728 x 90

بسته ارزی، رسمیت‌یافتن سقوط مداوم پول رسمی کشور

بحران اقتصادی
بحران اقتصادی

آخوند حسن روحانی در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه‌شب ۱۵مرداد ۹۷ گفت که از روز سه‌شنبه ۱۶مرداد ۹۷ بسته ارزی جدید دولت اجرایی می‌شود. به گفته روحانی او می‌خواست بعد از ماه رمضان در این باره صحبت کند، اما به‌خاطر مسابقات جام جهانی و این‌که حواس مردم به فوتبال بود و همچنین به‌خاطر این‌که بسته جدید آماده نبود، این کار به تأخیر افتاد. اما این‌که این بسته چیست و قرار است چه مسأله‌یی را حل کند؟ از زبان آخوند روحانی بشنویم.

در زمینه تصویب این بسته آخوند روحانی گفت: «با تصویب دولت بسته جدید ارزی از فردا سه‌شنبه قرار است عملیاتی شود. تأمین ارزی کالاهای اساسی و ضروری به نرخ رسمی و ارز واردات دیگر کالاها در بازار دوم است. با فعالیت دوباره صرافی‌ها فروش ارز خدماتی و مسافرتی نیز بر اساس مقررات بانک مرکزی و با ارائه مدارک لازم آزاد می‌شود و صرافی‌های مجاز و اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌توانند طلا و اسکناس وارد کنند».

به این ترتیب بستهٔ جدید ارزی به‌معنی عقب‌نشینی از سیاست شکست‌خورده تک‌نرخی کردن دستوری ارز می‌باشد و خریدوفروش ارز دیگر "قاچاق" محسوب نخواهد شد. همتی رئیس جدید بانک مرکزی نیز صراحتاً گفت که «دولت نرخ ارز را اعلام نکرده و نخواهد کرد».

بستهٔ ارزی همچنین به‌معنی آن است که ارز حداقل ۲نرخ خواهد داشت. یکی ارز به قیمت ۴۲۰۰تومان دولتی که به واردات ۲۵قلم کالاهای ضروری مانند برنج و روغن و لبنیات و حبوبات و مواد شوینده که حدود ۲۰درصد کالاهای وارداتی را شامل می‌شود تعلق می‌گیرد. بنا‌ به وعده روحانی در مصاحبه دوشنبه‌شب قرار است قیمت این کالاها تا پایان و فروردین سال آینده ثابت بماند و سایر کالاها که ۸۰درصد کالاهای وارداتی را دربرمی‌گیرد، با خرید ارز در بازار ثانویه که قیمت آن شناور است، تأمین می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، دلار در روز سه‌شنبه، اولین روز اجرایی شدن بستهٔ جدید ارزی، به گزارش بانک مرکزی، به قیمت ۹۸۵۰تومان معامله شد.

بر اساس بسته ارزی، همه صادرکنندگان غیرنفتی می‌توانند ارز خود را به این بازار عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان به غیر از واردکنندگان کالاهای اساسی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تأمین کنند. به گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران، روز سه‌شبنه ۱۶مرداد، پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز بودند، ارز خود را به قیمت ۸۰۷۴تومان فروختند.

اگر چه رسانه‌های رژیم در حال حاضر تبلیغات می‌کنند که رونمایی از بسته جدید ارزی باعث پایین آمدن قیمت دلار از بالای ۱۰هزار تومان به زیر ۱۰هزار تومان و همچنین پایین آمدن قیمت سکه طلا شده است. اما آگاهان اقتصادی این نوسان را جزیی و موقتی می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شرایط سیاسی ـ اجتماعی و نابودی شالوده‌های اقتصادی و دور جدید تحریم‌ها و همچنین به‌دلیل فساد و رانت‌خواری شایع در رژیم، بازار ثانوی ارز، محملی برای رانت‌خواری‌های نجومی نهادهای قدرت مانند سپاه پاسداران خواهد بود و نرخ ارز و طلا دوباره به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد، با این تفاوت که این بار سقوط آزاد و مستمر پول رسمی کشور به‌رسمیت شناخته شده و هیچ سد و مانعی ولو صوری و ظاهری هم در برابر آن در کار نخواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78781c7e-a0b8-46fc-a16d-07fe06472892"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات