحران اجتماعی، پیشران بحران امنیتی»

بحران بی‌آبی در خوزستان
بحران بی‌آبی در خوزستان

بحران بی‌آبی هم یکی دیگر از ابرچالشهایی است که نظام آخوندی گریبانگیر مردم به‌خصوص مردم استانهای مرکزی و جنوبی کشور کرده است.

در حال حاضر بیش از ۱۱شهر استان خوزستان در وضعیت بی‌آبی قرار دارند و نزدیک ۷۰۰روستا فاقد لوله‌کشی آب هستند و آب آنها توسط تانکر تأمین می‌شود که روشن است نمی‌تواند پاسخگوی کمترین نیاز آنها باشد

در رابطه با این ابر بحران، پیش از این عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت روحانی گفته بود: «تا سال۱۴۲۰ در زمینهای اطراف کوه‌های زاگرس و جنوب البرز تا دریاهای جنوب و مرزهای شرقی اثری از کشاورزی نخواهد بود و طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان کشور شده است» (خبرگزاری ایرنا ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

او هم‌چنین چند سال قبل در یک موضع‌گیری دیگر به نقش حاکمیت آخوندی در به‌وجود آمدن بحران آب اعتراف کرده بود: «سیاست‌های دولت به ورشکستگی آبی کشانده شده. این سیاست‌ها باعث شده امروز یک تالاب و دریاچه زنده در کشور وجود نداشته باشد» (خبرگزاری ایسنا ۲۳مهر ۱۳۹۶).

برداشت بی‌رویه آب توسط نهادهای حکومتی خصوصاً سپاه پاسداران برای تأمین آب کارخانه‌ها و زمین‌ها و مؤسسات غارتگر آن، در بسیاری از نقاط کشور خصوصاً در استانهای مرکزی و جنوبی، منجر به پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و خشکی تالابها و رودخانه‌ها شده است.

کارشناسان محیط‌زیست نیر وضعیت بحرانی تالابها و دریاچه‌هایی مانند گاوخونی، بختگان، هامون، پریشان و ارومیه را پیآمد مستقیم ساخت سد در حوزه آب‌ریز آنها ارزیابی می‌کنند.

 

در سال۹۵ مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت آخوند روحانی بحران آب را دومین بحران بعد از نابسامانی اقتصادی پیش‌بینی کرد.

اکنون پنج سال پس از این پیش‌بینی بحران آب گریبان مردم استانهای مرکزی، جنوبی و استان سیستان و بلوچستان را گرفته است، خصوصاً کشاورزان که درآمدشان از کشاورزی است و زمینهای آنها تشنه آب است.

واقعیت این است که از پنج سال قبل وقوع بحران آب در کشور پیش‌بینی می‌شد، امکان چاره‌جویی برای برای جلوگیری از وقوع این بحران وجود داشت، اما حاکمیت دزد و چپاولگر آخوندی نه تنها هیچ اقدامی در این زمینه نکرد، بلکه فشار را بر کشاورزان محروم خصوصاً کشاورزان در استانهای خوزستان و اصفهان را بالا برد.

دولت ضدمردمی ضمن این‌که آب رودخانه‌های آنها را به سوی صنایع آب بر وابسته به سپاه و دولت سرازیر کرد، آنها را از کشت محصولاتی مانند برنج و دیگر محصولات که از نظرش آب‌بر بود ممنوع کرد.

 

بحران کنونی آب در خوزستان در حالی است که در این استان رودخانه‌های کارون، کرخه دز، بهمن‌شیر، جراحی و رودهای دیگری وجود دارند، اما در اثر تخریب محیط‌زیست و ربودن آب این رودخانه‌ها از سرچشمه توسط نهادهایی مانند سپاه پاسداران، تمامی آنها که روزی از رودخانه‌های پرآب خوزستان بودند، اکنون فاقد حداقل آب هستند.

در همین رابطه روزنامه آرمان نوشت: «در بخش نیسان با ۲۵روستا، حدود ۱۰هزار نفر جمعیت دارد و رودخانه‌های کرخه و نیسان (از انشعابات کرخه) در منتهی‌الیه مصب هورالعظیم از این بخش می‌گذرند. شمال خوزستان نیز در محاصره سدهای بزرگ است، بخش دهدز در شهرستان ایذه با ۱۰۰روستا در فاصله پنج کیلومتری در میان سدهای کارون ۳ و کارون ۴ قرار دارد؛ این بخش که همیشه با مشکل آب مواجه بوده، اکنون در شرایط دشوارتری قرار دارد. عضو شورای روستای قلعه سرد در بخش دهدز می‌گوید: «۶روز است که مردم روستا بدون آب هستند و تانکر آبرسانی هر ۶روز یک‌بار برای اهالی آب می‌آورد. مادری را سراغ دارم که ۲روز است نتوانسته نوزاد خود را با آب تمیز کند و بشوید» (آرمان ۲۶تیر ۱۴۰۰)

 

این وضعیت بحرانی باعث شد که حتی حیوانات هم تشنه بمانند. روزنامه حکومتی ابتکار در این رابطه نوشت: «در پی تنش آبی در خوزستان حیات‌بخش اعظمی از محیط‌زیست این استان به خطر افتاده. مرگ گاومیش‌ها و تلف شدن هزاران ماهی بخشی از تلفات بی‌آبی در خوزستان است. پرورش گاومیش منبع اصلی درآمد و شغل مردم هور خوزستان است. نبود آب یکی از معضلات برای مردم و دام‌هایشان است و به‌گفته برخی از اهالی این منطقه در روز‌های گذشته بسیاری از این گاومیش‌ها به‌دلیل نبود آب رم کرده و گم شده‌اند، برخی دیگر هم از گرما و نبود آب تلف شده‌اند» (ابتکار ۲۶تیر ۱۴۰۰).

این وضعیت تکان‌دهنده خیزش سراسری مردم خوزستان را در اعتراض به بی‌آبی به‌رغم تدابیر سرکوبگرانه رژیم به همراه داشته که تاکنون در سه شب متوالی ادامه داشته است.

 

مردم اگر چه برای بی‌آبی بپا خاسته‌اند اما با شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای نشان داده‌اند که می‌دانند تنها راه‌حل در نفی حاکمیت ولایت فقیه است. حاکمیتی که در شرایط وخیم کرونایی، آب و برق و نان و مسکن و واکسن را از مردم دریغ می‌کند تا هزینه پروژه‌های ضدمیهنی اتمی، موشکی و جنگ‌افروزی در منطقه را تأمین کند.

خیزش مردم خوزستان، هم‌چنان که اعتراضات روزمره اقشار و اصناف مختلف مردم در سراسر کشور از جمله نفتگران، بیانگر این است که شرایط عینی برای تغییر آماده است و هر آن ممکن است جامعه عاصی از حاکمیت فاسد و ستمگر ولایت فقیه، منفجر شود و جایی برای این حاکمیت باقی نگذارد. این واقعیتی است که در درون رژیم هم به آن اعتراف شده است.

 

روزنامه حکومتی همدلی در شماره روز ۲۷تیر خود نوشت: «حسن شاهوارپور سرکرده سپاه موسوم به ضد ولی عصر خوزستان در جلسه روز جمعه مدیریت بحران خوزستان گفت: با توجه به وضعیت کنونی کم‌آبی در استان خوزستان، زمینه بحران اجتماعی در حال شکل‌گیری است و بحران اجتماعی نیز پیشران بحران امنیتی است اگر این وضعیت مدیریت نشود و درست حرکت نکنیم، تبعات آن مانند بحرانهای سال‌های ۹۶ و ۹۸ خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0a78520-923a-4217-adeb-afdbc8a3f665"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات