728 x 90

بن‌بست اقتصادی و فقدان چشم‌انداز

بن بست اقتصادی رئیسی
بن بست اقتصادی رئیسی

چهار ماه پس از روی کارآمدن دولت رئیسی جلاد یکی از موضوعات جنگ‌وجدال درونی رژیم عملکرد منفی دولت در رابطه با مسایل اقتصادی است.

روزنامه آفتاب یزد وابسته به باند مغلوب ضمن نقل «وعده» محسن رضایی مبنی بر این‌که در زمینه اقتصادی به‌زودی خبر خوشی می‌دهد، در رد این حرف و وعده‌درمانی دولت رئیسی این سؤالات را مطرح کرده است: «آبان تمام شد، آذر به نیمه رسید و گوشه و کنایهٔ رسانه‌ها و فعالان سیاسی، اقتصادی و نیز رسانه‌یی، اندک اندک اوج گرفت:

- خبر خوش، دلار ۳۰هزار تومان بود؟

- خبر خوش، افزایش سن بازنشستگی بود؟

- خبر خوش، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بود؟

- خبر خوش، افزایش ۵۶درصدی بودجه صدا و سیما بود؟

- خبر خوش، میزان افزایش حقوق بود؟

- خبر خوش، افزایش ۵۶۰هزار میلیارد تومانی مالیاتها بود؟

- خبر خوش، افزایش یارانه نقدی بود؟» (آفتاب یزد ۲دی ۱۴۰۰).

روزنامه فرهیختگان متعلق به ولایتی مشاور خامنه‌ای نوشت: «اقتصاد ما با بحران‌هایی مثل تورم افسارگسیخته، وضعیت بودجه، عدم هماهنگی تیم دولت و نبود انسجام در سیاست‌های اقتصادی مواجه بوده و به هیچ‌وجه در شرایط مناسبی قرار ندارد» (فرهیختگان ۲ دی ۱۴۰۰).

روزنامه جهان صنعت ۱ دی۱۴۰۰ مسیر دولت آخوند رئیسی در زمینه اقتصاد را شبیه به مسیری دانست که دولت احمدی‌نژاد طی کرد و نوشت: «تیم اقتصادی دولت همان راهی را می‌رود که آقای احمدی‌نژاد رفت و اقتصاد کشور را به نابودی کشاند و الآن هم ما این شرایط را داریم».

روشن است راهی که احمدی‌نژاد و سایر دولتهای ضدمردمی رفتند، دست کردن در جیب مردم از طریق افزایش مستمر نرخ ارز، افزایش مالیات، افزایش تورم و افزایش قیمتها بود، که سود آن به جیب سردمداران، نهادها و عناصر وابسته به حاکمیت رفت و زیان آن متوجه جیب مردم شد و آنها را گرفتار فقر بیشتر کرد.

اکنون دولت رئیسی هم با سیاست‌هایی که در زمینه حذف یارانه کالاهای اساسی پیش گرفته و لایحه بودجه‌یی که به مجلس ارایه کرده است به‌قول یک کارشناس حکومتی در روزنامه جهان صنعت می‌خواهد: «در جیب مردم دست کند و این نیز بیشترین فشار را به اقشار ضعیف خواهد آورد. در روش‌های ارائه شده متأسفانه چشم‌انداز برون‌رفت از این وضعیت و حل مشکلات اقتصادی را نمی‌بینیم. نه مشکل قشر ضعیف حل شده و نه در زمینه رونق تولید مشکلی کم شده است... . و تاریکی‌ها و تیرگی‌ها در روش‌های مورد بحث بیش از روزنه‌های امید آن است».

 

سایت بولتن نیوز۲۴ آذر ۱۴۰۰ هم در زمینه مشکلات و ابرچالشهای اقتصادی کشور نوشته است: «ابرچالشهای تورم و مدیریت اقتصادی در انتظار یک برنامه کارآمد است نه بی‌عملی و انتصاب افراد ضعیف»

یک کارشناس دیگر ضمن اشاره به وضعیت خراب اقتصادی کشور از جمله وضعیت بازار بورس نوشت: «این بازار برعکس رسالت بورس در جهان که تأمین مالی برای بخش مولد اقتصاد است به منبعی برای بالا کشیدن سرمایه‌های خرد مردم تبدیل شده است» (روزنامه ستاره صبح ـ ۳۰آذر۱۴۰۰).

این اعتراف‌ها در حالی است که تیم اقتصادی دولت رئیسی مدعی است که برای برنامه اقتصادی «هفت هزار صفحه اقتصادی نوشته است» در صورتی که بنا بر اظهار یک کارشناس در همین سایت حتی یک صفحه از آن هم نه کارآیی دارد و نه می‌تواند عملی شود (سایت رادار اقتصادی ۱۷آذر۱۴۰۰)

این بن‌بست در شرایطی است که نرخ ارز، نرخ تورم و قیمتها نیز بالا می‌روند و آخوند جلاد به جای این‌که افزایش مستمر نرخ ارز را به بن‌بست اقتصادی و شکست دولت درگل‌مانده‌اش ربط بدهد، آنرا به «عده‌یی» که «در تلاشند همراه با مذاکرات نرخ ارز را بالا ببرند» نسبت داد (تلگرام خبر فوری ۱۶آذر۱۴۰۰).

البته «عده خاص» مورد نظر رئیسی، افراد و یا نهادهای وابسته به حاکمیت هستند، چرا که اکثریت بیش از ۹۰درصدی مردم زیرخط فقر رفته و دستی در بازار ارز و یا تولید کالا ندارند.

واقعیت دیگر این‌که سرچشمه این مشکلات و مسایلی که در زمینه بن‌بست اقتصادی به آنها اشاره شد، تماماً ریشه در نظام فاسد و چپاولگر ولایت فقیه دارد، تا آنجا که به‌نوشته روزنامه فرهیختگان ۱۸آذر ۱۴۰۰ عناصر ریزشی از باند مغلوب «مطالبه تغییر در ایده حکمرانی» کردند.

واقعیت این است که در نظام پلید ولایت فقیه تحقق این ایده و مطالبه جزو محالات است زیرا کمترین تغییر و کمترین شکاف در زمینه حکمرانی، باعث بر باد رفتن عمامه «مقام عظمای ولایت» و فروپاشی حکومتش به دست مردم و جوانان شورشی می‌شود.

این در شرایطی است که بنا بر اعتراف بسیاری از مهره‌ها و رسانه‌های وابسته به هر دو باند، صبر مردم هم به سر رسیده و هر روز نیز اعتراضات اقشار مختلف مردم در جریان است.

در شرایط کنونی خشم مردم نسبت به حاکمیت طوری است که به‌قول یک رسانه باند مغلوب اگر این خشم بارز شود و جرقه‌ای بر انبار خشم آنها زده شود همه کس و همه چیز رژیم را با خود می‌برد و چیزی باقی نمی‌گذارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e6c76c7-d598-47c7-8f79-4f629b3b3084"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات