728 x 90

بلینکن مقایسه خروج آمریکا از افغانستان و سایگون را درست ندانست

حضور نیروهای طالبان در افغانستان
حضور نیروهای طالبان در افغانستان

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۴مرداد مقایسه خروج آمریکا از افغانستان و سایگون را درست ندانست و آنرا رد کرد.
این در حالی است که برخی مقام‌های آمریکا می‌گویند تجربه افغانستان از سایگون هم بدتر خواهد بود.
رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این و در ماه ژوئیه پیش‌بینی کرده بود که احتمال تسلط طالبان بر افغانستان بعید است و این در حالی است که همه چیز خیلی سریع‌تر از آن چیزی پیش رفت که آمریکا تصور می‌کرد.
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان به‌نقل از آنتونی بلینکن گفت که نمی‌توان افغانستان را با سایگون مقایسه کرد. اشاره او به شکست نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام بود.


وزیر خارجه آمریکا که نخواست توضیح دهد که چرا همه چیز به این سرعت پیش رفته و افغانها را مسئول این وضع دانست و گفت: «واقعیت این است که نیروهای مسلح افغانستان نتوانستند از کشور دفاع کنند. و این سریع‌تر از آنچه انتظار داشتیم رخ داد».
وزیر خارجه آمریکا معتقد است که در موضوع افغانستان به هدف جنگی خود رسیده است و افزود: «ما ۲۰ سال پیش در مأموریتی به افغانستان رفتیم و در این مأموریت موفق بودیم، زیرا این مأموریت در اصل علیه نیرویی بود که ۱۱ سپتامبر را رقم زد».


سی ان ان هم‌چنین به‌نقل از وی گفت: «هر چه باشد ایالات متحده آمریکا دو برابر روس‌ها در آنجا بوده است».
نکته مهم این است که آنتونی بلینکن پاسخی به این سؤال نداد که این چگونه قابل توضیح است که پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، بیش از ۲۰۰۰ کشته در میان سربازان آمریکایی و تعداد بیشماری قربانی غیرنظامی، اکنون دوباره همان اسلام گرایان افراطی به قدرت می‌رسند.


از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا به طالبان هشدار داد: «حمایت بین‌المللی و پایان تحریم‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حقوق اساسی افغانها - به‌ویژه زنان - رعایت شود و این کشور دوباره به پناهگاهی امن برای تروریستها تبدیل نشود».
این در حالی است که مایکل مک کال، نماینده ایالت تگزاس و کارشناس سیاست خارجی حزب جمهوریخواه به سی.ان.ان گفته است که طالبان هرگز از ارتباط با القاعده دست برنداشته است.
مک کال گفت: «ما به شرایط قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر باز می‌گردیم. آنجا محل پرورش تروریستها خواهد شد و من امیدوارم که مجبور نباشیم دوباره به آنجا برویم».
مک‌کال افزود: «تصورش را بکنید که آنها پرچم سیاه طالبان را بر فراز سفارت آمریکا برافرازند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75b56009-f824-4952-b0a5-3f4d0febd83e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات