728 x 90

بورس؛ جنایتی که رژیم را رها نمی‌کند

اعتراض غارت شدگان بورس
اعتراض غارت شدگان بورس

سال۱۳۹۷ نشیب دیگری از حیات رژیم آخوندی رقم خورد. عمود خیمه نظام در گسترش بنیادگرایی و صدور تروریسم و تقویت گروه‌های نیابتی در خاورمیانه رکوردهای جدیدی به ثبت رساند. آمریکا در واکنش به اقدامات جنگ‌افروزانه رژیم آخوندی در سطح منطقه و نواقص بسیار برجام از آن خارج شد. فعالیت‌های گسترده موشکی و تشدید فعالیت‌های گروه‌های نیابتی، تیر خلاصی برای ته مانده مناسبات رژیم با جامعه جهانی بود. تحریم‌های گسترده علیه رژیم شکل گرفتند. نظام اقتصاد بین‌الملل نیز از این واکنش‌ها تبعیت کرد و حتی دوستان نظام ولایت مجبور به کاهش مراودات با این رژیم یاغی شدند.

بورس از سایر رقبا جا مانده بود

پیکر بی‌رمق اقتصاد در سال۹۷، شاهد هجوم نقدینگی سرگردان به بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن بود و بورس و بازار سهام، لنگان لنگان در پی رقبا برای کسب سرمایه بود. شاخص کل بورس در اولین روز معاملات سال۹۷ در کانال ۹۶هزار واحدی قرار داشت و در اواخر اسفند ماه این شاخص وارد کانال ۱۶۹هزار واحدی شد. «رشد شاخص کل بورس بسیار کمتر از رشد قیمت دلار یا سکه بهار آزادی در سال جاری بوده است: دلار آمریکا نسبت به ابتدای سال جاری رشد ۱۶۵درصد و سکه بهار آزادی رشد ۱۸۱درصدی را تجربه کرده است» (مردم‌سالاری۲۲اسفند ۱۳۹۷).

خنجر از پشت به مردم

رژیم آخوندی مستاصل از انزوای جهانی و خفگی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و ترس از قیام دوباره مردم پس از خروش قهرمانه‌شان در سال۱۳۹۶، تصمیم به خالی کردن جیب مردم و پر کردن خزانه گرفت در حالیکه که در گرداب فشارها قرار داشت و کسریهای غول آسای بودجه را دیگر نمی‌توانست با ترفندهای قبلی تأمین کرد. به این خاطر در یک پروژه سرسام‌آور تبلیغاتی برای به چنگ آوردن داراییهای مردمی که کار و فعالیت‌های عادی را در اثر بی‌کفایتی رژیم از دست داده بودند و ویروس کرونا هم مزید بر علت شده بود، شبانه روز بر طبل بورس و بازار سهام و سودهای هنگفت و بی‌نظیر می‌کوبید.

بازیهای فریبکارانه در بورس

«سال ۱۳۹۸ گرچه پر از چالشهای اقتصادی و سیاسی بود اما بدون شک برای سرمایه‌گذاران بازار بورس تهران سال بی‌نظیری به‌شمار می‌آید. شاخص کل بورس تهران که در ابتدای سال در بازه ١٧٠هزار واحدی به سر می‌برد در روزهای پایانی سال توانست به بالای ۵۵۰هزار واحد برسد، عددی که شاید خوش‌بین‌ترین تحلیلگران بازار نیز آن را پیش‌بینی نمی‌کردند» (افق نیوز۵ فروردین۱۳۹۹).

آری؛ خوش‌بین‌ترین تحلیلگران هم فکر نمی‌کردند یک دولت با تمام رأس و بدنه‌اش مشغول توطئه و فریب ملت باشد تا اندوخته‌ها و سرمایه‌های آنان را از سفره زندگی‌شان تصاحب کند.

«اما چطور شد بازار بورس توانست در این وانفسای اقتصادی خود را تا اینجا بالا بکشد؟ یکی از دلایل این است که دولت با همه توان خود تصمیم گرفت سرمایه سرگردان مردم را که در بازارهای کالایی و مصرفی مانند خودرو، مسکن، طلا و سایر بازارهایی از این دست به سر می‌برد، جمع‌آوری کرده و وارد بورس کند» (خبرگزاری برنا۵ فروردین۱۳۹۹).

آری، دولت با همه توان نقشه شومی برای حیات مردم ایران کشیده بود. دولت با تبلیغات گسترده و بهسازی حضور سرمایه‌گذاران خرد و کلان در بورس و هم‌چنین اطمینان دادن به آنها برای سودآوری در روزهای سخت اقتصاد، توانست میزان قابل توجهی از نقدینگی را به سمت این بازار سوق دهد. ورود نقدینگی گسترده به بازار بورس موجب شد که این بازار بتواند در شرایط پیچیده و دشوار اقتصادی جان تازه‌یی بگیرد. علاوه بر این حضور شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ‌های پتروشیمی و فولادی در این بازار و اعداد قابل توجه سوددهی آنها باعث شد که اعتماد مردم به بازار بورس افزایش پیدا کند.

«مردم نیز با تکیه بر این‌که اکثر کارشناسان اقتصادی، بازار بورس را در سال گذشته بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌کردند، سرمایه‌های کوچک و بزرگ خود را وارد این بازار کردند. از این رو بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال۱۳۹۸ بورس بود» (همان منبع).

رژیم آخوندی هم در اوج تحریم‌ها و فشارها به هدفی که می‌خواست رسید. دولت منبع درآمدی نداشت و تصمیم گرفت از طریق بورس درآمد کسب کند. اما به قیمت نابود کردن زندگی کسانی که وارد این بازی مرگ شده بودند.

آغاز بحران بورس در ۱۳۹۹

سال ۱۳۹۹ سال شدت گرفتن مرگ هموطنان در اثر ویروس کرونایی بود که حاکمیت عامدانه با قرنطینه مخالفت کرد و خامنه‌ای هم در برابر ورود واکسن و دیگر ملزومات آن ایستاد.

در حالیکه هموطنان در قتلگاه کرونا عزیزان بسیاری را از دست می‌دادند و از طرفی با فشار سنگین معیشتی روبه‌رو بودند، در حوزه اقتصاد یک اتفاق مهم رخ داد، عده‌ٔ کثیری به سرمایه‌گذاری در بورس روی آوردند و در نتیجه با ورود نقدینگی عظیم ۱۰۰هزار میلیارد تومانی شاخص کل بورس تا رقم ۲میلیون واحد صعود کرد. «در روز ۱۲مرداد ماه شاخص کل بورس به سقف تاریخی ۲میلیون واحدی رسید. قله تاریخی که خیلی زود از دست رفت. پس از آن شاخص بورس روندی نزولی پیدا کرد و سهام‌داران را دچار ترس و نگرانی کرد... « (تابناک۱ فروردین۱۴۰۰)

دوشنبه سیاه

روز دوشنبه ۲۸مهرماه شاخص کل بورس تهران ۵۱هزار واحد ریزش کرد. بزرگ‌ترین ریزش بورس که به دوشنبه سیاه معروف شد. در این روز شاخص کل به کانال ۱.۴ میلیون واحدی سقوط کرد. «در آخرین روز کاری اسفندماه۹۹ شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۳۰۷هزار واحد رسید تا بازدهی فصل زمستان منفی ۹.۱ درصد شود» (اقتصادنیوز۱ فروردین۱۴۰۰).

فرجام تلخ چراغ سبز بورس

اقشار مختلف مردم در آن زمان هر مقدار پولی که در دست داشتند به‌خاطر جلوگیری از کاهش ارزش آن در اثر تورم و گرانی، سهام بورسی خریدند. آنها به گوش می‌شنیدند که کارگزاران رژیم آخوندی در رسانه‌ها چه اطمینان خاطری به آنها می‌دادند و چه تشویقها که می‌کردند. یادمان نرفته است که علی ربیعی سخنگوی دولت در ۲۴ تیر۱۳۹۹ اعلام کرده بود: «حمایت از بورس هم‌چنان در دستور کار دولت است» و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفته بود «تحلیلگران وضعیت بازار سرمایه را به‌طور دقیق رصد می‌کنند و از این رو معتقدند که شرایط در این بازار مثبت خواهد بود». و «محمدعلی دهقان دهنوی رئیس بورس گفت بازار سرمایه ایران در حال حاضر قدرتی است که در سطح ملی و بین‌المللی باید شناخته شود» (تجارت نیوز۲۰بهمن۱۳۹۹) اما یکباره مشاهد گردید که سقف فریبکاریها بر سر مردمان از پشت صحنه بی‌خبر فرو ریخت. گفتند حباب بورس ترکید! اما نگفتند که فعلاً بازی بورس تمام شد. برداشتند و رفتند.

سرمایه‌ام مرده!

حالا اما دیگر ورق برگشته است. صف‌های طولانی در دفاتر بورس برای فروش سهام تشکیل شد. صف‌هایی که ناب‌ترین بالین برای جولان و جا به جایی ویروس کرونا بود. خطر مرگ خویشتن و از دست رفتن عزیزان به جان خریده شد تا جلوی زیان بیشتر گرفته شود. عده‌ٔ بسیاری از شهروندان دچار زیان مالی شدند. کسانی که خود را مال‌باخته می‌نامند. دیگر نه صبر نتیجه داد و نه دل خوش کردن به تحلیل‌ها. بازار خیال رشد نداشت. از این رو، بخشی از مال‌باختگان بورس اقدام به تجمع کردند باز هم در روزهای کرونایی! این تجمع‌ها هم در بیرون از خانه‌ها و هم در فضای مجازی رخ داد.

دولت به هدفش رسید

امروز بازار افشاگریها و دست رو کردنهای باندها و شرکای سابق گرم است. می‌گویند «دولت در اوج تحریم‌ها و فشارها به هدفی که می‌خواست رسید. دولت منبع درآمدی نداشت و تصمیم گرفت از طریق بورس درآمد کسب کند» (آفتاب یزد۲ اردیبهشت۱۴۰۰) اما سهامدارانی که نوپا بودند و رانت اطلاعاتی نداشتند ضربه‌ٔ سختی خوردند در حالیکه به گفته‌ٔ مقامات دولتی بسیار به سود دولت تمام شد. محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس با بیان این‌که بازار سرمایه در سال گذشته کمک بی‌نظیری در زمینه تأمین مالی به دولت کرد، گفت اگر بازار سرمایه نبود دولت ناچار به افزایش پایه پولی می‌شد. بازار سرمایه دولت را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد» (ایسنا۲۷فروردین۱۴۰۰).

دست در جیب مردم، چرا؟

یکی از حقوقدانها می‌گوید «دولت حسن روحانی در قضیه مؤسسات مالی که به‌گفته ریاست قوه قضاییه وقت ۳۷هزار میلیارد بدهی داشته صراحتاً در تلویزیون اعلام کرد که دست در جیب مردم کردیم و برای جلوگیری از اعتراضات ۳۷هزار میلیارد تومان از بیت‌المال را به کسانی که پول خود را در این مؤسسات سپرده‌گذاری کرده بودند، دادیم تا مانع از گسترش اعتراضات شویم» (آرمان ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰).

وی تأکید می‌کند امروز که مردم در اثر فریب دولت در بورس متضرر شدند باید خساراتشان جبران شود. دولت مسئول جبران خسارات است. از باب مسئولیت کیفری هم، هرکس دیگری را به شرکتها و سهام و سود موهوم تشویق و ترغیب کند و باعث هدر رفت سرمایه‌های مردم شود مسئول است. به‌خصوص این‌که دولت از دو باب سود برده است، نخست از مالیات نقل و انتقال سهام. «دولت در سال۱۳۹۹ از نقل و انتقال سهام در بورس ۱۷هزار و ۹۸۹میلیارد تومان در آمد مالیاتی کسب کرده است».

دوم این‌که دولت عملاً با ایجاد بازار و قیمت‌های کاذب خصوصاً در مورد شرکتهایی که دولتی هستند مثل شرکت‌های زیرمجموعه شستا، بانکها، صنایع مادر مثل فولاد و پتروشیمی در یک بازه زمانی اقدامی روی کاغذ انجام داد و وقتی قیمتها را به بالاترین مرحله و اعداد رساند، سهام‌شان را عرضه کرد و با این عمل برای دومین‌بار دست در جیب مردم کرد.

تشکیل دادگاه! برای تصفیه حساب باندی

در اوضاع بحرانی اقتصادی و بی‌فردایی سیاسی رژیم آخوندی که مردم به جان آمده به کف خیابان‌ها آمده‌اند و حقوق به غارت رفته خود را مطالبه می‌کنند. در جنگ گرگها باند رقیب هم قصد بهره‌برداری دارد و تهدید به تشکیل دادگاه کرده است!

«نایب‌رئیس مجلس در توئیتی به اهتمام رئیس دادسرای جرایم اقتصادی در پرونده بورس اشاره کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۱۳۰هزار میلیارد تومان توسط ۲۰۰ کد حقوقی در اوج شاخص بورس از بازار خارج شده است. از اهتمام رئیس دادسرای جرایم اقتصادی و بازپرس پرونده برای تسریع در رسیدگی به تخلفات این پرونده تشکر می‌کنم» (مشرق۱ اردیبهشت۱۴۰۰).

واین چنین است فرجام رژیمی که در هنگام غرق شدن در بحرانهای ناشی از عملکردهای ضدمردمی‌اش، دست خیانت به جان و مال مردم دراز کرد و حالا نشانه‌های کیفرش را در خیابان‌ها و خشم مردم و جوانان عاصی می‌بیند تا روزی که به تمامی در برابر دادگاه عدالت مردم ایران قرار گیرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5b4a406-ff88-4580-95fd-c6d763629955"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات