728 x 90

بن‌بست رژیم در مهار اعتصاب رانندگان کامیون – گفتگو با اسحاق علی‌نژاد

اعتصاب سراسری کامیون‌داران
اعتصاب سراسری کامیون‌داران

سؤال:‌ این هفته مهمترین تحولی که در داخل کشور داشتیم اعتصاب رانندگان کامیون بود که به‌طور سراسری در بیش از ۲۷۰شهر ایران و در ۳۱استان برگزار شد. نحوه برخورد رژیم با این حرکت عظیم چگونه بود؟ چرا نتوانست آن را خاموش کند؟

اسحاق علی‌نژاد: تا این لحظه شخص خامنه‌ای و روحانی در مورد حرکتی به این عظمت که تقریباً در تاریخچه اعتصابات در حکومت آخوندی بی‌سابقه است چیزی نگفته‌اند. روشن است چرا. چون هر حرفی بزنند چه تأیید چه رد این حرکت بزرگ اعتراضی مثل بنزین پاشیدن روی آتش است.

روحانی از روزی که اعتصاب سراسری کامیون‌داران شروع شده یعنی از اول خرداد ۶بار سخنرانی داشته است. مشروح هم در مورد همه چیز حرف زده است اما کوچکترین اشاره‌یی به این موضوع نکرده است. او تقریباً اساس سخنرانی‌هایش را به نگرانی از مرگ برجام اختصاص داده است و می‌خواهد بگوید این جنازه هنوز نفس می‌کشد. این تنها سرمایه روحانی بوده که اکنون در حال بربادرفتن است.

الآن شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی و حتی روسی برای بیرون رفتن از ایران مسابقه گذاشته‌اند. از روز ۱۸اردیبهشت که ترامپ از برجام خارج شد تا به‌حال بیش از ۲۰شرکت بزرگ انرژی، حمل‌‌‌ونقل و کشتیرانی،‌ هواپیمایی، بیمه و بانکهای مهم از ایران بیرون کشیدند. روز ۹خرداد خزانه‌داری آمریکا، زندان اوین، انصار حزب‌الله یعنی چماقداران خامنه‌ای، رئیس شورای عالی فضای مجازی و دبیر این شورا، گروه برنامه‌نویسی هانیستا را تحریم کرد. گروه برنامه‌نویسی هانیستا همان گروهی است که شورای ملی مقاومت ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن به نقش آن در جاسوسی و دستگیری کاربران فضای مجازی به‌خصوص در قیام دیماه ۹۶ اشاره کرده و آن را افشا کرده بود.

خامنه‌ای هم طی این مدت حداقل ۲بار سخنرانی کرده است. یکی دوم خرداد بود که با سران سه‌قوه و کارگزاران رژیم دیدار کرد. این دیدار در روز دوم اعتصاب کامیون‌داران بود و حداقل در بیش از ۱۰۰شهر اعتصاب بود و بحران کمبود بنزین موجی از نارضایتی را برانگیخته بود. اما خامنه‌ای در مورد آن چیزی نگفت. آخرین مورد هفتم خرداد بود که همین خیمه‌شب‌بازی دیدارش با به‌اصطلاح دانشجویان را ترتیب داده بود. در آن روز هم اعتصاب کامیون‌داران در بیش از ۲۵۰شهر جریان داشت. آنجا هم سکوت کرد.

در حالی که به‌گفته خبرگزاریها و رسانه‌های بین‌المللی اعتصاب رانندگان کامیون مملکت را نیمه‌فلج کرده است، سکوت در قبال این موضوع پیامهای مهمی دارد.

 

سکوت خامنه‌ای و روحانی درباره اعتصاب رانندگان کامیون چه معنایی دارد

اول: هیچ راه‌حلی برای پاسخ به خواسته‌های برحق اعتصابیون ندارند. برای این قشر عظیم و تأثیرگذار که در مجلس رژیم گفتند بیش از ۵۰۰هزار راننده ناراضی را شامل می‌شود.

دوم:‌ در نقطه ضعف کامل هستند. هیچ‌کدام از اقدامات سرکوبگرانه و ترفندها و توطئه‌ها و وعده‌هایشان به نتیجه نرسیده است.

سوم. نگران هستند هر حرفی بزنند مثل بنزین روی آتش خشم اعتصابیون بریزد.

 

اگر خاطرتان باشد در جریان قیام دیماه هم خامنه‌ای و هم روحانی آمدند گفتند صدای مردم را شنیدیم. مطالبات مردم برحق است. مردم مشکل دارند. مشکلات معیشتی دارند. فساد هست و باید برخورد شود. این اعتراف پیام ضعف رژیم را به قیام‌کنندگان داد. خامنه‌ای که دید اوضاع خراب شد در فروردین و پیام نوروزی آن را پس گرفت و گفت من کی گفتم فساد هست. این نیست که کاری نشده باشد. تقصیر این وضعیت را هم به گردن مردم و ارتش گرسنگان انداخت که مصرف‌گرایی و اشرافی‌گری می‌کنند. این حرف هم بیشتر باعث خشم مردم شد و دیدیم که اعتراضات نه تنها خاموش نشد بلکه هر روز از جایی شعله کشید. الآن هم در مورد اعتصاب رانندگان کامیون هر حرفی بزند بیشتر بنزین ریختن است روی آتش چون هیچ راه‌حلی ندارد.

 

دلایل سکوت خامنه‌ای و روحانی در رابطه با اعتصاب کامیونداران:

اول: رژیم هیچ راه‌حلی برای پاسخ به خواسته‌های برحق اعتصابیون ندارند.

دوم:‌ رژیم در نقطه ضعف کامل است. تا کنون هیچ‌یک از توطئه‌ها و اقدامات سرکوبگرانه‌اش برای توقف این اعتصاب به نتیجه نرسیده است.

سوم: این نگرانی وجود دارد که هر حرفی و هر اقدامی ممکن است خشم بیشتر کامیونداران را برانگیزد.

 

خامنه‌ای خیلی بزدل است. روز ۷خرداد در دیدار نمایشی با عده‌یی به‌اصطلاح دانشجوی بسیجی به صراحت گفت:‌ مدیریت قوه قضاییه و صدا و سیما با من نیست. اگر چه رؤسای آنها را من انتخاب می‌کنم. حالا چرا این حرف را می‌زند چون در خیابانها قیام‌کنندگان شعار می‌دهند: ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما. یا لاریجانی قاضیه، با دزدا همبازیه. یا در کازرون شعار می‌دهند که رئیس دادگستری باید اعدام گردد.

 

سؤال: آیا این سکوت خامنه‌ای و روحانی به این معنا نیست که اعتصاب رانندگان کامیون را چندان جدی نمی‌گیرند؟

اسحاق علی‌نژاد: برعکس. آن‌قدر جدی است که می‌ترسند هر کلامی و هر حرفی باعث گر گرفتن آن شود.

درست است حرف نمی‌زنند اما تمامی ارگانهای حکومتی را برای آن بسیج کرده‌اند. سپاه پاسداران تمام‌عیار بسیج است که با وارد کردن تانکرها و ناوگان حمل‌ونقل خودش جلو عواقب اعتصاب را بگیرد که نتوانسته است. قوه قضاییه‌اش تمام‌عیار بسیج است که با تهدید و ارعاب وادار به عقب‌نشینی کند. روز ۷خرداد صادق لاریجانی تهدید کرد « نباید مشکلات ساده صنفی را به معضلات پیچیده امنیتی تبدیل کرد». رؤسای دادگستری رژیم در شهرهای مختلف هم مستمر خط و نشان می‌کشند. استانداری‌ها و معاونان امنیتی آنها و نیروی انتظامی بسیج است.

مجلس رژیم هم نگران از این وضعیت است. نمایندگان مستمر تذکر می‌دهند و به مشکلات رانندگان اعتراف می‌کنند. چند وزارت‌خانه دولت روحانی هم درگیر این موضوع شدند. از وزارت کار گرفته تا وزارت راه و ترابری و تا وزارت اطلاعات برای تهدید و ارعاب. اما با این همه بسیج نیروی نظامی و امنیتی و انتظامی کاری از پیش نبردند.

 

۴ویژگی اعتصاب رانندگان کامیون

سؤال: ویژگیهای این اعتصاب رانندگان کامیون چه بود که رژیم را این طور آچمز کرده است؟

اسحاق علی‌نژاد: من ۴ویژگی اساسی را می‌گویم:‌

۱ـ گستردگی و سراسری بودن آن. برای کسانی که هنوز تغییر دوران با قیام دیماه را خوب درک نکردند یا به شرایط عینی و انقلابی جامعه باور عمیق ندارند این حرکات غافلگیر‌کننده است. ما تا‌به‌حال هیچ حرکتی را در این سالهای اخیر در میان اقشار مختلف در این ابعاد و گستردگی نداشتیم. چه معلمان چه بازاریان چه کشاورزان. حرکتهای بزرگی داشتند ولی این‌که هر ۳۱استان کشور و بیش از ۲۷۰شهر اعتصاب شود، بی‌سابقه است.

۲ـ هماهنگی و سازمان‌یافتگی و سرعت گسترش آن با استفاده از شبکه‌های اجتماعی. این یک شکست فضاحت‌بار برای رژیم است که تلگرام را فیلتر کرد اما دیدیم بسیاری فراخوانها و هماهنگی‌ها در این شبکه صورت گرفت. وزیر ارتباطات روحانی اعتراف کرده بود که از وقتی تلگرام فیلتر شده است از ۴۰میلیون کاربر تنها یک میلیون از آن خارج شدند. اگر چه این آمار هم زیر سؤال است. روز اول ۷۷شهر داشتیم تصاعدی بالا رفت و در عرض یک هفته به ۲۷۰شهر رسید. یعنی حدود ۴برابر. خیلی بی‌سابقه است.

البته یک تحقیق دانشگاه تهران نشان می‌داد که طی این مدت یعنی از زمان فیلتر کردن تلگرام تعداد بازدیدکننده از این پیام‌رسان ۲برابر شده است.

۳ـ حمایت سایر اقشار از اعتصاب رانندگان کامیون:‌ اتوبوس‌رانان در تهران و سایر شهرها، مینی‌بوس‌داران و رانندگان تاکسی معمولی و تاکسیهای اسنپ هم پیوستند. نفت‌گران هم اعلام همبستگی کردند. حتی زندانیان ارومیه و اردبیل هم اعلام حمایت کردند.

۴ـ همان ناتوانی رژیم و شکست همه ترفندهایش تا این نقطه برای خاموش کردن این حرکت عظیم.

 

بن‌بست رژیم در زمینه برخورد با اعتصاب رانندگان:

اگر امتیاز بدهد تا اعتصاب به پایان برسد راه سایر اقشار و اصناف به اعتصابهای مشابه گشوده می‌شود.

اگر هم امتیاز ندهد و تلاش کند با فشار و سرکوب اعتصاب را پایان دهد این جنبش اجتماعی تعمیق و رادیکالتر می‌شود هم‌چون قیام مردم کازرون

 

خبرگزاری رویتر:‌ نگرانی رژیم ایران از تکرار قیام دیماه

خبرگزاری رویتر در گزارشی درباره اقدامات سرکوبگرانه رژیم برای مقابله با گسترش قیام مردم ایران نوشت:

مقامات بالای رژیم ایران از تکرار ناآرامی‌های اواخر دسامبر نگران هستند. زمانی که مردم به‌خاطر استانداردهای پایین زندگی تظاهراتهایی را در شهرهای مختلف برگزار کردند، خواهان به زیر کشیده شدن سران رژیم مذهبی شدند.

رویتر افزود: یک سخنگوی قوه قضاییه در روز یکشنبه پس از موجی از اعتراضات در سراسر کشور گفت نیروهای امنیتی رژیم ایران "قاطعانه با ناآرامی‌ها" مقابله خواهند کرد که ممکن است توسط ایالات‌متحده و سایر دشمنان مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

رویتر در این گزارش با اشاره به تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم آخوندی افزود:

بازگشت احتمالی تحریم‌های اقتصادی آمریکا پس از خروج واشینگتن از توافق هسته‌یی رژیم ایران با قدرتهای جهانی، موجب ناآرامی‌های کارگری و اعتراضات در ایران در چند هفته گذشته توسط گروه‌های مختلف از جمله معلمان و کامیون‌داران شده‌ است. اوایل ماه مه، در کازرون معترضان یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند.

 

چشم‌انداز اعتصاب کامیون‌داران 

سؤال: چه چشم‌اندازهایی برای اعتصاب رانندگان کامیون وجود دارد؟

اسحاق علی‌نژاد:‌ در حال حاضر رژیم آخوندی در زمینه برخورد با اعتصاب رانندگان و کامیونداران که به شکل سراسری در ۳۱استان کشور جریان داشته است با یک بن‌بست مواجه است:

اگر امتیاز بدهد تا اعتصاب به پایان برسد راه سایر اقشار و اصناف به اعتصابهای مشابه گشوده می‌شود و این پیروزی رانندگان کامیون به دینامیزم ورود شمار بیشتری از اقشار اجتماعی به اعتصابهای سراسری تبدیل می‌شود.

اگر هم امتیاز ندهد و تلاش کند با فشار و سرکوب اعتصاب را پایان دهد این جنبش اجتماعی تعمیق و رادیکال‌تر می‌شود و هم‌چون قیام مردم کازرون به فریاد شعارهایی مانند «وای به روزی که مسلح شویم» می‌انجامد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21b83dca-85b6-4681-90f6-abdb28cc7598"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات