728 x 90

بودجه رئیسی، نقشه‌مسیر جنگ با مردم

بودجه ۱۴۰۱
بودجه ۱۴۰۱

آخوند رئیسی روز یکشنبه ۲۱آذر لایحهٔ بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس رژیم داد. مشخصات این بودجه چیه؟ و آیا با وعده‌درمانیهای رئیسی سنخیت دارد یا نه؟ رئیسی در مورد بودجه چه گفت و واقعیت بودجه دست‌پختش چیست؟ خلاصه این بودجه چه نقشه مسیری را برای مردم نشان می‌دهد؟

آخوند رئیسی هنگام ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس آخوندی ادعاهای قبلی‌اش را تکرار کرد و گفت می‌خواهیم بودجه‌یی ارائه شود که کسری نداشته باشد و ثبات اقتصادی را تأمین کند و استقراض از بانک مرکزی را هم خط قرمز دولتش نامید. آخوند رئیسی اما در مورد آنچه روح و ماهیت لایحهٔ بودجه‌اش را بارز می‌کند در کلی‌ترین بیان گفت: «ما مواجه هستیم با مشکلات جدی! هم در حوزه مسائل اقتصادی هم در مسائل اجتماعی و فرهنگی»

آخوند رئیسی که مدعی «کیفیت نامناسب بودجه نویسی» در سالهای قبل بود و تلاش داشت به این شکل بگوید که مشکلات فعلی ریشه در همان بودجه نویسی‌ها دارد، هیچ صحبتی از بودجه ارائه شده دولتش نکرد که اساس منابع در آمدی آن متکی است بر نفتی که هنوز در تحریم فروش است و بر اقتصادی که در چنبره تحریم‌ها و قفل اف.ای.تی. اف هیچ گردش مالی با جهان ندارد و مالیاتی که معلوم نیست از کجا می‌خواهد گرفته شود.

 

روزنامهٔ حکومتی همشهری در همان روز۲۱آذر به یکی از راههای تأمین بودجه توسط رئیسی جلاد اشاره کرد و نوشت: «در لایحه بودجه سال۱۴۰۱که امروز به‌مجلس ارائه شد، به‌نظر می‌رسد دولت، برنامه خود برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را در سال آینده اجرایی خواهد کرد».

کارشناسان حکومتی پیشاپیش در مورد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گفته بودند: «با این اقدام گرانی‌های سرسام‌آور، باز هم چند برابر خواهد شد».

لازم به یادآوری است اساساً به‌دلیل همین گرانی‌های سرسام‌آور بود که وقتی مدتی قبل دولت رئیسی قصد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را کرد و لایحهٔ آن را با اولویت به مجلس ارتجاع برد، در وحشت از بازتابهای اجتماعی آن، مجلس آخوندی در یک عقب‌نشینی آشکار، ابتدا الویت لایحهٔ مربوطه را رد کرد و نهایتاً هم آن را به‌عنوان یک لایحهٔ عادی در نوبت رسیدگی گذاشت که معنایش فعلاً خاک خوردن آن است.

آخوند رئیسی که خودش هم به روی هوا بودن این بودجه اشراف داشت، در مورد راه‌کار تأمین منابع مالی بودجه علاوه بر اعلام صریح افزایش ۶۲درصدی مالیات، یعنی فشار مضاعف بر اقتصادی که تولید ندارد، در یک شاهکار دیگر آخوندی با عبارت مبهم و کلی به نقشه‌اش در رابطه با چاپ اسکناس بدون پشتوانه و مدیریت جیب مردم اشاره کرد و گفت: «تلاش در مدیریت نقدینگی نکته مهم مسأله مدیریت نقدینگی هست که باز از مسائل و مشکلاتی است که همواره نسبت به آن تأکید می‌شود، باید نقدینگی مدیریت بشود. تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های دولت به نظام بانکی دست تو جیب مردم کردن این را در برنامه ۱۴۰۱ این است که این کار بتواند کاملاً مدیریت بشود».

 

هر چند با همین عبارات وجه غارتگری بودجه رئیسی و چشم‌انداز گرانی و تورم بیشتر کاملاً روشن است اما تلاش شده وجه دیگر این بودجه که همانا سرکوب است در لابلای سطور و بندهای لایحه بودجه به عناوین مختلف تفکیک و استتار شود. بودجه نهادهای تحت‌امر سپاه و وزارت اطلاعات که در خدمت سانسور و سرکوب هستند یک بار جداگانه تحت عنوان نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی و یک بار هم به اسم خود سپاه و ارتش و نیروی انتظامی‌ آورده شده است. یک قلم بودجه سپاه پاسداران از ۳۸هزار میلیارد و ۵۶۴میلیارد تومان به ۹۳هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۴ برابر افزایش یافته است.

ضمن این‌که بودجه دستگاه سانسور و تبلیغ و جنگ روانی رژیم یعنی همان صدا و سیمای خامنه‌ای که به‌گفته مردم ایران مایه ننگ است نیز افزایش ۵۶درصدی داشته است.

به این ترتیب اولین بودجه رئیسی جلاد با دو شاخص غارت و سرکوب در چشم‌انداز خود با تشدید سلسله قیامهای مردمی علیه نظام آخوندی مواجه خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2167df4-8e82-46b6-9f39-599b7681a775"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات