728 x 90

بلومبرگ: آمریکا باید برای شکست مذاکرات برجام با رژیم ایران آمادگی داشته باشد

مذاکرات وین - عکس از آرشیو
مذاکرات وین - عکس از آرشیو

در حالیکه رافائل گروسی وارد ایران شده است تا در مورد اختلافات بر سر موضوعات فنی توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت‌وگو کند و قرار است روز سه‌شنبه با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم و همچنین با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه رژیم ملاقات کند، و در حالیکه یک هفته مانده به برگزاری دور جدید مذاکرات میان رژیم ایران و طرف‌های باقی مانده در برجام، خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه اول آذر در یادداشتی نوشت که آمریکا باید برای شکست مذاکرات «آماده باشد».

این خبرگزاری از دولت جو بایدن خواسته است تا در صورت ناکامی مذاکرات وین، «تهدید ایران» را از راههای دیگر مهار کند.

بلومبرگ خواهان آن شده است که با شکست احتمالی مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های کنونی علیه تهران را سخت‌تر کرده و آن را دقیق‌تر اجرا کند.

این خبرگزاری تأکید کرده که واشنگتن باید از طریق متحدان خود شفاف روشن کند که خطوط قرمز آمریکا کدام است و خطراتی که ایران در صورت عبور از این خطوط قرمز به جان می‌خرد، چیست.

خبرگزاری بلومبرگ به دولت بایدن توصیه کرده تا به کشورهای مذاکره‌کننده در گفتگوهای پیش‌رو با رژیم ایران، یادآور شود که هدف اولیه از گفتگوهای هسته‌یی با ایران این بوده که در صورت ناکامی کوشش‌های دیپلماتیک، در بازه زمانی قابل قبولی به جهان بگویند که ایران تا دستیابی به بمب اتمی چقدر فاصله دارد.

به‌نوشته بلومبرگ، زمان گریز رژیم ایران برای برخورداری از تمامی مواد لازم جهت تولید بمب اتمی که قبلاً حدود یک سال بود، اکنون به یک ماه کاهش یافته است.

این خبرگزاری افزوده است: حتی در صورتی که بر اساس توافق جدید بخشی از مواد شکافت‌پذیر به خارج از ایران منتقل شود یا چرخش سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم متوقف شود، هنوز فاصله ایران تا رسیدن به بمب اتمی، خیلی کوتاه نمی‌شود.

بلومبرگ توصیه کرده که آمریکا شفاف به مذاکره‌کنندگان اروپایی، چینی و روسی بگوید که نظارت دقیق‌تر بر تأسیسات اتمی ایران، یک ضرورت است زیرا هم سانتریفوژهای جدید ایران کارآیی بیشتری دارند و هم دانشمندان ایرانی از دانش پیشرفته‌تری در این زمینه برخوردار شده‌اند.

این خبرگزاری تأکید کرده که رژیم ایران تنها در صورت روبه‌رو شدن با یک فشار هماهنگ بین‌المللی ممکن است با شرایط مورد نیاز موافقت کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/efc5d26b-eb3c-4dc6-bc4e-8ecbc01f9f43"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات