728 x 90

به حرکت در آمدن گسل‌ها از همه سو - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۲۲دیماه بحرانهای خارجی، منطقه‌یی و داخلی رژیم مهم‌ترین مطالب را به خود اختصاص داده است. در بحرانهای داخلی رژیم سرباز کردن شکاف در باند خامنه‌ای بر سر راهبرد مسائل مختلف بین دولت رئیسی و مجلس قالیباف مهم‌ترین مطالب را به خود اختصاص داده است. فرهیختگان وابسته به ولایتی روزنامه دیگر باند خامنه‌ای با تیتر «همدلی از پاسکاری خوش‌تر است» این جنگ بر سر نپذیرفتن پیامدهای حذف ارز۴۲۰۰ تومانی را برجسته کرده است.

فضاحت عدم شفافیت بودجه نظام عنوان مطلب مفصلی در فرهیختگان است که اذعان کرده رتبه شفافیت جهانی نظام در بودجه سالانه ۹۲ است. و افزوده که نظام در این رتبه‌بندی پشت سر کشورهایی چون: زیمبابوه، رواندا، آنگولا و بورکینافاسو قرار دارد. مهم‌تر از این در عرصه داخلی خیل هشدارهای سرنگونی است که باندها به یکدیگر داده‌اند.

به حرکت در آمدن گسل‌ها از همه سو

«حفظ وحدت ملی چرا و چگونه» عنوان مطلب جوان وابسته به سپاه پاسداران است که با اشاره به روضهٔ وحدت خامنه‌ای در روز ۱۹دی نوشته است: «تشدید جنگ روانی و ادراکی دشمنان و تمرکز بر اختلاف‌افکنی و سوق دادن کشور به سمت منازعه و جنگ داخلی که در صورت موفقیت در فعال‌سازی یک شکاف اجتماعی یا سیاسی، می‌تواند شکاف‌های دیگر را نیز تشدید و سطح تضاد‌ها و تعارض‌ها را نیز افزایش دهد». در ادامه هم هشدار داده: «اختلاف برآمده از گسل‌ها و شکاف‌های اجتماعی-سیاسی مثل زلزله ناشی از گسل‌های زمین‌شناختی هستند که اگر آمادگی قبلی وجود نداشته باشد، می‌تواند خسارت‌های بزرگ به بار آورد».

برخی هشدارها هم مستقیم با اشاره به فضای انفجاری جامعه و نفرت مردم از نظام بیان شده است.

«کاهش قدرت خرید مردم و رنج صنعتگران» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که نوشته است: «طی سالیان اخیر ضریب جینی کشورمان از شکاف به دره‌یی عمیق تبدیل شده» و در ادامه افزوده است: « بدون در نظر گرفتن آماده‌سازی بستر مناسب و بومی‌سازی این نظریه‌ها، نه تنها مفید فایده نخواهد بود بلکه آسیب‌های پیدا و پنهان بسیاری را چه در کوتاه‌مدت و چه بلند‌مدت در بر خواهد داشت و جامعه را متشنج و آبستن حوادث ناگوار خواهد کرد».

«بین مردم و مسئولان مفاهمه برقرار نیست» عنوان مطلبی در آرمان است که هشدار داده «سؤال مهم این است آیا مسئولان نسبت به واقعیت‌های پیدا و پنهان بی‌تفاوت هستند؟ وقتی گزاره قطعی این است جامعه‌یی که محصول رَوَندهای طبیعی ا‌ست به هیچ عنوان به عقب باز نمی‌گردد. چرا مسئولان در مواجهه با چنین واقعیتی اقدام و عمل‌هایی مثل تغییر و تبدیل قوانین و هم‌چنین باز‌تولید و بازتعریف بسیاری از معانی و مفاهیم مملکت‌داری نمی‌کنند؟».

در مورد مذاکرات وین در روزنامه‌های وابسته به دولت با اشاره به سفرهای پاسدار امیر عبداللهیان به کشورهای منطقه مدعی نزدیک بودن یک قرار داد «برد برد» شده‌اند. اما روزنامه‌های باند مغلوب حرفهای دیگری دارند.

به نتیجه رسیدن مذاکرات عقلایی نخواهد بود

«مذاکرات و بیمها و امیدها» عنوان مطلب مطهرنیا تحلیل‌گر باند مغلوب است که از جمله نوشته «باید گفت این‌که من یا هر تحلیلگر دیگر بگوییم این مذاکرات چه زمانی به نتیجه می‌رسد چندان عقلایی نخواهد بود. آنچه که مسلم است؛ پرونده هسته‌یی ایران یک لایه از لایه‌های سخت مسأله ایران در نظم منطقه‌یی و نظام بین‌الملل است و خود این یک لایه از لایه‌های گوناگون دچار دهلیزهای هزارتویی از مسائل است که به‌راحتی حل نمی‌شود».

«تناقض آمریکا در قبال احیای برجام» عنوان مطلب دیگری در آرمان است که یک تحلیل گر دیگر باند مغلوب نوشته است: «گزارشها و اطلاعات حکایت از این دارد که اختلافات روزبه‌روز کاهش می‌یابد اما یک قاعده اصلی مذاکراتی وجود دارد که می‌گوید هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر این‌که در مورد همه موضوعات توافق شود. حتی اگر در چند مورد محدود هم اختلافات باقی بماند آن توافق به‌دست نخواهد آمد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9896e195-f3f6-4f4b-b943-b1a0e7a61a70"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات