728 x 90

بورسیه‌های غیرقانونی و فساد در وزات علوم

بورسیه‌های غیرقانونی
بورسیه‌های غیرقانونی

با روی کارآمدن نظام آخوندی، سردمداران رژیم با تأسیس دانشگاه و مراکز آموزش عالی، امکان و محلی مناسب برای سرکیسه کردن مردم و اهداف جنایتکارانه ساخت. لذا طی ۴دهه گذشته به‌لحاظ کمی دانشگاهها و مراکز ساخته شده توسط حاکمیت قارچ‌گونه رشد کردند، اما سطح علمی مراکز آموزشی بسیار پایین و با هیچ‌یک از دانشگاههای معتبر و یا حتی متوسط جهان قابل مقایسه نیستند.

این دانشگا‌هها و مراکز عالی دست ساخت، در زمینه شاخصهایی نظیر نوآوری، ظرفیت ابداع، کیفیت دانش عملیاتی، هزینه‌های تحقیقات و توسعه و اختراعات ثبت شده، پایین‌ترین رتبه را دارند و بسیار عقب افتاده‌اند.

یکی از آثار تأسیس چنین مراکزی داغ شدن بازار خرید و فروش مقاله و پایان نامه و پیدایش دکتر- مهندس‌های بی‌سواد و قلابی است که مسئولیت‌های مهم را به اشغال خود درآورده‌اند ضمن این‌که دانش آموخته‌های واقعی را هم از خدمت به کشور محروم کرده‌اند.

آنها با تکیه بر اهرم حاکمیت به‌راحتی مدارک تحصیلات عالی را از دانشگاههای کشورخریده‌اند، عناصری که در میان مهره‌های حاکمیت، سرنوشت یک کشور و یک مردم را به بازی گرفته‌اند.

یکی دیگر از فضاحت‌های رژیم آخوندی در دانشگاه موضوع بورسیه‌های غیرقانونی است که به سردمداران و بستگان مقامات حکومتی داده شده و سال‌ها است که مورد حرف و حدیث و جنجال باندی در حاکمیت است.

کیهان خامنه‌ای ۱۲تیر۹۹ با عنوان «و ما ادراک ما البورسیه» ضمن اشاره به افشاگری باند روحانی در زمینه بورسیه‌ها و مدارک قلابی عناصر باند خامنه‌ای، حرف روحانی که از موضوع بورسیه‌ای به‌عنوان یک فساد بزرگ یاد کرد را یادآوری کرده است.

مقاله نویس کیهان در ادامه به اقدام دولت روحانی در دادن بورسیه به «برخی افراد هم‌سو با جریان اعتدال و اصلاح طبلی» اشاره کرده که از طریق دولت «بورسیه شده بودند» و «نه تنها پذیرش و ادامه تحصیل ایشان با کوچک‌ترین مشکلی مواجه نگردید، بلکه با عنایات خاصه‌ای از سوی دولت، دارای پست‌های کلیدی در برخی دانشگاههای مادر و حتی خود وزارت علوم نیز شدند و یا پست و سمت آنها ارتقا یافت».

این رسانه باند خامنه‌ای «ابعادی بسیار بسیار گسترده‌تر از فسادهایی عمیق در وزارت علوم» را مطرح می‌کند و وعده افشاگری بیشتر در آینده می‌کند.

عمق فساد پرونده بورسیه‌های غیرقانونی و رشد دکتر- مهندس‌های قلابی در حاکمیت آن‌چنان است که سایت تابناک ۹تیر۹۹ با عنوان «پرونده بورسیه‌های غیرقانونی به این زودی‌ها به سرانجام نمی‌رسد!»، می‌نویسد: «پرونده بورسیه‌های غیرقانونی سر درازی دارد که به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها به سرانجام برسد!».

در گذشته نیز ماجرای ۳۸۰۰ اعطای بورسیه غیرقانونی به وابستگان حاکمیت باعث یک افتضاح بزرگ برای رژیم در انظار عمومی مردم ایران و جهان شد.

در مهر ماه ۹۸ نیز یکی از اعضای مجلس ارتجاع از ارسال لیست ۹۸نفره از اقوام و خویشان مقامات رژیم که با رانت از بورسیه تحصیلی استفاده کرده‌اند به قوه قضاییه خبر داد.

محمود صادقی عضو مجلس ارتجاع ضمن اشاره به فساد در ارکان حاکمیت از جمله در مجلس ارتجاع گفت: «یکی دیگر از مصادیق فساد شبکه‌یی امروز در قضیه فساد بورسیه‌های تحصیلی قابل مشاهده است. بسیاری از آن افراد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حال جذب در دانشگاهها به‌عنوان اعضای هیات علمی هستند. در این زمینه دیوان عدالت اداری در حال صدور رأی و ملزم کردن دانشگاهها برای جذب این افراد است این در حالی است که دیوان صلاحیت این کار را ندارد و می‌گوید که از بالا به او دستور داده‌اند که این کار را انجام دهد» (روزنامه جمهوری اسلامی ۲۰تیر ۹۷).

صادق زیبا کلام یک مهره باند روحانی در دانشگاه در مطلبی با عنوان «بورسیه‌های رانتی تفاوت چندانی با فساد ندارد»، نوشت: «ظرف دو دهه گذشته چه در دانشگاه تهران، به‌ویژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی و چه در دانشگاه آزاد بسیاری افراد که به‌عنوان استاد و هیأت علمی جذب شدند، نورچشمی‌ها بوده‌اند. کسانی که بعضاً با مجلس یا دستگاههای انتظامی، نظامی و امنیتی در ارتباط بوده‌اند. فهرست بورسیه‌های رانتی فهرستی بلندبالا با حدود۳هزار داوطلب بود که در نهایت نیز بر روی آن سرپوش گذاشته شد. به‌نظر نویسنده این موضوع تفاوت چندانی با مفاسد اقتصادی ندارد». (ستاره صبح ۱۷مهر ۹۸)

فساد در آموزش عالی تنها موضوع دادن بورسیه غیرقانونی به عناصر حکومتی نیست، بلکه خرید و فروش پایان مدارک لیسانس، پایان نامه دکترا و کارشناسی ارشد یک امر معمول است.

سابقا رسانه‌های حکومتی از خیابانهای اطراف دانشگاهها به‌خصوص اطراف دانشگاه تهران به‌عنوان محل خرید و فروش مدرک نام بردند، و سالانه بین ۳تا ۵هزار پایان نامه دکترا و کارشناسی ارشد خرید و فروش می‌شود.

سیاست‌های چپاولگرانه رژیم در ایجاد دانشگاههایی مانند دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشگاه موسوم به امام صادق و... ، هم‌چنین دادن رانت تحصیلی به وابستگان حاکمیت و مدرک فروشی به آنها و سایر سودجویی‌ها، باعث مشکلات زیادی برای کشور شده است.

در شرایطی که عناصر بی‌سواد با رانت‌جویی و استفاده از بورسیه غیرقانونی مناصب بسیاری را در کشور اشغال کرده‌اند، دانشجویان زحمتکشی که سال‌ها با تلاش و هزینه بسیار تحصیل کرده و به مدارج بالای علمی رسیده، بیکار و در جرگه ارتش بیکاران کشور هستند، طوری که نزدیک به ۵۰درصد متقاضیان کار همین فارغ‌التحصیلان دانشگاهها هستند که با خون دل درس و هزینه‌های سنگین درس خواندند.

شرایط برای دانش‌آموختگان واقعی آن‌چنان سخت است که سال‌ها پیش خبرگزاری حکومتی تسنیم نوشت ۱۵هزار پزشک به شغل‌های دیگری غیر از پزشکی، هم‌چون دلالی روی می‌آورند. این پزشکان ترجیح می‌دهند به‌عنوان دلال، موبایل فروش یا بساز و بفروش خانه مشغول به کار باشند.

واقعیت این است که به جای دانش آموختگان واقعی بیکار، عناصری که سال‌ها به جای تحصیل در دانشگاه در نهادهای سرکوبگر مانند سپاه پاسداران، انتظامی، وزارت اطلاعات به سرکوب مردم از جمله دانشجویان مترقی مشغول بوده‌اند یک‌شبه همه مدارج علمی را طی کرده و همه مناصب عالی را اشغال کرده‌اند.

وابستگان سرکردگان و مقامات رژیم نیز که رسانه‌های حکومتی به طنز از آنها به‌عنوان «ژنهای خوب»

یاد می‌کنند، اغلب بدون کنکور وارد دانشگاه شده با گرفتن مدارک عالی روی صندلی بالاترین مراکز

کشور نشسته و هم‌چون سایر مهره‌ها و مدیران حکومتی به جنایت و غارت اموال مردم مشغول می‌شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b97415c-99d8-435d-a370-b10b1f92921e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات